شناسهٔ خبر: 22963035 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نوروزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجو:

گرفتن مالیات مجدد فروش خودرو غیر شرعی است

سخنگوی کمیسیون قضایی با اشاره به اینکه قانون ارزش‌افزوده پر از اشکال است، گفت: اینکه یک قانون به هم ریخته تصویب شود و ادامه پیدا کند، به هیچ عنوان معنا ندارد.

صاحب‌خبر -
حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به اینکه قانون ارزش‌افزوده پر از اشکال است گفت: این قانون ضعف دارد و باید ضعف‌های آن برطرف شوند؛ ما از اصحاب حقوق و رسانه، کارشناسان و نمایندگان مجلس تقاضا داریم تا ضعف‌های این قانون را بررسی و منتشر کنند تا این قانون به درستی تصویب شود و برای کشور مفید باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر در این باره ضعفی وجود دارد، باید ضعف موجود اصلاح شود؛ چندین سال از تصویب قانون ارزش‌افزوده می‌گذرد و همه می‌دانند که این قانون ضعف دارد و باید ضعف‌های آن برطرف شوند؛ بنابراین ما از اصحاب حقوق و رسانه، کارشناسان و نمایندگان مجلس تقاضا داریم تا ضعف‌های این قانون را بررسی و منتشر کنند تا این قانون به درستی تصویب شود و برای کشور مفید باشد.

نوروزی تصریح کرد: در حال حاضر دو سال از عمر مجلس دهم گذشته و وظیفه نهایی کمیسیون اقتصادی این است که با همراهی کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و وزارت اقتصاد و ... مشکلات قانون مالیات بر ارزش‌افزوده را حل کنند.

*استثناء کردن ساکنین مناطق آزاد از مالیات بر ارزش‌افزوده عادلانه و منطقی نیست
وی با اشاره به اینکه هر جا تولید وجود دارد و این تولیدات در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، باید مالیات پرداخت کنند، گفت: مالیات بر ارزش‌افزوده روشی برای اخذ مالیات بر مصرف است؛ بنابراین استثناء کردن ساکنین مناطق آزاد از شمول این مالیات در حالیکه مردم محروم در دورافتاده‌ترین نقاط کشور این مالیات را پرداخت می‌کنند، منطقی و عالانه نیست.
وی افزود: هر منطقه‌ای که در آنجا ارزش‌افزوده شکل می‌گیرد، حتی اگر مناطق آزاد باشند، نباید از مالیات بر ارزش‌افزوده مستثنی شوند؛ در خصوص مناطق آزاد می‌توان حق تعرفه و گمرکی برای واردات کالاهای خارجی در اختیار دولت قرار گیرد، اما اگر تولیدی در این مناطق اتفاق می‌افتد، مالیات باید اخذ شود.
*مالیات بر ارزش افزوده نباید از تولیدکننده نهایی گرفته شود
این نماینده مجلس اظهار داشت: اگر چند کالا با هم ترکیب و با پیرایش یک کالا را تشکیل دهند، زمانیکه قرار باشد به دست مصرف‌کننده برسد، مصرف‌کننده باید مالیاتی را پرداخت کند تا به دولت کمک شود؛ اما در اینجا چند اشکال وجود دارد، زیرا ما قبل از آنکه مالیات بر ارزش‌افزوده را از مصرف‌کننده بگیریم از تولیدکننده گرفته‌ایم؛ به عنوان نمونه به یک کارخانه یخچال‌سازی گفته می‌شود مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند و سپس آن را از مردم بگیرد.
*در حال حاضر اخذ مالیات شفافیتی در بازار ایجاد نمی‌کند
نوروزی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین کارکردهای مالیات بر ارزش‌افزوده، ایجاد شفافیت در سطح زنجیره و مدیریت بهینه بازار است، اما در حال حاضر، به هیچ عنوان روش اجرای قانون و اخذ مالیات به گونه‌ای نیست که اطلاعات بازار به تفکیک کالا و منطقه جغرافیایی موجود باشد چراکه مالیات بر ارزش‌افزوده به جای آنکه از فروشنده نهایی اخذ شود، از تولیدکننده اول گرفته می‌شود که دمار از روزگار صنعت‌گر و مولد درآورده است.
وی افزود: اگر قرار است سیستم بازار بر اساس مناطق جغرافیایی خاص کنترل شود، باید دستگاه‌های کنترلی برای فروشنده نهایی باشد و بر اساس آنچه که از مردم با عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده می‌گیرد، بلافاصله وارد خزانه شود؛ بنابراین به جرات می‌توان گفت: به علت آنکه مالیات از مولد اول اخذ می‌شود نه از فروشنده نهایی، کنترل نهایی بازار انجام نمی‌شود.

*اخذ مالیات بر ارزش افزوده‌ای که شرعی نیست
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در خصوص اخذ مالیات بر ارزش افزوده به ذکر مثالی اشاره کرد و گفت: زمانیکه یک شخص، ماشینی را به مبلغ ۵۰ میلیون تومان خریداری می‌کند، مالیات و مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازد. حال اگر پس از مدتی بخواهد آن را بفروشد، با اینکه کمتر از مبلغ خریداری‌شده آن را به فروش می‌رساند، اما مجدداً باید مالیات و مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کند که این اصلاً شرعی نیست.

نوروزی ادامه داد: در واقع سوال اینجا است که چه ارزش‌افزوده‌ای نصیب این شخص شده که در هنگام فروش ماشین باید مالیات بر ارزش‌افزوده بپردازد؟
وی با اشاره به اینکه مجلس قانون ضعیف را نه تصویب و نه تمدید می‌کند، گفت: قانون غلط ارزش تمدید شدن ندارد و قانون باید اصلاح شود و در نهایت قانون صحیح و دائمی به نفع مردم و دولت اجرا شود. اینکه یک قانون به هم ریخته تصویب شود و ادامه پیدا کند، به هیچ عنوان معنا ندارد.

نظر شما