شناسهٔ خبر: 22978216 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سبحانی فر:

کارگروه مشترک مجالس ایران و روسیه برای رفع موانع میان دو کشور تشکیل می شود

خبرگزاری شبستان: رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه گفت: قرار است در سفر رئیس مجلس به روسیه مقرر شد کارگروه مشترک بین مجالس ایران و روسیه برای رفع موانع روابط دو کشور تشکیل می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و روسیه با اشاره به سفر اخیر رئیس مجلس روسیه در جمع خبرنگاران گفت: در سفر اخیری که آقای لاریجانی به روسیه داشتند، روسای مجالس دو کشور تاکید داشتند کارگروهی بین مجالس دو کشور برای رفع موانع ارتقای روابط تشکیل شود. البته این کارگروه با حضور دو رییس مجلس متشکل از کمیسیون سیاست خارجی، گروه دوستی پارلمانی و مرکز پژوهش‌ها افتتاح و مقرر شد دو ماه یک بار جلسات آن برگزار شود.

 

وی اظهار داشت: در سالهای اخیر به واسطه نقش پارلمان‌ها در ارتقای روابط کشورها، در سال‌های اخیر روابط ایران و روسیه از حالت تشریفات خارج شده و عملیاتی شده است حتی بعضا ارتباط بین مجالس دو کشور از طریق ویدئو کنفرانس برقرار می‌شود.

 

سبحانی‌فر با تاکید بر اینکه ظرفیت‌ خوبی بین ایران و روسیه وجود دارد که باید در سطوح مختلف ارتقا یابد بیان کرد: به هر حال دو کشور موقعیت خوبی در منطقه به دست آورده‌اند و اقتدار دو کشور بین کشورهای جهان مورد توجه قرار دارد. در بحث سوریه، کشورهای غربی موفق به از بین بردن داعش نشدند اما ایران و روسیه توانستند با همکاری یکدیگر داعش را در عراق و سوریه از بین ببرند و منطقه را از سیطره این گروهک‌ها رها کنند.

 

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای روابط ایران و روسیه در حوزه گردشگری و همچنین حوزه اقتصادی بیان کرد: این روابط باید در سطوح مختلف افزایش پیدا کند. ما در بخش گمرک، گمرک سبز را مطالبه کردیم که در سطح بازرگانان عمده با آن موافقت شد و باید در سطوح پایین هم این اتفاق بیفتد.

 

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه خاطرنشان کرد: در بحث مبادلات پولی هم دستگاه‌های مختلفی جلساتی داشتند و انتظار می‌رود مبادلات روبل و ریال تسهیل شود. بانک مشترک تاسیس شود تا مشکل بازرگانان حل شود. همچنین باید در زمینه تعهدات کالا راهکارهایی برای اعتمادسازی بین بازرگانان ایران و روسیه بیابیم و صندوقی برای تضمین سرمایه و کالاهای افراد ایجاد کنیم.

نظر شما