شناسهٔ خبر: 22963919 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گورستان لیارسنگ‌بن املش:

۴۸ گور مربوط به دوران اشکانی و ساسانی در املش شناسایی شد

رشت-سرپرست هیئت باستان‌شناسی گورستان لیارسنگ‌بن املش ازشناسایی ۴۸گور دوران اشکانی وساسانی خبرداد وگفت:برای نخستین بار مطالعات ژنتیک ‌باستان‌ شناسی بر روی بقایای انسانی این گورستان انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گیلان ولی جهانی اظهار کرد:  مجموعه باستانی لیارسنگ‌بن املش در نزدیکی روستای شیرچاک از توابع بخش رانکوه شهرستان املش قرار گرفته و کاوش‌های باستان‌شناسی این گورستان در طی سه فصل صورت گرفته است.

وی  با بیان اینکه طی سه فصل کاوش باستان‌شناختی در این محوطه ۴۸ گور شناسایی شده است ، افزود: این گورها از نظر تاریخی به دوران اشکانی و ساسانی بر می گردد.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گورستان لیارسنگ‌بن با اشاره به انجام پژوهش های ژنتیک باستان شناسی ، خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت ژئواستراتژیک و همچنین فقدان اطلاعات تاریخی و باستان‌شناختی کافی از وضعیت این ناحیه و نیز نقش این منطقه در معادلات سیاسی ایران در ادوار اشکانی و ساسانی، در این فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی، با همکاری مرکز مطالعات ژنتیک نور انجام شد.

به گفته این مسئول به همین منظور  مطالعات آزمایشگاهی بر روی دی. ان.ای میتوکندریایی (mtDNA) و کروموزوم Yانجام شد.

او هدف از انجام پژوهش‌های ژنتیک باستان‌شناسی را پاسخ‌گویی به پرسش‌هایی از قبیل تعیین سن و جنسیت اشخاص، شناخت بیماری‌های رایج، تعیین منشأ جمعیتی و تخمین میزان و نحوه ارتباطات و مراودات جوامع ساکن در این ناحیه با مناطق هم‌جوار، اعلام کرد.

جهانی همچنین در ادامه تصریح کرد:  برای نخستین بار مطالعات ژنتیک ‌باستان‌شناسی بر روی بقایای انسانی این گورستان توسط متخصصان ایرانی در شمال کشور انجام شد.

نظر شما