
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا بیژن زنگنه امروز (سه شنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مشترک سه نماینده (جواد کریمی قدوسی، هادی قوامی و حسینعلی شهریاری، نمایندگان مجلس، اسفراین و زاهدان) درباره علت خرید لوله های بدون درز برای شرکت های نفت از خارج از کشور، بیان داشت: این بحث، درباره لوله های عادی نیست، بلکه مربوط به لوله های بدون درز است که با فشار بسیار بالا در درون چاه و برای انتقال نفت از چاه تا واحد بهره برداری مورد استفاده قرار می گیرد.
وزیر نفت افزود: ما در سال های اخیر به جز در مورد غرب کارون و پارس جنوبی، تقریبا در سایر سرمایه گذاری های دیگر در بخش بالادستی و پالایش، نزدیک به توقف هستیم.
زنگنه با بیان این که در واقع کمبود منابع یکی از مشکلات ما برای امضای قراردادهای نفتی است، گفت: حتی اجرای یک قرارداد 250 میلیون دلاری که به امضا رسیده، به دلیل کمبود منابع و مشکلات دیگر متوقف شده است.
وی با بیان اینکه به ساخت داخل، اعتقاد دارم، اضافه کرد: برای ساخت لوله های سی.آر.ای که لوله های بسیار پیچیده است که در اوایل امسال یک قرارداد 563 میلیون یورویی با یک شرکت اروپایی و یک شرکت ایرانی برای داخلی سازی آن امضا کردیم.
وزیر نفت یادآور شد: این بزرگترین قرارداد تولید داخل است که پس از ساخت توربین کمپرسور نفت، به امضا رسیده است.
زنگنه اضافه کرد: برای تامین لوله های پیچیده سی.آر.ای به ویژه تحریم دچار مشکلاتی بودیم.
وی با بیان این که لوله سازی اسفراین دچار مشکلاتی است، افزود: این کارخانه در حال واگذاری است و نمی تواند سرمایه گذاری کند.
وزیر نفت به مشکلات مالی اشاره کرد و ادامه داد: گفته شد که در سال 89 کارخانه لوله سازی اسفراین 48 هزار تن قرارداد با نفت امضا کرده بود.
زنگنه اضافه کرد: در سال های 90 و 91 در مجموع به میزان 40 میلیارد دلار در نفت سرمایه گذاری شد، اما میزان سرمایه گذاری امسال تاکنون 1.5 میلیارد دلار هم نرسیده است.
وزیر نفت با بیان این که ما بی پول شده ایم، یادآور شد: حتی اگر سفارش ساخت هم بدهیم، نمی توانیم پول آن را بدهیم.
زنگنه یادآور شد: چندی پیش مناقصه ای برای ساخت لوله های بدون درز برگزار شد که شرکت لوله سازی اسفراین به دلیل نداشتن شرایط، کنار گذاشته شده و شرکت دیگری برنده شد، اما با وجود این که این طرح 200 میلیون دلار ارزش داشت به دلیل نداشتن پول نتوانستیم عملیاتی کنیم.
وزیر نفت با تاکید بر این که برای خرید و سفارش باید مناقصه برگزار شود، گفت: خود مجلس تصویب کرده است که برای خرید باید مناقصه برگزار شود و نمی توان از طریق ترک تشریفات کالا را تهیه کرد.
زنگنه خاطر نشان کرد: حتی اگر یک شرکت توانمند ایرانی قادر به تولید کالایی باشد، ما نمی توانیم بدون مناقصه از آن کالا خریداری کنیم.
وی با بیان این که 10 گروه کالایی را برای داخلی سازی تعیین کرده ایم که تاکنون برای بسیاری از آنها قرارداد امضا شده است، گفت: لوله های سی.آر.ای، ساخت کمپرسور و توربین از جمله کالاهایی هستند که بومی سازی می شود.
وزیر نفت با خاطر نشان کردن این که شرکت لوله سازی اسفراین نیز تقاضاهایی دارد که منطقی است، گفت: به عنوان نمونه این شرکت اعلام کرده است که لوله های آسیب دیده را برای تعمیر به آنها بدهیم که ما از آن استقبال می کنیم.
زنگنه ادامه داد: همچنین درخواست کرده است که در مقابل مطالباتش، لوله های فرسوده را تحویل بگیرد که دستور آن را نیز صادر کرده ام.
وزیر نفت با بیان اینکه سابقه من نشان داده که تا چه میزان به دنبال ساخت داخل بوده ام، افزود: من همه گونه کمک می توانم به لوله سازی اسفراین ارایه دهم اما برای خرید محدودیت داریم و باید مناقصه برگزار شود.
** اجرای طرح برندینگ، تصدیگری دولت را کاهش می دهد
وزیر نفت با بیان این که طرح برندینگ (جایگاه های زنجیره ای) جایگاه های عرضه سوخت باعث کاهش تصدیگری دولت میشود، گفت: برای اجرای طرح برندینگ 85 شرکت تقاضا داده اند و انحصاری در طرح وجود ندارد.
نامدار زنگنه همچنین در پاسخ به سوال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر درباره غیرقانونی بودن طرح برندینگ بیان داشت: اکنون شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، بنزین را به جایگاهداران تحویل میدهد و پول آن به خزانه واریز میشود.
وزیر نفت با بیان این که سه هزار و 500 جایگاه نفت و بنزین و 2500 جایگاه سی.ان.جی داریم، افزود: پس از واریز پول به خزانه، وزارت نفت برای پرداخت دستمزد جایگاهداران و کامیونداران باید از خزانه درخواست پول کند.
وی ادامه داد: تحویل بنزین و فرآوردههای نفتی به این جایگاهها اختلاف نظرهای بسیاری ایجاد میکند که کار را به دادگاه میکشد، اما اگر طبق مصوبه دولت نفت، بنزین، گازوئیل در محل انبار به جایگاهدار فروخته شود، اختلاف و دعواها کاسته میشود.
زنگنه تأکید کرد: این که گفته میشود مالکیت جایگاهها با طرح برندینگ به خطر می افتد، درست نیست، این مسئله اختیاری است و واگذاری جایگاهها به صورت اجبار انجام نمیشود.
وزیر نفت با بیان اینکه با طرح برندینگ کمیت و کیفیت سوخت، ایمنی جایگاه و ظاهر جایگاه نیز مورد توجه قرار می گیرد، ادامه داد: برای اجرای طرح برندینگ 85 شرکت تقاضا دادند و صلاحیت آنها بررسی شد، بنابراین انحصاری در کار وجود ندارد و شرکتهای برند تنها میتوانند سهم 20 درصدی در نظارت، سهم 30 درصدی در سطح استان و سهم 50 درصدی در سطح شهرستان داشته باشند که این به نفع کشور تمام میشود.
زنگنه درباره این که قانون به او اجازه ایجاد چنین طرحی را نداده است، گفت: طبق قانون نفت در سال 91، وزیرنفت اختیار مقررات و دستور العملها در زمینه حسن امور توزیع نفت و گاز و نظارت بر فرآیند تجارت نفت و گاز را برعهده دارد، بنابراین کار ما غیرقانونی نیست.
وزیر نفت در پایان تأکید کرد: طرح برندینگ باعث کاهش تصدی و هزینههای دولت میشود، هم پالایشگاهها میتوانند جایگاه داشته باشند، هم جایگاهدارانی وجود دارند که پالایشگاه ندارند، این طرح در واقع تشویقی است.
به گزارش ایرنا، برندسازی یا طرح ایجاد جایگاه های زنجیره ای چندی پیش با هدف ارائه خدمات کیفی همزمان با رقابتزایی به دستور صریح وزیر نفت کلید خورد.
اکنون جایگاه عرضه سوخت در کشور به روشی سنتی اداره می شود و هدف از برندسازی، فاصله گرفتن از این روش سنتی و رسیدن به اصل مهم مشتری مداری است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام 2022** 6075
خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: زهرا هجینی نژاد