چکیده
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی مداخله فراشناختی با خودآموزی کلامی مایکنبام در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر انجام شد. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دارای اضطراب امتحان دبیرستانهای دولتی شهر ایلام در سال تحصیلی 94-1393 است. نمونه پژوهش 45 نفر از دانشآموزان دارای اضطراب امتحان دبیرستان دخترانه فضیلت ایلام است که به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. به این صورت که از بین دبیرستانهای دخترانه شهر ایلام به صورت تصادفی یک دبیرستان انتخاب شد و آزمون اضطراب امتحان برای 500 نفر از دانشآموزان دبیرستان اجرا گردید سپس 45 نفر از دانشآموزانی که دارای اضطراب امتحان بالای 60 بودند به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه های آزمایشی8جلسه تحت مداخلات درمانی قرارگرفتند.آزمون اضطراب امتحان اسپیلبرگر برای سنجش اضطراب امتحان به کار برده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو گروه درمانی در کاهش اضطراب امتحان اثربخش تر از گروه کنترل بوده اند. همچنین مداخله فراشناختی نسبت به خودآموزیکلامی موثرتر است. بنابراین میتوان از درمان فراشناختی به عنوان یک روش درمانی مفیدتر نسبت به درمان های شناختی جهت کاهش اضطراب امتحان اسـتفاده کرد.
کلیدواژه ها:مداخله فراشناختی؛ خودآموزی کلامی؛ اضطراب امتحان
نویسندگان:
سجاد طاهرزاده قهفرخی: دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
صغری ابراهیمیقوام: دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
فریبرز درتاج: استاد گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
اسماعیل سعدی پور: دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
فصلنامه روان شناسی مدرسه - دوره 5، شماره 1 (پیاپی 17)، بهار 1395.
∎