شناسهٔ خبر: 22971556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار جهان

صاحب‌خبر -

سازمان ملل:
یک‌میلیون
به بیماری وبا مبتلا هستند
ایسنا| یک مسئول برجسته در سازمان ملل با اشاره به این‌که ۸‌میلیون یمنی در آستانه خطر قحطی قرار دارند تأکید کرد، همه طرف‌های درگیر در یمن باید اجازه دهند کمک‌های بشردوستانه به دست مردم برسد. جیمی مک‌گولدریک، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «محاصره مستمر بنادر یمن باعث نقص شدید سوخت، موادغذایی و دارو در این کشور شده و این امر تعداد زیادی از ساکنان یمن را نیازمند کمک‌های فوری کرده است.» مک‌گولدریک افزود: «زندگی میلیون‌ها تن از ساکنان یمن ازجمله ۸.۴‌میلیون یمنی که در آستانه قحطی قرار دارند بستگی به توان ما در ادامه امدادرسانی‌های پزشکی، درمانی و ارسال بسته‌های موادغذایی و آب آشامیدنی دارد.» مسئولان نهادهای وابسته به سازمان ملل ازجمله سازمان جهانی بهداشت، کمیسیونر عالی پناهجویان و صندوق حمایت از کودکان این سازمان (یونیسف) اخیرا در بیانیه‌ای از ائتلاف عربی به رهبری عربستان خواستند محاصره اعمال شده علیه یمن را فورا و به شکل کامل لغو کند. در این بیانیه بر لزوم بازگشایی فوری و کامل تمامی بنادر یمن و سهولت بخشیدن به انتقال کالاهای ضروری تأکید شد. سازمان آکسفام و پنج سازمان بین‌المللی حقوق بشری دیگر با انتقاد از محاصره یمن از سوی ائتلاف عربی همه طرف‌ها در این کشور را به توقف فوری حملات دعوت کرده و تأکید کرد: مردم یمن نمی‌توانند حملات بیشتری را تحمل کنند. از سوی دیگر فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک اعلام کرد: «از ۲۷ آوریل گذشته موارد ابتلا به بیماری وبا در یمن به ۹۷۵‌هزار مورد رسیده که از این تعداد ۲۲۲۴ تن فوت شدند.» فرحان حق بر لزوم لغو محدودیت‌های اعمال شده بر بنادر دریای سرخ و فرودگاه صنعاء تأکید کرد و گفت: گرسنگی و بیماری‌ها همچنان جان میلیون‌ها تن از ساکنان یمن را تهدید می‌کند.

حریری:
برخی از پشت به من خنجر زدند
ایسنا| نخست‌وزیر لبنان اعلام کرد، برخی از احزاب در جریان بحران اخیری که بر وی گذشت، از پشت به او خنجر زدند. سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان تصریح کرد، انتخابات پارلمانی آتی برای جریان المستقبل و برای لبنان سرنوشت‌ساز است. وی گفت: «ما از بحران دشواری عبور کردیم، کسانی بودند که می‌خواستند از «رابطه برجسته» ما با عربستان برای اهانت به شخص من سوءاستفاده کنند. احزاب سیاسی بودند که تلاش کردند از طریق خنجر زدن از پشت، برای خود جایگاهی را در این بحران به دست آورند.» حریری خاطرنشان کرد: «من با این موارد هرکدام به صورت جداگانه تعامل خواهم کرد، اما من طبیعتاً از کسی کینه به دل نمی‌گیرم، چراکه من بر این باورم که وطن برای پیشرفت نیازمند تمامی مردمانش است.»

ترکیه خواستار حبس‌ابد برای روزنامه‌نگاران متهم در کودتا شد
ایسنا| دادستان‌های ترکیه خواستار صدور حکم حبس‌ابد برای سه روزنامه‌نگار کهنه‌کار ترکیه‌ای متهم به ارتباط داشتن با کودتای نافرجام ‌سال ۲۰۱۶ میلادی شدند؛ پرونده‌ای که نگرانی‌های تازه‌ای را درخصوص وضع آزادی بیان در این کشور به وجود آورده است. دو برادر به نام‌های احمد و مهمت آلتان و نازلی ایلیجاک، گزارشگر سرشناس ترکیه‌ای در روند دادرسی که از ژوئن ‌سال جاری میلادی در دادگاه کیفری استانبول آغاز شده به نقض قانون اساسی ترکیه متهم شده‌اند. آنها به ارتباط داشتن با فتح‌الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا که به گفته آنکارا مغز متفکر کودتای نافرجام با هدف سرنگونی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه است، متهم شده‌اند. این روزنامه نگاران به داشتن اطلاع قبلی از وقوع این کودتای نافرجام و مشارکت در ارسال پیام‌های محرمانه درخصوص وقوع این کودتا ازجمله کمپین تبلیغاتی اکتبر ‌سال ۲۰۱۵ توسط روزنامه تعطیل شده «زمان» متهم شده‌اند. این درحالی است که این سه روزنامه‌نگار تمامی این اتهامات را رد می‌کنند. ایلیجاک ۷۳ساله یکی از نخستین روزنامه نگارانی بود که در ژوئیه‌ سال ۲۰۱۶ میلادی پس از وقوع کودتای نافرجام بازداشت شد. احمد آلتان ۶۷ساله یک رمان نویس و روزنامه‌نگار است که برای برخی از روزنامه‌های مطرح ترکیه ازجمله حریت و ملیت و همچنین روزنامه «طرف» مطالبی نوشته است. مهمت آلتان ۶۴ساله نیز چندین جلد کتاب درخصوص سیاست‌های ترکیه نوشته است. این دو برادر اوایل سپتامبر ‌سال‌جاری میلادی بازداشت شدند اما احمد آلتان در اواسط سپتامبر پیش از آن‌که مجددا بازداشت شود، آزاد شده بود. در همین پرونده دادستان‌ها همچنین خواستار صدور حکم حبس‌ابد برای یعقوب شیمشک، مدیر بازاریابی روزنامه زمان، شکری طغرل اوزسنگل، استاد دانشگاه افسری و فیضی یازیجی، صفحه‌آرای روزنامه زمان شده‌اند. در تازه‌ترین شاخص آزادی مطبوعاتی جهان که توسط خبرنگاران بدون مرز منتشر شده ترکیه در رتبه ۱۵۵ پایین‌تر از بلاروس و جمهوری دموکراتیک کنگو قرار گرفته است.

نظر شما