شناسهٔ خبر: 22975616 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عدم استقبال کشاورزان از صندوق بیمه

صندوق بیمه کشاورزی انتظارات رابرآورده نکرد/حمایت مسئولان یخ زد

میناب - با وجود وقوع مستمرحوادث غیرمترقبه در هرمزگان، کشاورزان این استان رغبتی برای بیمه محصولات کشاورزی و استقبال از صندوق بیمه محصولات کشاورزی ندارند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استانها، رضا زرگر: صندوق بیمه کشاورزی به منظورحمایت از کشاورزان و دامدارانی که در اثر حوادث غیر قابل پیش بینی تولیدات آنان دچار خسارت و آسیب می شوند و برای کمک به ادامه فعالیتهای تولیدی آنان در سال ۶۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

با نگاهی به عملکرد این صندوق و حضور در جامعه هدف صندوق مشاهده می شود صندوق بیمه کشاورزی به اهداف از پیش تعیین شده اش در حمایت از کشاورزان و دامداران دست نیافته است.

با وجود آنکه هر ساله در استان هرمزگان حوادث غیرمترقبه زیادی نظیر سرما، سیلاب، باد و طوفان رخ می دهد و خسارت های بسیاری به کشاورزان وارد می گردد ولی این قشر رغبتی برای بیمه محصولات کشاورزی خود نشان نمی دهند.

به عنوان مثال در هفته گذشته بیش از ۶ هزار هکتار از مزارع صیفی کشاورزان درمنطقه هشتبندی هرمزگان دچار سرمازدگی بی سابقه شدند که اکثر این مزارع بیمه نبوده اند.

خسارت های سرمازدگی در روستاهای هرمزگان به اندازه ای گسترده بود که بسیاری از کشاورزان ضررهای زیادی کرده اند و در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرده اند که توانایی ادامه فعالیت را ندارد. از سویی عدم حمایت مسئولان و پرداخت های کم صندوق بیمه کشاورزان را دلیل عدم توانایی ادامه فعالیت عنوان می کنند.

کشاورزان شهرستانهای رودان، میناب و پارسیان خسارتهای زیادی متحمل شده اند از سوی دیگر تسهیلات عقب مانده بانکها را هم اهرمی برای عدم توانایی ادامه کار در حوزه کشاورزی عنوان می کنند.

محمد بهرامی عضو نظام صنفی و منابع طبیعی استان هرمزگان در گفتگو با مهر در خصوص علل و چرایی عدم استقبال کشاورزان از صندوق بیمه محصولات کشاورزی افزود: میزان خسارتی که به ازای هرهکتار به کشاورزان توسط صندوق بیمه کشاورزی پرداخت می شود بسیار پایین است و حداقل میزان خسارت پرداختی به ازای هر هکتار یک میلیون تومان است در حالی که کشاورزان در هر هکتار بین ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان برای بدست آمدن محصول هزینه می کنند و خسارت پرداختی بیمه ۱۰ درصد هزینه های کشاورزان را پوشش می دهد و با این شرایط انگیزه ای برای کشاورزان باقی نمی ماند که محصول خود را بیمه کنند.

وی گفت: ضعف دیگری که بیمه محصولات کشاورزی دارد این است که اگر محصول کشاورزان در پی باد و طوفان آسیب ببیند هیچ تعهدی برای پرداخت خسارت به کشاورزان ندارد و این صندوق خود را فقط در برابر حوادثی چون سرما و سیل متعهد می داند، در حالی که هر ساله در پی وزش های شدید باد و طوفان بسیاری از اراضی کشاورزان آسیب می بینند و امسال قبل از وقوع سرمای بی سابقه در دشت هشتبندی باد و طوفان نیز به محصولات صیفی کشاورزان خسارت های بسیاری وارد کرده بود.

عضو نظام صنفی و منابع طبیعی استان هرمزگان اظهارداشت: صندوق بیمه کشاورزی همه محصولات کشاورزان را تحت پوشش بیمه ای خود قرار نمی دهد و به عنوان مثال محصول خیار سبز کشاورزان را بیمه نمی کند و در سرمای اخیر در منطقه هشتبندی بیش از ۲ هزار هکتار مزارع خیار سبز کشاورزان صدرصد از بین رفت در حال که بیمه کشاورزی هیچ تعهدی نسبت به بیمه این محصول ندارد که این  امر یکی از خلع های جدی صندوق بیمه محصولات کشاورزی است.

عضو خانه کشاورز هرمزگان تصریح کرد: در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه نظیر سرما، باران، باد و طوفان صندوق بیمه محصولات کشاورزی به موقع در محل اراضی کشاورزان برای ارزیابی خسارت های وارده به کشاورزان حاضر نمی شوند.

وی تصریح: در حالی که مشاهده می شود بسیاری از مزارع با سرمازدگی بسیار بالا روبرو هستند صندوق بیمه کشاورزی مزارعی کمتر دچار حادثه شده اند را به عنوان جامعه هدف در نظر می گیرد و همان منطقه را که بسیار پایین خسارت دیده است به کل منطقه تعمیم می دهند که این قابل قبول نیست زیرا باید بین کشاورزی که ۱۰۰درصد محصول خود را در سرما از دست داده است با کشاورزی که ۲۰ درصد محصول دچار سرمازدگی شده  است تفاوت وجود داشته باشد.

بهرامی تصریح کرد: معمولا صندوق های بیمه کشاورزی خسارت واقعی را در نظر نمی گیرند و به دنبال آن هستند که کمترین خسارتی را به کشاورزان پرداخت کنند.

عضو خانه کشاورزان استان هرمزگان خاطرنشان کرد: عدم پرداخت به موقع خسارت ها و طولانی شدن روند پرداخت خسارت ها ایراد دیگر صندوق بیمه کشاورزی است که در کشاورزان ایجاد بی انگیزگی می کند.

بهرامی تصریح کرد: اساسنامه صندوق بیمه کشاورزی به صورت جدی نیازمند بازنگری است و اگر مسئولان به فکر حمایت از قشر زحمتکش کشاورز هستند خلع های اساسی که این صندوق  در حمایت از کشاورزان دارد باید برطرف گردد تا کشاورزان از این صندوق های بیمه استقبال کنند.

قائم مقام صنف کشاورزان استان هرمزگان گفت: در حالی که کشاورزان در توکهور و هشتبندی در میانه فصل برداشت محصول خیار سبز و همچنین در انتظار به ثمر نشستن محصول گوجه فرنگی بودند با کاهش شدید دما و سرمای بی سابقه روبرو شدند که در سال های خیر بی سابقه بوده است.

علی رئوفی در گفتگو با مهر در همین رابطه بیان داشت: بی سابقه بودن این سرما از آن جهت بود که اولاً میزان خسارات در مناطق سرما زده بسیار بالا است و از سویی کشاورزان در نیمه آذرماه در طی این سالها تجربه سرما را نداشتند و محصولات معمولا در نی مه دیماه دچار سرمازدگی می شدند که شدت آن کمتر بود.

سرمازدگی به ۶۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی هشتبندی

رئوفی افزود: متاسفانه در این سرمازدگی بی سابقه بیش از ۶هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در منطقه هشتبندی دچار سرمازدگی شدید شدند که بخش مهمی از آن به محصولاتی نظیر خیار سبز و گوجه فرنگی اختصاص دارد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب خاطرنشان کرد : متاسفانه محصول خیار سبزکشاورزان به صورت صدردصدی از بین رفته است و محصول گوجه فرنگی با خسارت ۷۰ درصدی روبروست.

نظر شما