شناسهٔ خبر: 22958038 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ؛

استفاده از توان مدیریتی زنان از برنامه های اصلی دولت تدبیر و امید است

با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی و نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی نشست مجمع مشورتی زنان در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، سید جواد حسینی در این نشست گفت: درخواست بانوان ما نقش های بیشتر، کلیدی تر و هویتی تر است و لذا استفاده از توان مدیریتی بانوان در دستور کار دولت دوازدهم قرار دارد.
وی  با بیان اینکه مجمع مشورتی زنان فعالیت های خود را در قالب پنج کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اشتغال، آموزش و پژوهش و توانمندسازی، سلامت و جمعیت انجام می دهد، اظهار داشت: بر اساس ماهیت هر یک از کمیسیونها، یک دستگاه اجرایی که بیشترین ارتباط محتوایی را با کار و وظایف کمیسیون مربوطه دارد، مسئولیت دارد تا فضا و تجهیزات لازم را جهت برگزاری جلسات در اختیار اعضاء کمیسیون قرار دهد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود:  کمیسیون اجتماعی و فرهنگی در بهزیستی استان، کمیسیون اقتصادی و اشتغال در اداره کل صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون آموزش و پژوهش و توانمند سازی در اداره کل آموزش و پرورش،  کمیسیون سلامت وجمعیت در دانشگاه علوم پزشکی  و کمیسیون حقوقی در شورای شهر مشهد مستقر شده اند و مشابه ساختار استانی در شهرستان ها نیز کمیسیون ها در دستگاه های شهرستانی مستقر می شوند.
حسینی تصریح کرد: در راستای استفاده از ظرفیت نخبگان استان درهریک از کمیسیون ها یک نخبه به پیشنهاد بنیاد نخبگان بدون حق رای حضور خواهد داشت.
وی با اشاره به فرایند بررسی و ارایه طرح های کمیسیون های تخصصی مجمع، گفت: ورودی موارد قابل طرح در  پارلمان از طریق دستگاه های اجرایی و  فرمانداری ها به صورت لایحه و از طریق افراد حقیقی و حقوقی و همچنین کمیسیون ها به صورت طرح خواهد بود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: لوایح و طرح ها به کمیسیون های تخصصی ارجاع داده شده و در صورت تصویب در کمیسیون به صحن علنی مجمع جهت تصویب نهایی ارائه خواهد شد.
حسینی تصریح کرد: در صورت تصویب طرح یا لایحه در صحن علنی مجمع ، موارد مصوبی به کارگروه زنان و خانواده استان یا شهرستان ها ارجاع خواهد شد.
وی در ادامه گفت: کارگروه زنان و خانواده موارد مرتبط با حوزه زنان را خود بررسی و بقیه موارد ارجاعی را به کارگروههای 13 گانه شورای برنامه ریزی و توسعه ارجاع خواهد داد و در صورت تصویب در این کارگروه ها موارد مصوب به شورای برنامه ریزی و توسعه استان و شهرستان ها ارجاع و در صورت تصویب در این شورا، موارد مصوب اجرایی خواهد شد.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی یکی از سیاست های راهبردی دولت  تدبیر و امید در حوزه بانوان را توانمند سازی مبتنی بر فرصت آفرینی دانست و اظهار داشت: نتیجه چنین رویکردی آن شده که امروزه زنان در تمامی عرصه ها گوی سبقت را از مردان ربوده اند . امروزه 60 درصد دانشجویان ما زن هستند ، 17 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه های مطرح کشور را نیز بانوان تشکیل می دهند و هم اکنون 2 هزار و 950 مدیر کلیدی زن در دستگاه های اجرایی مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: در عین حال باید اعتراف کرد جمهوری اسلامی به نسبت توانمند شدن بانوان، فرصت درخوری برای مشارکت آنان فراهم نکرده و این در حالی است که سهم مشارکت بانوان باید به حداقل 50 درصد برسد.
حسینی تصریح کرد: ایجاد مجمع مشورتی  بانوان زمینه لازم را برای مشارکت توانمند بانوان فراهم ساخته است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ادامه به حوزه اجتماعی حضور بانوان اشاره کرد و گفت: درخواست بانوان ما نقش های بیشتر، کلیدی تر و هویتی تر است و لذا استفاده از توان مدیریتی بانوان در دستور کار دولت دوازدهم قرار دارد.
 
حسینی با بیان اینکه  نگاه اجتماعی به مسائل خصوصا آسیب های اجتماعی در دولت تدبیر و امید تقویت شده است، گفت:در دولت تدبیر و امید طرح تقسیم کار ملی پیرامون کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی مصوب شده  است.
وی افزود: در این طرح برای 21 دستگاه اجرایی ماموریت تعریف شده و در زیرگروه طرح تقسیم کار ملی 84 پروژه با اعتبار نزدیک به  5 میلیارد تومان به اجرا درآمد که بر این اساس آسیب های اجتماعی در بسیاری از مولفه ها کنترل شد و یا کاهش یافت.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: در همین راستا سال گذشته 84 پروژه مربوط به کاهش آسیب های اجتماعی در خراسان رضوی اجرا شد و امسال نیز 15 تفاهم نامه با نهادها و بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار خارج از بودجه سنواتی استان به این بخش اختصاص یافته است.
 
حسینی در ادامه با اشاره به آسیب اجتماعی طلاق گفت: چرخه ی ازدواج و طلاق شامل  در استان تدوین  شده است است و با مداخلات موثر نرخ طلاق در 6 ماهه اول سال 1396 نسبت به مدت مشابه قبل 13.2 درصد در استان کاهش داشته است که این کاهش بی سابقه است.
 
وی در ادامه با اشاره به هفته فرهنگی شهرستان ها اظهار داشت: در راستای توسعه فعالیت های فرهنگی، هفته فرهنگی شهرستانها  از جمله برنامه هایی است که از ابتدای دی ماه و با نگاه همگرایی، امید و ارتقای مولفه های فرهنگی آغاز خواهد شد و در آن هر شهرستان به معرفی ظرفیت های مختلف فرهنگی، هنری و سنتی خود می پردازد.
 
معاون استاندار خراسان رضوی در ادامه همچنین گفت: طرح ارتقای توانمندسازی زنان روستایی از پارسال در 50 روستای استان اجرا شده و امسال مقرر شد این تعداد به 100 روستا افزایش یابد.
وی افزود:  علاوه بر توانمند سازی زنان روستایی در این 100 روستا طرح دیگری نیز با عنوان 'روستای پاک' در حال اجرا است.
 
حسینی تصریح کرد: برای روستای پاک هفت ویژگی شامل رفع بی سوادی، طلاق، بیکاری، کتاب نخواندن، اعتیاد و افزایش پوشش بیمه ای و برخورداری از تشکل های غیر دولتی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به طرح جامع تعاملات گرم در خانواده ها اظهار داشت: در راستای افزایش سرمایه اجتماعی، طرح جامع تعاملات گرم در خانواده ها  در استان تدوین ودر حال اجراست. بر اساس این طرح خانواده هایی که به اتفاق فرزندان خود به مراکز ورزشی، گردشگری،  هنری و فرهنگی بروند از تخفیف ٥٠ درصدی برخوردار خواهند شد.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی رونق تولید و اشتغال در قالب اقتصاد مقاومتی را از شعار های اصلی دولت و استان انست و اظهار داشت: از تابستان پارسال تا پایان تابستان امسال، 184 هزار فرصت شغلی معادل 23 درصد ظرفیت اشتغال کشور در خراسان رضوی محقق شده است.
 
حسینی افزود: قرار است در طول برنامه ششم توسعه نرخ بیکاری در خراسان رضوی به هفت درصد برسد که هم اکنون این نرخ 10.1 درصد است و 300 هزار جوان بیکار در استان وجود دارد.
وی اظهار کرد: سهمیه اشتغالزایی این استان در سال جاری 160 هزار فرصت شغلی است که بر این اساس 100 هزار فرصت شغلی از ابتدای امسال تاکنون ایجاد شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: 2 هزار و 600 میلیارد تومان پروژه صنعتی قابل افتتاح در استان وجود دارد و تا پایان امسال 10 هزار و 500 میلیارد تومان پروژه صنعتی آماده بهره برداری می شود.

نظر شما