شناسهٔ خبر: 22970226 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

گفتگوی 18:30/ علل افزایش قیمت تخم‌مرغ و برنج

کارشناسان و تولید کنندگان علل افزایش قیمت تخم‌مرغ و برنج را عدم پیش بینی درست و به موقع در شرایط خاص و تنظیم نکردن بازار تولید و مصرف می دانند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفت: قیمت تخم مرغ در دست تولید کننده شانه ای 11 هزار تومان و در بازار مصرف بین 14 تا 15 هزار تومان است.
ناصر نبی‌پور علل مختلف تاثیر گذار در افزایش قیمت تخم مرغ را وجود بیماری حاد تنفسی و معدوم کردن مرغ های تخم گذار بیمار عنوان کرد.
وی همچنین افزایش قیمت دانه های ذرت گندم و سویا را عامل دیگر گرانی تخم مرغ دانست.
نبی‌پور در ادامه گفت: مراقبت های ویژه گله های مرغ و قرنطینه کردن آنها به افزایش قیمت تخم مرغ افزوده است.
 
18:30/ علل افزایش قیمت تخم‌مرغ و برنج 
 ناصر نبی‌پور گفت: در اوایل سال قیمت تخم مرغ ارزان تر از نیمه دوم سال است و به نظر همه چیز عادی است در صورتیکه برای تولید کننده سود چندانی ندارد. طی ماهه اخیر به یکباره قیمت ها افزایش یافته است.
وی قیمت تخم مرغ نسبت به قیمت نهاده ها را پایین تر از قیمت واقعی دانست و گفت: اگر غرفه های میادین و تره بار در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد تخم مرغ بدون دخالت واسطه ها در افزایش قیمت حبابی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.
نبی‌پور تخم مراغ را وابسته به عرضه و تقاضا عنوان کرد و گفت: امسال 10 میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شده اند. او اعلام قیمت میانگین تخم مرغ را از سوی دولت ضروری دانست و اضافه کرد: در ابتدای سال عموما تولیدات تخم مرغ ارزان تر است.
 رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار کاهش عرضه بر اثر بیماری حاد تنفسی و معدوم کردن شمار زیادی از گله های مرغ را قابل پیش بینی دانست و گفت: سازمان دامپزشکی در این زمینه کمی دیر اقدام کرد.
وی اوراق قرضه را که در اختیار مرغداران قرارگرفته بلااستفاده خواند و گفت: در حال حاضر محموله های واردات تخم مرغ حاصل ثبت سفارشات چند ماه قبل است.
 
ترکاشوند مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در ارتباط تلفنی گفت: تلاش می کنیم نوسانات بازار را به حالت تعادل برگردانیم وی عرضه مستقیم تخم مرغ در بازار را از فردا چهارشنبه اعلام کرد و گفت: قیمت واقعی اعلام شده می تواند حباب قیمتی را ازبین ببرد.
ترکاشوند بابیان اینکه افزایش قیمت ارز مبادله ای از 3200 به 3500 تومان در افزایش قیمت تخم مرغ تاثیر گذار بوده است، گفت: ارز مبادله ای باید به موقع تنظیم شود.
وی تولید را همواره بیش از نیاز جامعه دانست و افزود: برای تنظیم بازار در موقعیت های خاص و خلا بوجود آمده را با واردات تخم مرغ می توان جبران کرد.
مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن قیمت تخم مرغ در بازار های تنظیم قیمت تخم مرغ را 12 هزار و 600 تومان اعلام کرد که فردا شروع به توزیع می شود.
 
  18:30/ علل افزایش قیمت تخم‌مرغ و برنج
 
نایب رئیس انجمن برنج ایرانی نیز در ارتباط تلفنی گفت: براساس وزارت جهاد کشاورزی 2 میلیون 200 هزار تن تولید برنج داخلی و میزان مصرف سالانه 3 میلیون و 400 هزار تن است و می بایست بین 700 هزار تن کسری تولید را از بازار خارجی تامین کرد.
علی اکبریان با انتقاد از واردات بیش از 1 میلیون تن برنج خارجی گفت: ثبت سفارش برنج وارداتی را نتیجه تصمیم دولت در 5 یا 6 ماه قبل دانست که اکنون وارد بازار شده است.
نایب رئیس انجمن برنج تولید داخلی قیمت هر کیلو برنج تولید داخل را 11 هزار تومان اعلام کرد و افزود: حمایت های اعلام شده یا محقق نشده و یا به موقع نبوده است. وی خرید برنج تضمینی را بهترین راهکار دولت دانست.
 
18:30/ علل افزایش قیمت تخم‌مرغ و برنج 
 
 سخنگوی کمیسیون کشاوری مجلس هم عدم پیش بینی های درست مسئولین و واسطه گران را علت اصلی افزایش قیمت برنج داخلی دانست.
شاعری میزان مصرف سرانه هر نفر را 38 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: فشار رسانه ای در بستن ثبت سفارش برنج از سوی دلالان را علت افزایش قیمت برنج عنوان کرد. وی به وزارت بازرگانی توصیه کرد برنج را در شبکه های توزیع مناسب عرضه کند.
 

نظر شما