شناسهٔ خبر: 22964027 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

آبدار خبر داد:

احیای خانه کلانتر تبریز در دو سال آینده

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از احیای خانه تاریخی کلانتر در دوسال آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، خانه و باغ "میرزا ابراهیم خان باغمیشه‌ای" ملقّب به شرف‌الدّوله و مشهور به "کلانتر" (۱۲۳۱-۱۳۱۱ ه.ش) مربوط به دوره قاجار است که در  خیابان عباسی تبریز، کوچه هاشمی، پلاک ۲۳ واقع شده و در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت  ۹۷۱۲ در فهرست آثار ملّی  به ثبت رسیده است. میرزا ابراهیم خان شرف‌الدّوله باغمیشه‌ای نماینده تبریز در دوره اوّل مجلس شورای ملّی، سوّمین شهردار تبریز بود که دوبار کرسی شهرداری تبریز را به خود اختصاص داد.

این بنا کوشکی در داخل باغی به مساحت ۶۵۵۰ متر مربع بخشی از باغ قدیمی و  با اعیانی ۱۰۴۰ متر مربع در دو طبقه که قباله آن به نام خانه می باشد . معماری این بنا ملهم از معماری قفقاز می باشد که اجرای آن به دست مهرازان وبنایان ایرانی بوده است .

خانه کلانتر تبریز بدلیل قرارگیری در تملک آموزش و پرورش استان، تاکنون تحت مرمت قرار نگرفته و متاسفانه در بخشی از اسکله ساختمانی خود دچار تخریب و فرسودگی شده است.

در خصوص این موضوع اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که چرا تاکنون اداره آموزش و پرورش استان اقدامی جهت بهبود و حفظ این آثار ملی انجام نداده و ورقی از تاریخ آذربایجان را به حال خود رها کرده است. البته اولین فرضیه ای که می توان برای این موضوع درنظر گرفت این است که اداره آموزش و پرورش استان بدلیل عدم آشنایی با اصول مرمت و بازسازی آثار تاریخی در صدد مرمت آثاری چون خانه کلانتر برنیامده است اما جای تعامل این اداره با میراث فرهنگی استان جهت همکاری در امور بازسازی و مرمت تا به امروز به چشم می خورد.

این گزارش حاکی است، پس از انتشار پیاپی تصویرهایی در خصوص شرایط نامناسب این بنای تاریخی و پر اهمیت در فضای مجازی و همچنین رسانه ملی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با ارائه طرحی مبنی ایمن سازی، مرمت و بازسازی خانه تاریخی کلانتر تبریز به اداره آموزش پرورش استان، برآن است تا این بنای تاریخی را در مدت زمان تعیین شده و با کسب بودجه لازم، مرمت و بازسازی کرده و این بنا را جهت کاربری فرهنگی که برای این بنا در نظر گرفته شده، آماده سازد.

صبح امروز "مرتضی آبدار" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به همراه "جعفر  پاشایی" مدیرکل اداره آموزش و پرورش از بنای تاریخی کلانتر تبریز بازدید و تعاملات اولیه همکاری را جهت آغاز پروژه مرمت این بنا، انجام دادند.

"مرتضی آبدار" در این بازدید، در گفت و گو با خبرنگار نصر، اظهار کرد: خانه تاریخی کلانتر جزء ابنای تاریخی است که به سبب قدمت تاریخی و همچنین نقش مالک این بنا در تاریخ تبریز، از اهمیت بالایی برخوردار است که متاسفانه تاکنون در وضعیت مناسبی قرار نگرفته است. اکنون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان با نظارت معاونت میراث فرهنگی برآن است تا این خانه تاریخی در چند مرحله، ایمن سازی، مرمت و بازسازی شود و جهت استفاده در کاربردهای فرهنگی آماده شود.

ابدار خاطرنشان کرد: ایمن سازی این بنا در طی 10 روز باقی مانده از ماه جاری آغاز خواهد شد و در برنامه ای 2 ماهه به اتمام خواهد رسید تا مراحل بعدی مرمت این آثار تاریخی با کسب بودجه لازم ادامه یابد. این پروژه می تواند بستری شایسته را در مجاورت پارک دوکمال جهت برقراری مجموعه های فرهنگی برای استفاده عموم، فراهم سازد.

"جعفر پاشایی" نیز در این بازدید با بیان اینکه این اقدام  یکی از اقدامات شایسته میراث فرهنگی  در راستای احیای بنایی تاریخی و حائز اهمیت است، ادامه داد: متاسفانه تاکنون به دلیل عدم آشنایی و نداشتن تخصص اداره آموزش و پرورش در امور مرمت و بازسازی آثار تاریخی این بنا از نظرها دور مانده و توجه کافی جهت نگه داری آن به انجام نپذیرفته است، اما امیدواریم با همکاری جدیدی که با میراث فرهنگی استان برقرار خواهیم کرد، این بنا آنطور که شایسته قدمت تاریخی آن است بازسازی و احیا شده وبه عنوان یکی دیگر از ظرفیت های گردشگر پذیر تبریز معرفی گردد.

 

....................................

گزارش از نویده رئوف فرد

...................................

انتهای پیام/ 

نظر شما