شناسهٔ خبر: 22978991 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس:

کشورهای جهان سوم بیش از بهداشت به درمان توجه می کنند/ دارو 30 درصد هزینه های سلامت را می بلعد

تهران - ایرنا - نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: 30 درصد هزینه های نظام سلامت در حوزه داروست. بیشتر کشورهای جهان سوم نیز متاسفانه بیش از بهداشت و پیشگیری، به درمان توجه می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، همایون یوسفی روز چهارشنبه در همایش آکادمی اقتصاد سلامت در هتل اوین تهران افزود: یکی از خلاء ها و مشکلات اقتصادی کشور، مشکلات حوزه اقتصاد سلامت است و لازم است، توسعه مناسبی در حوزه اقتصاد سلامت در کشور ایجاد شود.
وی ادامه داد: توسعه کشور نیازمند توجه به توسعه همه جانبه است، توسعه در یک حوزه خاص ما را به هدف توسعه پایدار نمی رساند و باید توسعه همزمان بین حوزه های مختلف مانند آموزش، بهداشت، درمان و حوزه های دیگر داشته باشیم، ضمن اینکه با توجه به محدودیت های موجود باید اصول اقتصاد مقاومتی را نیز مورد توجه قرار دهیم.
یوسفی گفت: یکی از نکات مهم در حوزه اقتصاد سلامت این است که در اکثر کشورهای جهان سوم، بیش از بهداشت و پیشگیری، به درمان توجه می شود، علت این مسئله این است که خدمات پیشگیری و بهداشت نمود عینی و سریعی ندارد و به همین علت کمتر از سایر حوزه ها به آن توجه شده است.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: این طرح، برنامه محوری و اصلی دولت در حوزه اجتماعی است که اقداماتی خوبی با اجرای آن انجام شده است ولی لازم است که اصول اقتصاد مقاومتی و توجه بیشتر به حوزه پیشگیری و بهداشت نیز در این طرح لحاظ شود.
وی گفت: تمرکز بیش از حد در امور درمانی و تقویت پروژه های درمانی و کم توجهی به بهداشت، حلقه مفقوده طرح تحول سلامت است، اقتصاد سلامت به معنای صرفه جویی در منابع نیست بلکه به معنای مدیریت مناسب منابع مالی است که در نظام سلامت در اختیار داریم.
یوسفی افزود: با توجه به اینکه اجرای طرح تحول سلامت، رضایتمندی مناسبی بین آحاد مردم داشته است، باید این طرح ادامه پیدا کند اما متاسفانه به این علت که منابع مالی پایدار برای اجرای این طرح دیده نشده بود، طرح تحول سلامت اکنون با چالش های عمیق و کمبود منابع جدی مواجه شده است.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم نسخه مناسبی برای طرح تحول سلامت اجرا کنیم، باید اصول علمی اقتصاد سلامت را در اجرای این طرح در نظر بگیریم.
نایب رئیس کمیسیوهزن بهداشت و درمان مجلس گفت: یکی از مسائلی که هزینه های زیادی به نظام سلامت تحمیل می کند، بیماری های غیر وا گیر است و به این علت که به پیشگیری از این بیماری ها در گذشته توجه کافی نشده است و با توجه به سبک زندگی مردم و ضعف در آموزش همگانی در این زمینه، بیماری های غیر واگیر در کشور در حال گسترش است.
وی ادامه داد: بیماری های غیر واگیر هزینه های بسیار سنگینی به نظام سلامت کشور تحمیل می کنند، یکی از مشکلات مهم این حوزه، تامین داروهای درمان این بیماری هاست، در زمان حاضر حدود 30 درصد هزینه های نظام سلامت برای تامین دارو هزینه می شود و اگر با توجه به پیشگیری و مدیریت هزینه های درمانی و دارویی از اکنون فکری نکنیم، در آینده با مشکلات بسیار جدی مواجه می شویم.
یوسفی افزود: متاسفانه بنیه تصمیم گیری ها در حوزه اقتصاد سلامت بر اساس کارکارشناسی نیست و بیشتر بر اساس رایزنی صورت می گیرد یا اینکه در مواردی با نگاه سیاسی صورت می گیرد، ورود سیاست به حوزه بهداشت و درمان و آموزش نتیجه مناسبی ندارد و باید بیش از گذشته به نظرات کارشناسی و تکنیکی افراد صاحبنظر توجه شود.
وی گفت: مجلس برای رفع مشکلات اقتصاد سلامت آمادگی دارد و لازم است در سیاستگزاری ها به نظرات کارشناسی بیش از گذشته توجه شود، راه حل های مختلفی مانند اجرای برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد و لازم است با همفکری نخبگان و کارشناسان، راه حل مناسبی را برای رفع مشکلات موجود پیدا و اجرا کنیم.
حمیدرضا صفی خانی، قائم مقام معاونت برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: در نگارش جدید برنامه های وزارت بهداشت،کارگروه جدیدی تعریف شده است که افراد و کارشناسان مختلفی عضو آن هستند، تلاش این کمیته این است که به یک ادبیات جامع و مناسب برای هماهنگی بین هزینه ها و مصارف نظام سلامت دست پیدا کنیم.
وی گفت: ما در نظام سلامت با منابع محدود و مصارف نامحدود مواجه هستیم بنابراین باید به یک ادبیات جامع بین کارشناسان مختلف برای رفع این مشکل دست پیدا کنیم تا مبنای سیاستگزاری و عمل قرار گیرد.
صفی خانی افزود: با گذشت 15 سال کار کارشناسی در حوزه اقتصاد سلامت تا حدی به یک ادبیات مشترک دست پیدا کرده ایم اما این ادبیات مشکل، هنگامی که به عرصه عمل می رسد، دچار غفلت می شود.
وی گفت: ایجاد تولیت واحد برای رهبری نظام سلامت، توجه به کارایی و اثربخشی برنامه ها و هزینه کردها، توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت که خارج از مدیریت وزارت بهداشت است و انتخاب هزینه-اثربخش ترین برنامه ها، به ما در ساماندهی مشکلات اقتصاد سلامت کمک می کند.
وی اضافه کرد: افزایش کارایی و اثربخشی نظام سلامت فقط با افزایش منابع به نتیجه نمی رسد، آمریکا بیشترین میزان سهم سلامت از تولید ناخالص ملی دارد اما شاخص های سلامت این کشور نسبت به کشوری مانند ژاپن که به مراتب کمتر هزینه می کند، پایین تر است،بنابراین پرداخت منابع بیشتر متضمین موفقیت در نظام سلامت نیست.
عبدالمجید چراغعلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو نیز در همایش آکادمی اقتصاد سلامت گفت: هم اکنون حدود 10 درصد درآمد کشور در حوزه سلامت هزینه می شود که رقم کمی نیست، در گذشته نه چندان دور سهم سلامت از هزینه های کشور زیر 6 درصد بود، بنابراین کمبود منابع در حوزه سلامت نداریم.
وی گفت: باید در نحوه هزینه کرد منابع حوزه سلامت بازنگری کنیم و راهکارهای علمی پیدا کنیم به طوری که 5 تا 10 سال آینده مشکلات امروز را در نظام سلامت نداشته باشیم.
چراغعلی افزود: بیمارانی در کشور وجود دارند که هزینه داروی آنها در سال حدود 2.5 میلیارد تومان است، با چنین سیستمی حتما نظام سلامت با مشکلات جدی اقتصادی مواجه می شود بنابراین لازم است در اجرای برنامه های نظام سلامت بازنگری کنیم.
خبرنگار: افشین شاعری **انتشار: علی حبیبی
اجتمام 3063 ** 1569
**آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*

نظر شما