شناسهٔ خبر: 22960538 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

خلق هیولای فرانکنشتاین به سبک روباتیک

صاحب‌خبر -

آنا- فعالیت مغز یک کرم در حد ارسال و دریافت مجموعه ای از سیگنال های الکتریکی است. از نظر تئوری، اگر یاد بگیریم که سلول های مغز را به صورت سیگنال های الکتریکی ذخیره کنیم، می توانیم مغز فرد را در یک کامپیوتر آپلود کنیم. بدین ترتیب آن شخص می تواند برای همیشه به شکل دیجیتال به زندگی خود ادامه دهد.
شاید در نظر اول این امر غیرممکن به نظر برسد اما این تئوری تنها در حد علمی تخیلی نیست. با وجود اینکه دانشمندان هنوز نتوانسته اند چنین تکنولوژی را در سطح انسان پیاده کنند اما یک تیم تحقیقاتی بین المللی موفق شده است که مغز یک کرم انگل روده را به یک روبات متصل کنند.
کرم انگل روده یا «Caenorhabditis elegans» یک کرم لوله ای است که دانشمندان زیادی روی آن مطالعه داشته اند؛ در واقع تمامی ژن ها و سیستم عصبی این کرم بارها آنالیز شده است.
در سال 2014، طی پروژه ای تمامی ارتباطات میان 302 نورون (سلول عصبی) کرم «C. elegans» نقشه برداری و در قالب یک نرم افزار شبیه سازی ش د. هدف نهایی از این پروژه این بود که یک ارگانیسم مجازی از سی الگانس ساخته شود.
حالا محققان مغز کرم سی الگانس را شبیه سازی و آن را روی یک روبات لگو ساده آپلود کرده اند. تمامی تجهیزات روبات لگو محدود به قسمت های بدن یک کرم سی الگانس است؛ یک سنسور سونار که مانند بینی عمل می کند و موتورهایی که جایگزین نورون های حرکتی کرم هستند.
بدون برنامه ریزی دستورالعمل خاصی برای روبات، مغز مجازی سی الگانس کنترل بدن روباتیک را بر عهده گرفت و روبات را حرکت داد.
محققان ادعا می کنند که روبات به نحوی شبیه به سی الگانس رفتار می کند. بینی شبیه سازی شده مانع از حرکت به سمت جلو می شود. با لمس سنسورهای جلویی و عقبی، روبات به سمت جلو و عقب حرکت می کند. تحریک سنسور غذایی نیز باعث می شود که روبات به سمت جلو حرکت کند.

نظر شما