شناسهٔ خبر: 22975914 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نگاهی به امامزادگان استان زنجان/ آستان امامزاده یعقوب(علیه السلام) با ۵۰ زائرسرا

خبرگزاری شبستان: آستان امامزاده یعقوب (علیه السلام)در سه کیلومترى سمت جنوبى شهرابهردر بالاى یک تپه طبیعی قرارگرفته است و دومین امامزاده معتبرصائین قلعه مى باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، آستان امامزاده یعقوب (علیه السلام) در سه کیلومترى سمت جنوبى شهرابهردر بالاى یک تپه طبیعی قرارگرفته است و دومین امامزاده معتبرصائین قلعه مى باشد.

 

مجموعه امامزاده یعقوب(علیه السلام) به جهت توجه و عنایت مردمی از رونق زیادی برخوردار است و هجوم زائرین موجبات گسترش فضاهای عمومی، زائرسرا، کشتارگاه و بالاخره آشپزخانه از تجهیزات ایجاد شده در این مجموعه است، حدود 50 واحد زائرسرا دایر شده، بنابراین مجموعه عظیمی را اشغال نموده است.

 

این بنا شامل حرم مطهر با مساحت 105 مترمربع دارای گنبد تک پوششی یک جداره از نوع فلزی، با ارتفاع 20 متر و قطر 7 متر و ورودی حرم شامل سردری با طاق جناعی که در طرفین آن دو مناره به ارتفاع 5 / 23 متر قرار گرفته است.

 

این بنا دارای شبستان مردانه و زنانه در ضلع غربی حرم با ورودی و کفش داری جداگانه هر کدام در مساحتی در حدود 68 مترمربع؛ مسجد حرم مطهر هم در مساحت 600 مترمربع بنا شده و  دفتر هیأت امنا، خادمین امامزاده یعقوب (علیه السلام) در ضلع غربی شبستان مردانه قرار دارد.

نوع مصالح به کار رفته در این بنای عظیم،‌آجر، سیمان و آهن آلات می باشد و تزیینات این بنا بیش تر آینه کاری است.

 

در این حرم به تعداد 50 زائرسرا بقعه شده است؛ این زایر سراها در بخش واقع شده است. قسمت اصلی به تعداد 36 زائرسرا در وسط صحن، دارای نمایی شمالی و جنوبی، به صورت اتاق هایی پی در پی در کنار هم قرارگرفته اند. قسمت فرعی در ضلع غربی امامزاده به تعداد 14 زائرسرا با نمایی فقط شمالی قرار دارند.

 

ضریح حرم مطهر:

 

ضریح فعلی امامزاده یعقوب (علیه السلام) بسیار زیبا و جالب است که در بنای جدید بر روی قبر امامزاده، به جای ضریح قبلی نصب شده است.

 

طول ضریح 4 متر و عرض آن 3 متر و ارتفاع آن 60 / 2 متر می باشد. جنس این ضریح از فلز روی،‌آهن گالوانیزه، بوکسیت و نقره می باشد. در قسمت بالای ضریح، دور تا دور از روکش آب طلا، استفاده شده که زیبایی آن را دو چندان نموده است. در مرکز این بخش آیات قرآن کریم در زمینه ای آبی رنگ نوشته شده و حاشیه جالبی را به وجود آورده است.

 

این ضریح در سال 1383 توسط فردی خیر از اهالی صائین قلعه به نام حاج علی اکبر معینی و به همت هیأت امنای امامزاده یعقوب (علیه السلام) اهدا و نصب شده است.

دررابطه با شجره نامه آنحضرت اختلاف نظر وجود دارد.نویسنده کنزالانساب وى را از اولاد بلافصل حضرت امام موسى کاظم (علیه السلام) دانسته، اما بر طبق نظر دیگر، امامزاده یعقوب (علیه السلام) از احفاد و نوادگان حضرت امام جعفرصادق (علیه السلام) است.

 

شیخ ابوسعید خارزی در کتاب «بحرالالقاب» نقل کرده:«هنگامی که خبر شهادت امام رضا (علیه السلام) به مدینه رسید، لشگری به همراه جمعی از سادات به سر لشگری حضرت زید (علیه السلام) برای قتل عباسیان راهی بصره شدند که در راه، حضرت حضرت زید (علیه السلام) را دستگیر کرده و به دستور مأمون به شهادت رسانیدند.

 


از جمله ساداتی که از مدینه حرکت کرده بود، حضرت امامزاده یعقوب (علیه السلام) بود که ایشان راهی بغداد شدند و از آنجا به طرف قم حرکت نمودند.

 

وجود حضرت در قم باعث شد که کم کم سادات به دور ایشان جمع شده و تعداد زیادی با ایشان بیعت نمودند. حضرت لشکری در حدود 400 نفر از این افراد جمع آوری نمودند و از قم به طرف رودبار (گیلان) حرکت کردند. چون به موجب تواریخ، رودبار از سرحدات مسلمان ها بود و اکثر آن ها مسلمان نشده بودند، نزدیک پل منجیل که رسیدند پادشاه آن ها رستم بن سیامک نمودار شد و مانع حرکت حضرت شدند.

جنگ حضرت با مخالفین:

وقتی رستم بن سیامک راه را بر حضرت بست، حضرت آن را به دین اسلام فرا خواند. بعد از قبول نکردن اسلام، جنگ آغاز گردید. حضرت امامزاده یعقوب (علیه السلام) وی را به هلاکت رسانید. حضرت نایب خود را در آنجا نصب فرمود و به طرف طارم حرکت نمود.

 

جنگ حضرت با حاکم طارم:

ابوالمعالی فرماندار طارم چون خبر شکست رستم را شنید قشونی را جمع آوری کرد و راه را بر حضرت بست. حضرت پس از جنگی که میان دو لشکر صورت گرفت آن را شکست داد.

 

حضرت امامزاده یعقوب (علیه السلام) به مدت یک ماه در طارم توقف نموده و تمام طارم تحت تصرف حضرت درآمد. اهالی طارم شیعه و از تمام اطراف به خدمت آن حضرت شرفیاب شدند و اسلام اختیار کردند 

در این زمان حاکم حصار ارمنی (از بخش قیدار) به نام نعمان یکی صاحب منصبان خود را به نام عمر باقی (عمربلاغی) با لشگری به مقابله با لشگر میان حضرت فرستاد و طی جنگی که در منطقه صورت گرفت عمر باقی به هلاکت رسید امامزاده یحیی (علیه السلام) که قبر مطهرشان در صائین قلعه است بعد از ورود به ایران، جهت کمک به حضرت امامزاده یعقوب (علیه السلام) لشگری جمع کردند.

 

امامزاده با لشکری وارد قیدار شدند و طی جنگی که در چند روز صورت گرفت حضرت امامزاده یعقوب (علیه السلام) وردان نهروانی را شکست دادند و در حدود 500 نفر از افراد لشکر امامزاده به شهادت رسیدند. امامزاده با لشکری وارد قیدار شدند و طی جنگی که در چند روز صورت گرفت حضرت امامزاده یعقوب (علیه السلام) وردان نهروانی را شکست دادند و در حدود 500 نفر از افراد لشکر امامزاده به شهادت رسیدند. حضرت قشونی جمع آوری نموده و به سمت ابهر حرکت کردند و در حدود شهر خرم دره (10 کیلومتری ابهر) با لشکر کفر مصادف شده و جنگی بین آن ها صورت گرفت.

دراین جنگ حضرت امامزاده یحیی (علیه السلام) که سردار لشکر آن حضرت بود به شهادت رسیدند و در اثر این فاجعه حضرت یعقوب (علیه السلام) بسیار متأثر شدند؛ ولی دست از جنگ برنداشتند. این جنگ سه روز به طول انجامید و در روز چهارم هر دو لشکر دست از جنگ کشیدند و حضرت مراسم تعزیت و تدفین را نسبت به امامزاده یحیی(علیه السلام) به جا آوردند.

 

لشکر حضرت در مزرعه مشکین خیمه زده و دوباره جنگ با اشعث شامی آغاز گردید و این نبرد سه روز ادامه داشت و در روز چهارم حضرت امامزاده یعقوب، به دست قشون آن لعین به شهادت رسیدند.

 

نظر شما