شناسهٔ خبر: 22974254 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران

کاهش ۲۷هزار کشته‌ سوانح رانندگی کشور به ۱۶هزار نفر در سال جاری

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران گفت: ‌«در ایران شیب کشته‌های سوانح رانندگی نزولی بوده و از ۲۷ هزار نفر در چند سال گذشته ، امروز به ۱۶ هزار نفر رسیده است.‍»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، مرتضی ابراهیمی با تأکید بر اینکه خطای انسانی باید با ارتقاء ضریب ایمنی خودرو و جاده کاهش یابد، گفت: «کاهش سوانح رانندگی وابسته به دو عامل اقدامات پیشگیرانه و توجه به عامل انسانی است.»

ابراهیمی افزود: «خوشبختانه در ایران شیب کشته‌های سوانح رانندگی نزولی بوده و از ۲۷ هزار نفر در چند سال گذشته ، امروز به ۱۶ هزار نفر رسیده است.»

ستوان‌یکم ابراهیمی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۹ با توجه به اهمیت آمار بالای قربانیان سوانح جاده‌ای، سمیناری با حضور وزرای حمل و نقل کشورها در مسکو برگزار و این مسئله به عنوان یک دغدغه اصلی در جهان مطرح شد، گفت: «آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی در آن سال به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان می‌رسید.»

وی افزود: «با توجه به اهمیت مسئله مذکور از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ دهه اقدام برای ارتقای ایمنی معرفی و سازمان جهانی بهداشت، بانک جهانی و کمیسیون ویژه ارتقای ایمنی مأمور به اجرای آن شدند.»

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران گفت: «با وجود آنکه تا کنون نیمی از این دهه گذشته است ولی تعداد قربانیان تنها با حدود ۱۰۰ هزار نفر کاهش روبه رو بوده و آمار به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.»

ابراهیمی با بیان اینکه کاهش سوانح رانندگی وابسته به دو عامل اقدامات پیشگیرانه و توجه به عامل انسانی است، افزود:د«در خصوص مورد اول قطعا همه کشورها باید با توجه به رفتارها و هنجارهای رایج در منطقه اقدامات پیشگیرانه را برنامه‌ریزی و اجرا کنند، اما در رابطه به عامل انسانی باید بگوییم که انسان موجودی ممکن الخطاست و نمی توان انتظار داشت تا اشتباهی مرتکب نشود، اما می توان با فرهنگ سازی و نهادینه نمودن قوانین و مقررات از خطای انسانی کاسته و شاهد تخلفات و تصادفات امروزی نبود.»

او با تأکید بر اینکه توجه به قوانین و مقررات و آموزش فرهنگ رانندگی برای همگان الزامی است، گفت: «چرا که هر فرد خود به خود یک عنصر ترافیکی می باشد .چه به صورت پیاده و چه به صورت سواره.این نکته را نباید فراموش کرد که ما در رانندگی یک الگو برای سایر کاربران ترافیک هستیم و رانندگی درست ما می تواند در رفتار و نحوه رانندگی سایر کاربران نیز تاثیر بگذارد.»