شناسهٔ خبر: 22955541 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مطرح کرد:

تبریز 2018 فرصتی برای تبیین گردشگری حرفه ای / حضور در نمایشگاه های بین المللی در اولویت قرار دارد

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، گفت تبریز 2018 فرصتی است که می توان به وسیله آن اصول گردشگری حرفه ای را در کشور اجرا کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، حوزه گردشگری عنوانی است که در ماه های اخیر نظر بسیاری از مسئولان کشوری، استانی و حتی آحاد مردم را به سبب رویداد بزرگی که در ماه آتی در تبریز رقم خواهد خورد، به خود جلب کرده است.
آذربایجان به لحاظ تاریخی و فرهنگی، سرزمینی غنی و با پیشینه ای تکرار نشدنی است، تبریز نیز به عنوان مهم ترین شهر و مرکزیت آذربایجان شرقی، سردمدار این تاریخ کهن است، چراکه از دیرباز بستر اتفاقات سیاسی، فرهنگی، تاریخی و حتی هنری بوده و تمامی این تحولات را بار دیگر  از طریق "جاده ابریشم" مسیری طلایی و ارتباطی با اروپا به اشتراک گذاشته است.

اکنون که این شهر کهن در آستانه انتخاب به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام قرار دارد، بار دیگر بر سر زبان ها افتاده و نام خود را به گوش جهانیان می رساند، البته نکته قابل ذکر دیگری وجود دارد که در میان تمام فعالیت ها و اقدامات در این راستا، معرفی و تبلیغ شهر فیروزه جهان اسلام در سراسر جهان جزء اولویت ها محسوب شده و انتظار می رود که در معرفی و جذب گردشگر به این دیار، تمامی ابعاد روابط بین المللی به کار گرفته شود.

نمایشگاه های گردشگری که در سراسر جهان برگزار می شوند، یکی از پایلوت های هدفی است که در راستای معرفی این رویداد بزرگ، می تواند نقش بسزایی داشته باشد، "نمایشگاه بین المللی گردشگری ترکیه-ازمیر" یکی از مهم ترین رویدادهای گردشگری بود که هفته گذشته با حضور 50 کشور جهان برگزار شد، که جای خالی نامی آشنا در میان کشورهای حاضر، آشکار بود.
این نمایشگاه به سبب اینکه میزبان 50 کشور از جای جای جهان بود، می توانست فرصتی مناسب جهت معرفی و ارائه ظرفیت های گردشگری تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام باشد.

این گزارش حاکی است، به همین سبب جهت اطلاع از دلیل عدم حضور غرفه تبریز 2018 در این نمایشگاه و همچنین برنامه های آتی در آستانه این رویداد بزرگ، خبرنگار نصر به گفت و گویی صمیمی با  "مرتضی آبدار" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نشست، در ادامه این گزارش به بخشی از این گفت و گو می پردازیم.

 

آقای آبدار، به نظر شما تبریز، در کدام بخش از حوزه گردشگری موفق به جذب گردشگر خواهد بود؟
ما این واقعیت را باید بپذیریم که در حوزه گردشگری اجتماعی و فرهنگی در مقایسه با سایر کشورها با محدودیت هایی مواجه هستیم و در پی آن شاخص های مهمی را باید رعایت کنیم، طیف گردشگران تبریز 2018 بیشتر بر پایه گردشگری فرهنگی، تاریخی و بوم گردی خواهد بود، در نتیجه برنامه ریزی ها باید بر این اساس باشند.
چندین روش جهت تبلیغ و دعوت گردشگران جهت بازدید از تبریز وجود دارد که یکی از آن ها حضور و شرکت در نمایشگاه های گردشگری داخلی و خارجی است.
کمیته فرهنگی و اجتماعی مسئولیت تدوین تمامی رویدادها را بر عهده دارد، خوشبختانه در این راستا 143 رویداد با حضور تمامی دستگاه ها تدوین و طی آخرین جلسه برگزار شده مصوب شد، بر این اساس رویدادهای تدوین شده در سطوح بین المللی، ملی و منطقه ای برای تبریز 2018 برنامه ریزی شده که در خلال برنامه های دستگاه های دولتی، بخش خصوصی نیز در این حیطه ورود پیدا کرده است.

رویدادهای منطقه ای به چه شکل خواهد بود و نحوه اطلاع رسانی آن چگونه است؟
بر اساس رویدادهای منطقه ای، در طول سال میلادی پیش رو، در نواحی و مناطق مختلف استان شاهد برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی، هنری و تاریخی خواهیم بود، بطور کلی می توان گفت که در لحظه ورود گردشگران به تبریز می توانیم با ارائه برنامه ای دقیق، رویدادهای ثبت شده ای که در طول اقامت آنان در تبریز و شهرهای حومه برگزار خواهند شد، معرفی و چشم اندازی زیبا را از اقامت در این شهر تاریخی به گردشگران به ارمغان رسانیم.


همانطور که اشاره کردید شرکت در نمایشگاه های بین المللی گردشگری یکی از روش های معرفی این رویداد بزرگ است، در این راستا چه اقداماتی انجام شده است؟
با توجه به اینکه در این رویداد بزرگ کمیته های بسیاری دخیل هستند، کمیته فرهنگی و اجتماعی که بر تمامی رویدادهای مبتنی بر این حوزه نظار بوده و کمیته بازاریابی، تبلیغات و امور بین الملل نیز با مسئولیت شهرداری کلانشهر تبریز خواهد بود، جزء کمیته هایی اند که به صورت فعال در حال تلاش و رسیدگی به امور هستند، در همین راستا این کمیته ها در برنامه هایی چون نمایشگاه های گردشگری که در طول سال میلادی آتی برگزار خواهد شد،  همراه با بخش خصوصی حضور یافته و نقش خود را که مبنی بر معرفی و ارائه ظرفیت های گردشگرپذیر تبریز است، ایفا خواهند کرد.

باتوجه به اینکه تبریز میزبان کشورهای اسلامی است، علاوه براینکه حضور در سایر کشورها نیز مثمر ثمر خواهد بود اما احساس می شود نمایشگاه های کشورهای اسلامی برای ما به عنوان یک ظرفیت مهم تر مطرح است، نمایشگاه ترکیه-ازمیر نیز جزء همین دسته بود که متاسفانه تبریز در آن حضوری نداشت، به نظرتان این ظرفیت ها نباید اولویت بندی و در این جهت ارزیابی شوند؟
طبق برنامه نمایشگاهی که در کتاب تبریز 2018 نیز مطرح شده است، چند نمایشگاه تخصصی در حوزه گردشگری از جمله در شهرهای، آی تیبی برلین، استانبول-ترکیه ، باکو-آذربایجان، دبی-امارات و فیتو-اسپانیا در سال میلادی جدید برگزار خواهد شد، که کمیته های مذکور و همچنین شهرداری با حضور در آن به ارائه ظرفیت های گردشگری تبریز خواهند پرداخت.
شاید بتوان دلیل عدم حضور غرفه تبریز 2018 را در این نمایشگاه، همین برنامه نمایشگاهی مندرج دانست که برای سال میلادی جدید در نظر گرفته شده، چراکه این نمایشگاه ها در طول یک سال برگزار خواهد شد و فرصت معرفی تبریز در طول سال 2018  فراهم است.

طبق مشاهدات عینی که در نمایشگاه های سایر کشورها، به دست آمده، متاسفانه برخی از کشورها از جمله عربستان در صدد اختلال در حضور و دیده نشدن ایران در نمایشگاه های خارجی با موضوع گردشگری است، آیا وزارت امور خارجه در ارتباط با این موضوع اقدامات و رایزنی های لازم را جهت حضور یافتن و فعالیت ایران، به خصوص تبریز در نمایشگاه های مذکور، انجام داده است؟
بله دقیقا همینطور است، این موضوع با حضور معاون اول ریاست جمهوری، رییس سازمان میراث فرهنگی کشور و همچنین نمایندگان وزارت امور خارجه در جلسه شورای عالی سیاستگذاری تبریز 2018 مطرح شد و نمایندگان وزارت امور خارجه همراه با سازمان فرهنگ و ارتباطات جهت تسریع در امور شرکت نمایندگان تبریز در این نمایشگاه ها، اقدامات لازم را انجام داده اند.

یکی دیگر از موضوعاتی که در راستای رویداد بزرگ تبریز 2018 مطرح است، بحث تبدیل ارز و روش تغییر حواله های های بانکی شرکت های گردشگری است که برای ورود به ایران با مشکل مواجه اند، در این زمینه چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟
خوشبختانه باید بگویم، برای نخستین بار در طول تاریخ آذربایجان بعد از شهر شیراز، اولین ویزای الکترونیکی در تبریز راه اندازی شده و مسافران می توانند به راحتی، پیش از سفر خود از طریق درگاه های الکترونیکی به اخذ ویزای خود اقدام و به راحتی آن را دریافت نمایند. در بحث مبدلات ارزی نیز با کمک کمیته اقتصادی و سرمایه گذاری و رایزنی هایی که با بانک های مستقر در خارج از کشور انجام داده اند، این فرصت فراهم شده تا گردشگران پیش از سفر با مراجعه به این بانک ها به راحتی ارز های خود را تبدیل و با خیالی آسوده سفر خود را آغاز کنند.
رویداد 2018 یک فرصت طلایی برای تبریز و آذربایجان است که به واسطه آن می توانیم تبریز را به جهان معرفی کنیم، همانطور که می دانید موضوع گردشگری در کشورمان موضوعی غیر حرفه ای است و ما در تلاشیم که با قدم گذاشتن در پیشبرد اهداف این رویداد تاریخی، گردشگری را به صورت حرفه ای دنبال و به ثمر برسانیم.


و در پایان، نقش رسانه ها را در انعکاس خبرهای این رویداد بزرگ و تاریخی، همچون تبریز 2018 چگونه ارزیابی می کنید؟
رسانه ها زبان گویای جامعه هستند و هر کدام براساس نگرش و هدف خود در راستای تبریز 2018 می توانند رسالت اطلاع رسانی آن را بر عهده بگیرند، در نتیجه انتظار می رود رسانه ها به طور کامل این رویداد را پوشش داده و اطلاع رسانی کافی را برای معرفی تبریز انجام دهند.


................................................
گفت و گو از امیر کریم زاد شریفی - نویده رئوف فرد
................................................
انتهای پیام/ 

نظر شما