شناسهٔ خبر: 22971088 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

انتقاد بخش خصوصی از لایحه بودجه ۹۷

صاحب‌خبر -
مفاد لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور که این هفته از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، مورد انتقاد گسترده فعالان اقتصادی بخش خصوصی قرار گرفته است، زیرا این گروه از فعالان اقتصادی معتقدند بودجه سال آینده غیرشفاف، تورم زا و تشدید کننده رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی است.
مهندس مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که دیروز به نمایندگی از تولیدکنندگان و تجار بخش خصوصی در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی سخن می گفت، از بخش های مختلف لایحه بودجه ۹۷ انتقاد کرد و خواستار توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مشکلات بودجه سال آینده شد.
وی غیرواقعی بودن بودجه را نخستین اشکال وارده به لایحه بودجه سال ۹۷ دانست و گفت: بودجه پیش بینی شده به جای آنکه نسبت به عملکرد بودجه سال قبل باشد به نسبت بودجه مصوب سال قبل پیش بینی شده است، این در حالیست که از بودجه ۳۴۶ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده در لایحه بودجه سال ۹۶ مبلغ ۱۷۳ هزار میلیارد مصوب شد، در حالیکه کل وصولی محقق شده در این بودجه ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه واضح است بودجه سال ۹۷ هم با کسری مواجه خواهد شد، دیده نشدن کاهش حجم دولت در بودجه سال ۹۷ را دومین انتقاد وارده به این بودجه دانست و گفت: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است سالانه ۱۵ درصد از حجم دولت کاهش یابد اما در بودجه جاری سال ۹۷ افزایش ۱۱ درصدی دیده می شود که در تناقض با کوچک شدن حجم دولت است.
وی همچنین به استقراض از بازار سرمایه در بودجه سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: امسال ۷۴ هزار میلیارد تومان استقراض از بازار سرمایه شامل اوراق مشارکت، صکوک و اوراق خزانه انجام شده و باید بگوییم اگر دولت بخواهد به این قسمت هم دست اندازی کند چیزی برای بخش خصوصی نخواهد ماند.
نامبرده ناکارآمدی نظام بانکی و دیده نشدن راهکار حل آن در بودجه سال ۹۷ را دیگر انتقاد وارده به این لایحه بودجه دانست و در ادامه افزایش فشار مالیاتی در بودجه سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ را دیگر انتقاد وارده به لایحه بودجه سال آینده برشمرد و گفت: برای وصول این افزایش مالیاتی کارانه بسیار خوبی برای کارمندان سازمان مالیاتی درنظر گرفته شده است که اگر این فشار برای کسانی که مالیات نمی دهند اعمال و مالیات وصول شود، بسیار خوب است؛ اما اگر برای کسانی که به طور منظم مالیات خود را پرداخت کنند، فشاری اعمال شود، این امر مشکل را برای فعالان اقتصادی بیشتر خواهد کرد.
خوانساری گفت: بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال ۹۷ کاهش یافته و این در حالیست که در ۱۹ سال گذشته بودجه جاری هرساله ۹۷ درصد و بودجه عمرانی هرساله ۶۹ درصد پرداخت شده است.
خوانساری با اشاره به اینکه قیمت ارز در لایحه بودجه سال آینده
۳۵۰۰ تومان دیده شده است گفت:هم اکنون قیمت ارز در بازار آزاد حدود ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است و اگر قرار است به سمت ارز تک نرخی حرکت کنیم، ۷۰۰ تومان اختلاف نشان چیست؟ البته رانتی که این وسط وجود دارد، فساد را رقم خواهد زد. وی افزایش عوارض خروج از کشور را هم نوعی بدسلیقگی دانست و گفت: روزانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر گازوئیل به قیمت لیتری ۳۰۰ تومان با مابه التفاوت ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان در کشور عرضه
می شود که ارزش این یارانه پرداختی روزانه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در سال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است که با احتساب ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه از این دو محل پرداخت می شود.
وی با اشاره به حذف ۳۰ میلیون نفر از دریافت کنندگان یارانه نقدی در لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: امیدواریم این موضوع اجرایی شود و بودجه آن براساس قانون به صنعت و تولید اختصاص یابد.
خوانساری ادامه داد: بلاتکلیفی موضوعاتی نظیر بدهی دولت به بخش خصوصی، بهره برداری از طرح های نیمه تمام، جذب سرمایه خارجی توسط بخش خصوصی و نحوه ضمانت توسط دولت، در نظر گرفتن اهلیت در واگذاری شرکت ها و طرح ها و اصلاح مالی صندوق های بازنشستگی از موارد انتقادی ما به این لایحه بودجه است.

نظر شما