به گزارش نامه نیوز ، مهدی محبی در صورت اجرای طرح رجیستری برای برخی برندها در مراحل گذشته گفت: برای برندهایی مثل اپل این طرح اجرا شده است و برای مصرف کنندگان نیز پیامک های مرتبط ارسال شده است؛ به طور مثال برای برند اپل، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به 40 شرکت مجوز واردات قانونی اپل را صادر کرد.
وی ادامه داد: 65 درصد بازار توسط سامسونگ، 15درصد توسط اپل و مابقی بازار توسط برندهای دیگر تامین می شود و تقریبا بر این اساس مابقی برندها در مراحل بعدی وارد طرح رجیستری خواهند شد.
ضریب بالای مالیاتی بزرگترین ایراد طرح رجیستری
محبی در پایان با اشاره به ایرادات طرح رجیستری اظهار داشت: بزرگترین ایراد طرح رجیستری ضریب بالای مالیاتی آن در این صنف است؛ بطوریکه اداره مالیات برای واردات کننده ها و فروشنده ها ضرایب بالایی را تعیین کرده است و نتیجه این ضریب بالا، افزایش قیمت تمام شده این محصول برای مصرف کنندگان می باشد. ضریب سود برای بازرگان 18 درصد، 5درصد برای عمده فروش و 14 درصد برای خرده فروش تعیین شده است که هر اختلاف افزایش هرکدام مالیاتی نیز خواهند داشت. این ضرایب برای مثال با دلار 200 تومانی و زمانی که قیمت های موبایل در حدود 100هزار تومان بوده تعیین شده است.
وی ادامه داد: سود واقعی روی خرید و فروش تلفن همراه در بازار کمتر از یک درصد است؛ یعنی با ضریب 14درصدی، خرده فروش در صدد جوابگویی و بازپرداخت مالیات خود خواهد بود و این باعث گرانی بیش از اندازه تلفن های همراه است. ضرایب بالای تعیین شده، در آینده ممکن است باعث ایجاد نواقص و باگ های زیادی شوند که به ناموفق شدن طرح شناسه دار کردن تلفن همراه خواهد انجامید. با همه این تفاسیر اداره مالیات باید با کاهش ضرایب مالیاتی و ارگانهای دیگر با برقراری جلساتی با اتحادیه ها و همچنین آسان کردن واردات تلفن همراه، به رفع نواقص این طرح کمک کنند.
وی ادامه داد: 65 درصد بازار توسط سامسونگ، 15درصد توسط اپل و مابقی بازار توسط برندهای دیگر تامین می شود و تقریبا بر این اساس مابقی برندها در مراحل بعدی وارد طرح رجیستری خواهند شد.
ضریب بالای مالیاتی بزرگترین ایراد طرح رجیستری
محبی در پایان با اشاره به ایرادات طرح رجیستری اظهار داشت: بزرگترین ایراد طرح رجیستری ضریب بالای مالیاتی آن در این صنف است؛ بطوریکه اداره مالیات برای واردات کننده ها و فروشنده ها ضرایب بالایی را تعیین کرده است و نتیجه این ضریب بالا، افزایش قیمت تمام شده این محصول برای مصرف کنندگان می باشد. ضریب سود برای بازرگان 18 درصد، 5درصد برای عمده فروش و 14 درصد برای خرده فروش تعیین شده است که هر اختلاف افزایش هرکدام مالیاتی نیز خواهند داشت. این ضرایب برای مثال با دلار 200 تومانی و زمانی که قیمت های موبایل در حدود 100هزار تومان بوده تعیین شده است.
وی ادامه داد: سود واقعی روی خرید و فروش تلفن همراه در بازار کمتر از یک درصد است؛ یعنی با ضریب 14درصدی، خرده فروش در صدد جوابگویی و بازپرداخت مالیات خود خواهد بود و این باعث گرانی بیش از اندازه تلفن های همراه است. ضرایب بالای تعیین شده، در آینده ممکن است باعث ایجاد نواقص و باگ های زیادی شوند که به ناموفق شدن طرح شناسه دار کردن تلفن همراه خواهد انجامید. با همه این تفاسیر اداره مالیات باید با کاهش ضرایب مالیاتی و ارگانهای دیگر با برقراری جلساتی با اتحادیه ها و همچنین آسان کردن واردات تلفن همراه، به رفع نواقص این طرح کمک کنند.