شناسهٔ خبر: 22969820 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :

نیازمند هم‌افزایی بخش‌های حاکمیتی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای هستیم

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهمیت فراوان هم ‌افزایی بخش‌های حاکمیتی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای را یادآور شد و گفت: نقش‌های حاکمیت در این حوزه باید تعیین تکلیف شود تا از موازی‌کاری‌ جلوگیری شود و بخش خصوصی نیز بداند که در چه ساختاری باید فعالیت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در بازدید از بنیاد ملی بازی های رایانه ای، افزود: بحث بازی های رایانه ای را با چند نگاه در دهه‌های اخیر دنبال کرده ایم و کلیشه و تصور ذهنی از مقوله بازی بر روی عملکرد ما تاثیرگذار است.
وی تصریح کرد: یک نگاه که اولین برخورد ما با بازی های رایانه ای در زمان ورود آن به کشور بوده، نگاه بازی کودکانه و اوقات فراغت کودکان بوده است.
صالحی نگاه دیگری که در این حوزه وجود داشته را نگرشی صرفا صیانتی دانست و گفت: در این نگاه اختلال‌های فرهنگی در داخل بازی‌ها مورد توجه بوده و برای صیانت از این آسیب‌ها فعالیت صورت می‌گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که این نگاه‌ها عوارض خودش را داشته و ما باید نگاه‌مان را تصحیح کنیم گفت: برخلاف نگاه‌های پیشین، بازی‌های رایانه‌ای فرصتی برای بسیاری از اتفاقات است و این بازی ها در حوزه های اقتصاد، آموزش، فرهنگ،‌ اوقات فراغت و دیگر حوزه ها به عنوان فرصت محسوب می شود.
صالحی خاطرنشان کرد: بازی رایانه ای، کالایی مختص یک سن خاص نیست و می تواند همه سنین را با کارکردهای متنوع در بر بگیرد.
وی تصریح کرد: اگر این نگاه تعمیم پیدا کند، با توجه به برنامه‌های آتی برای صنعت بازی، جایگاه بازی های رایانه ای کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییرات اساسی پیدا می‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به آمارهای سال ٩٤ مرکز پژوهش بنیاد و همچنین آمارهای سال 96 که در دست اقدام است، در دهه آتی رشد چشم‌گیری را در این حوزه شاهد خواهیم بود و جامعه از آن تاثیر خواهد گرفت.
صالحی درباره بازدید خود از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: در حوزه مطالعات پژوهشی حرکت های خوبی شروع شده که باید با قوت بیش‌تری ادامه پیدا کند تا این احساس به‌وجود آید که یک کانون پژوهشی در حوزه بازی های رایانه ای در کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: تهیه این اطلاعات از حاکمیت انتظار می‌رود نه از بخش خصوصی و این اطلاعات پژوهشی می‌تواند به بخش خصوصی کمک کند تا در زمینه سرمایه‌گذاری بهتر فعالیت کند.
صالحی افزود: نکته دیگری که حائز اهمیت است، هم‌افزایی بخش‌های حاکمیتی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای است، در واقع نقش‌های حاکمیت در این حوزه باید تعیین تکلیف شود تا از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود و بخش خصوصی نیز بداند که در چه ساختاری باید فعالیت کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با این‌حال صیانت در زمینه بازی های رایانه ای باعث می‌شود که این فرصت به تهدید تبدیل نشود و باید فعالیت‌های صیانتی در زمینه بازی را نیز جدی گرفت و باید از طریق صیانت، فرصت‌ها در این زمینه را افزایش دهیم.
صالحی در بخش دیگر به تقویت بحث اطلاع‌رسانی فعالیت‌های بنیاد و نقش حاکمیتی در این زمینه تاکید کرد و گفت: کارها و فعالیت‌های زیادی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام شده که باید در قالب‌های مختلف از جمله کلیپ، اینفوگرافی و دیگر محصولات فرهنگی برای جامعه‌های مخاطب مختلف بازتولید شود و با معرفی بیش‌تر فعالیت‌های بنیاد و برنامه‌های آن برای آینده، نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای تبیین و تثبیت شود.
وی تصریح کرد: برای مثال آمارهایی که از پیمایش سال 94 و در آینده از پیمایش سال 96 به دست می‌آید باید با روش های مختلف و در قالب‌های متفاوت در سطح جامعه منتشر شده و مورد توجه قرار بگیرد.
صالحی افزود: در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دنبال تثبیت بیش‌تر نقش حاکمیتی این وزارتخانه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای هستیم که اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها به این مهم کمک قابل توجهی می‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان این بازدید از واحدهای نظارت و ارزشیابی، نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای (ESRA)، نمایشگاه و همایش بین‌المللی تی‌جی‌سی، حمایت، پژوهش و ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز بازدید کرد و در جریان روند فعالیت بخش های مختلف این بنیاد قرار گرفت.
«بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» که زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کند، مؤسسه‌ای فرهنگی، هنری، غیرانتفاعی، غیردولتی و ایرانی است که دارای شخصیت حقوقی مستقل و مرکز اصلی آن در شهر تهران است.
این بنیاد، اهداف کلانی همچون تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی وهویت اسلامی ـ ایرانی از طریق صنعت بازی های رایانه ای با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان، حمایت کامل از ظرفیت‌های موجود این صنعت در کشور با رویکرد بومی‌سازی و تقویت تولیدات داخلی، حمایت و نظارت بر گسترش فرآیند تولید، تأمین، واردات، صادرات، آماده سازی، تکثیرو توزیع انواع بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای و همچنین تلاش در جهت تولید و تأمین دانش فنی و نیز امکانات و تجهیزات وابسته به آن در تمامی حوزه‌ها و قالب متفاوت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را دنبال می کند.
فراهنگ**1055
دریافت و انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*