شناسهٔ خبر: 22974880 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گزارشی از وضعیت لژیونرها در لیگ های مختلف سال 2017

یوزهای صادراتی

تیم ملی در حالی خود را برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه آماده می‌کند که کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی، در بیش از 6 سالی که هدایت تیم فوتبال ایران را برعهده داشته، نشان داده است که به بازیکنان شاغل در فوتبال اروپا یا به اصطلاح همان لژیونرها علاقه بیشتری نشان می‌دهد تا بازیکنانی که در داخل ایران و در لیگ برتر فوتبال بازی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین به نقل از روزنامه ایران، کی روش معتقد است لژیونرها حرفه‌ای‌تر تمرین می‌کنند و مسابقه می‌دهند و دراین شرایط، تیم ملی نیاز به اردوهای بلند مدت کمتری دارد. کارلوس در مصاحبه اخیر خودش در برنامه 90 نیز اعلام کرده که 50 تا 55 درصد ترکیب تیم ملی را از بین لژیونرها انتخاب خواهد کرد.

در این میان، کی روش همواره به‌دنبال حضور بازیکنان لژیونر بیشتری در تیم ملی است و بازیکنان هم که این را می‌دانند، ترجیح می‌دهند در تیم‌های اروپایی بازی کنند تا بیشتر در تیررس مرد پرتغالی باشند. مانند کاوه رضایی مهاجم فصل گذشته استقلال که به بلژیک رفت و پس از پیوستن به شالروا بود که بعد از مدت‌ها دوباره به تیم ملی دعوت شد. در این میان، سامان قدوس دیگر بازیکنی بود که کی روش همانند رضا قوچان‌نژاد و سید اشکان دژاگه به سراغ او رفت و با اینکه قدوس شرایط خوبی در سوئد داشت و دو بار هم پیراهن تیم ملی سوئد را در بازی‌های دوستانه پوشیده بود، توانست او را راضی کند که به تیم ملی ایران بیاید.
امیر عابدزاده، فرزند احمدرضا عابدزاده کاپیتان پیشین تیم ملی و دروازه بان بزرگ فوتبال ایران که در ماریتیمو پرتغال عضویت دارد، آخرین لژیونری است که توانست نظر مثبت کارلوس را به خود جلب کند و در اردوی اروپایی اخیر تیم ملی، کنار ملی پوشان حضور داشت.
نمایش درخشان تعدادی از لژیونرهای ایران در لیگ‌های مختلف، در هفته‌های پایانی سال‌ جاری میلادی به اوج خود رسیده است.  سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، کریم انصاری فرد و کاوه رضایی، گل سرسبد لژیونرها در هفته‌های گذشته بودند که با گل‌ها و عملکردشان، بارها اسم‌شان  بر سر زبان ها افتاد. اما آنچه در این گزارش مورد توجه قرار گرفته، بررسی وضعیت لژیونرهای پر تعداد ایرانی است. گروهی که با وجود شرایط ایده آل فنی اما از لحاظ کیفی در کشورهای درجه یک فوتبال شاغل نیستند و خبری از حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های معتبری چون بوندسلیگا، لالیگا، سری A و لیگ برتر جزیره نیست. این در حالی است که در مقطعی، تعداد لژیونرهای کشورمان کمتر اما حضورشان در تیم‌هایی چون بایرن مونیخ، شالکه، وولفسبورگ، هامبورگ، هرتابرلین، اوساسونا، فولهام، بولتون، پروجا و... حسابی دلگرم‌کننده بود و حالا امیدواریم عملکرد جوان‌های ایران در جام جهانی روسیه مانند 98 فرانسه، به گونه‌ای باشد که درهای جدید و بزرگی  به روی فوتبالیست‌های‌مان گشوده شود.
 

علیرضا جهانبخش؛ درخشش در لیگ هلند
این بازیکن یکی از بازیکنان اصلی آلکمار به شمار می‌رود و با گل‌ها و پاس گل‌های خود، نقش محوری دراین تیم دارد. او در بازی آخر تیمش برابر هرکولس گل سوم آلکمار را در دقیقه 81 به ثمر رساند تا در پیروزی پنج بر صفر تیمش و قرارگرفتن در رده دوم جدول لیگ اردوویژه  هلند مؤثر باشد.
 

کریم انصاری فرد؛ در اوج
این مهاجم تیم ملی که حالا با المپیاکوس در صدر جدول سوپر لیگ یونان تا پایان هفته چهاردهم قرار دارد در ابتدا نیمکت نشین بود اما حالا در ترکیب المپیاکوس می‌درخشد. او در بازی اخیر تیمش برابر پاناتینایکوس، گل سوم را در دقیقه 66 به ثمر رساند تا در پیروزی چهار بر یک تیمش مؤثر باشد.
 

رضا قوچان نژاد؛ در افت
گوچی جزو بازیکنان اصلی هیرنفین این تیم به شمار می‌رفت اما در این فصل که 15 هفته از آن گذشته، در 14 بازی تنها دو گل در هفته‌های اول و چهارم به ثمر رسانده و این موضوع باعث شده تا در دو بازی اخیر از ترکیب اصلی خارج شود و حتی در بازی آخر برابر ونلو اصلاً به میدان نرود.
 

مسعود شجاعی از پانیونیوس جدا شد
کاپیتان تیم ملی که مدتی است توسط کارلوس کی روش دعوت نمی‌شود، در چهار بازی اخیر تیمش غایب بوده که گویا علت آن هم تنبیه انضباطی از سوی باشگاهش بوده است. شجاعی آخرین بار در هفته یازدهم مقابل ژانتی در ترکیب قرار داشت و از ابتدای نیمه دوم جای خود را به سارامانتاس داد و دیشب هم خبر آمد که از پانیونیوس جدا شده است.
 

سعید عزت اللهی؛ آمکار
این هافبک 21 ساله که به‌صورت قرضی از روستوف به آمکار پیوسته، از هفته دوازدهم در ترکیب آمکار قرار گرفته و در 8 بازی برای این تیم به میدان رفته که آخرین آن شکست 3 بر یک برابر کراسنودار بود که از دقیقه 55 جای خود را به گول داد.
 

سامان قدوس؛ ستاره جدید
این بازیکن ستاره جدید تیم ملی است. قدوس که دست رد به سینه تیم ملی سوئد زد و به ایران آمد، در لیگ برتر سوئد که به تازگی به پایان رسید، برای اوسترشوندس بازی کرد و با زدن 8 گل و دادن 4 پاس گل، یکی از بهترین‌های تیمش بود و با اوسترشوندس در جایگاه پنجم لیگ سوئد قرار گرفت.
 

میلاد محمدی؛ بازگشت به ترکیب
این مدافع تیم ملی از 20 بازی احمد گروژنی در 13 بازی به میدان رفته و چند بازی را هم به‌دلیل مصدومیت از دست داده است. محمدی در بازی ما قبل آخر برابر کراسنودار، به ترکیب برگشت و در بازی آخر تیمش برابر زنیت که بدون گل مساوی شد هم 21 دقیقه بازی کرد.
 

امیر عابدزاده؛ درخشش در جام حذفی
پسر احمدرضا عابدزاده که می‌خواهد پا جای پای عقاب بگذارد، هنوز نتوانسته در 13 بازی ماریتیمو در لیگ برتر پرتغال به میدان برود اما تنها انجام دو بازی در جام حذفی برابر اسپورتینگ و استوریل که امیر در آن گلی هم دریافت نکرد و درخشش داشت، باعث دعوت او به تیم ملی شد.
 

سردار آزمون؛ طلسم شکست
بهترین گلزن حال حاضر تیم ملی، در بازگشت دوباره خود به روبین کازان، در 18 بازی، پایش به گلزنی باز نشده بود تا اینکه در بازی اخیر تیمش برابر خاباروفسک گل اول تیمش را در دقیقه 25 زد و پاس گل سوم را هم در دقیقه 49 به ازدیف داد.
 

مرتضی پورعلی گنجی؛ روزهای کنار ژاوی
پورعلی گنجی در حال حاضر تنها ایرانی لیگ ستارگان قطر است که در تیم ملی عضویت دارد. او در 10 بازی از 11 بازی تیمش در لیگ قطر در ترکیب اصلی بوده و تنها در بازی آخر این تیم برابر الخریطیات غایب بوده است. مرتضی با زدن سه گل در کنار ژاوی درخشیده  است.
 

کاوه رضایی؛ مزد درخشش
مهاجم سابق استقلال که مزد درخشش خود در شارلوا را گرفت و به تیم ملی دعوت شد، در آخرین بازی تیمش برابر اندرلشت تأثیر‌گذار بود و در پیروزی 3 بر یک این تیم، گل اول شارلوا را در دقیقه 16 به ثمر رساند. او در این فصل از لیگ بلژیک، تنها یک بازی را از دست داده است.
 

احسان حاج صفی؛ بازیکن اصلی
حاج صفی یکی از بازیکنان اصلی پانیونیوس بوده و گویا پیشنهاداتی از المپیاکوس و آ ا ک آتن دارد در 13 بازی از 14 بازی تیمش حاضر بوده و در بازی آخر برابر پلاتیانیس هم در ترکیب اصلی بوده و از دقیقه 80 جای خود را به ووکلاتوس داده است.
 

سیداشکان دژاگه؛ بدون تیم
کاپیتان دوم تیم ملی آخرین بار در نیم فصل دوم فصل 17-2016 بوندس لیگا و در مرحله پلی آف برای وولفسبورگ مقابل اینتراخت برانشوایگ بازی کرده و از دقیقه 68 به جای ویرینها پرتغالی به میدان آمده بود. آن بازی در 8 خرداد 96 برگزار شده که در حال حاضر 6 ماه و 12 روز از آن می‌گذرد.
 

علیرضا حقیقی؛ سقوط در لیگ سوئد
حقیقی، فصل گذشته در 17 بازی برای اسکیلستونا در لیگ برتر سوئد به میدان رفت که آخرین آن 26 آبان در شکست 3 بر یک این تیم برابر سیرویوس بود و با این تیم به لیگ پایین‌تر سقوط کرد. نام حقیقی در فهرست فصل جدید اسکیلستونا قرار ندارد و باید دید او با این تیم به کارش ادامه می‌دهد یا خیر!
 

لژیونرهای دور از تیم ملی
در حال حاضر بازیکنان لژیونر دیگری هم هستند که در اردوی آخر تیم ملی حضور نداشته و برای تیم ملی بازی نکرده‌اند. سروش رفیعی (الخور)، محمد طیبی (القطر)، علیرضا حقیقی (اسکیلستونا) و سوشا مکانی (میوندالن) از جمله این بازیکنان هستند.
 

ملی پوشان سابق و لژیونر
اما فوتبال ایران لژیونرهای دیگری هم دارد که مدت‌ها از زمان حضور آنها در تیم ملی می‌گذرد. مهرداد پولادی که در بانکوک یونایتد تایلند بازی می‌کند سرشناس‌ترین این بازیکنان است که به خاطر نرفتن به سربازی به ایران بازنگشت و از جام ملت‌های 2015 استرالیا به بعد دیگر به تیم ملی دعوت نشده است. دانیال داوری که در دویسبورگ بازی می‌کند، بعد از جام جهانی 2014 برزیل، دیگر به تیم ملی دعوت نشد و استیوون بیت آشور که برای تورنتو به میدان می‌رود، وضعیتی مشابه با او دارد. امید نظری هم که در سرس نگروس فیلیپین بازی می‌کند، از سال 2012 به بعد نتوانست نظر کارلوس را به خود جلب کند.
 

لیگ برتری‌های سابق
خالد شفیعی (اف سی سئول)، میثم مجیدی (الشمال)، سیامک کوروشی (المعیذر قطر)، میلاد زنید‌پور (آرمی یونایتد تایلند) و شهاب زاهدی (وستمانایا ایسلند) لژیونرهایی هستند که درفهرست تیم ملی جایی نداشته‌اند.
 

لژیونرهایی با ملیت‌های دیگر
اما تعدادی لژیونر ایرانی هم هستند که ملیت دیگر کشورها را دارند. میثاق بهادران (فیلیپینی) در گلوبال فیلیپین، بهرنگ صفری (سوئدی) در مالمو سوئد، آریاجسور هاسه گاوا (ژاپنی) در اومیا آردیجا ژاپن و ویلیام سیروس آتشکده(سوئدی) در اورگریت سوئد، از این دست بازیکنان هستند.
 

طرح های آینده
بازیکنان لژیونر و جوان دیگری هم هستند که گفته می‌شود کی روش آنها را زیر نظر دارد و قصد دارد در طرح های آینده تیم ملی از آنها استفاده کند که الکس سمیع‌زاده (کیلمارنوک اسکاتلند) و رایان تفضلی (پیتربورو یونایتد انگلیس) از جمله این بازیکنان هستند.

 

جدول عملکرد لژیونرها در سال 2017:

 

نظر شما