پول نیوز- یارانه نقدی، میراثی که از دولتهای نهم و دهم به یادگار مانده، مانند زخمی کهنه بر تن اقتصاد ایران نقش بسته و هربار از یک گوشه سر باز میکند. نحوه پرداخت رقم 33 هزارو 500 تومن به 74 میلیون نفر یارانه بگیر، حالا بزرگترین درد سر دولت و مجلس است. عذاب این دردسر در فصل بودجه بیشتر شد و حالا نتیجه تصمیمگیریها لابه لای اعداد و ارقام گم شده است.
از زمان ارجای فاز اول هدفمندی یارانهها؛ از سال 89 تا کنون، تقزیبا کل جمعیت 74 میلیونی کشور یارانه دریافت کردهاند. فعالیت دولت یازدهم که آغاز شد، همان ابتدا تیم اقتصادی کرد که به دلیل سیاستهای نادرست اقتصادی در دولتهای قبل، خزانه کشور خالی شده با کسری شدید بودجه مواجه هستیم .
این در حالیست که با وجود آگاهی از شرایط سخت اقتصاد کشور در آن مقطع؛ دولت اعلام کرده یارانه پرداخت خواهد شد. محمد خوشچهره؛ تحلیلگر اقتصادی در این باره به «پولنیوز» میگوید: « همه میدانستند شیوه پرداخت نقدی یارانه اشتباه است.اما دولت یازدهم برای آنکه پایگاه اجتماعی و محبوبیتی را که از زمان انتخاب 92 به دست آورده بود، از دست ندهد، هیچ افدام جدی و عملی برای تغییر در نحوه پرداخت نقدی یارانه صورت نداد.» خوشچهره اینطور توضیح میدهد:« اساس هدفمندی یارانه میتوانست به ایجاد رفاه منجر شود، اما با شیوه «پول دستی پرداخت کردن»، اهداف این قانون زیر سوال رفت. » خوشچهره تاکید: «میکند در جایی که نساله اصلی معیشت و اقتصاد مردم است نباید با در نظر گرفتن منافع حزبی و جناحی، مصلحت اندیشی کرد. »
همچنین مهدی پازوکی، تحلیلگر اقتصادی هم در این باره به «پولنیوز»، توضیح میدهد: « من با اساس سیاست های اقتصادی آقای روحانی و تیم اقتصادی اش موافق هستم و انتقادهایی را هم در باره عملکرد او میپذیرم.» پازوکی صحبتهای خود را اینطور ادامه میدهد: « تندروها همیشه بیشترین آسیب را به اقتصاد وارد کردهاند، واهمه دولت هم از رفتار تندورهای حامی احمدینژاد بود؛ اما میپذیرم که در مورد یارانه نقدی دولت باید شهامت به خرج داده و از همان ابتدا تصمیم درست را که غربالگری یارانه بگیران بود، اجرایی میکرد.» او میگوید: «سال گذشته آقای طیبنیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم به صراحت اعلام کرد که برای جبران کسری نقدینگی یارانهها، دولت 10 هزار میلیارد تومان از جیب گذاشته است. »
با همه این اوصاف آنطور که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است؛ دو روش برای اعطای یارانههای نقدی به افراد نیازمند وجود دارد. بر مبنای روش نخست، قطع یارانه پردرآمدها است که این روش در سالهای اخیر با توجه به اعتراضات صورت گرفته به وزارت کار و همچنین نیاز به افشای حساب بانکی افراد با کندی روبهرو بوده و نهایتا ۳ تا ۴ میلیون نفر از دایره یارانهبگیران حذف شدند.
روش دوم، شناسایی افراد نیازمند است و اینکه یارانه به اشخاصی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، تعلق گیرد که در حال حاضر این کار توسط نهادهای ذیصلاح صورت گرفته است. البته بخشی از مردم، تحت پوشش این نهادها نبوده، ولی مشمول دریافت یارانهها هستند که پس از بررسی، یارانهها آنها برقرار میشود.
روش دوم، شناسایی افراد نیازمند است و اینکه یارانه به اشخاصی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، تعلق گیرد که در حال حاضر این کار توسط نهادهای ذیصلاح صورت گرفته است. البته بخشی از مردم، تحت پوشش این نهادها نبوده، ولی مشمول دریافت یارانهها هستند که پس از بررسی، یارانهها آنها برقرار میشود.