شناسهٔ خبر: 22957078 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی:

پذیرش داوطلبانه کپی‌رایت؛ زمینه‌ساز اعتماد نشر بین‌الملل

محمدرضا ناجیان؛ مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با بیان اینکه آگاهی‌بخشی به ناشران داخلی برای پذیرش داوطلبانه قانون کپی‌رایت به نفع صنعت نشر کشور است، گفت: با حرکت انتخابی ناشران برای پذیرش کپی‌رایت، بی‌اعتمادی که ناشران خارجی به نشر ایران دارند از بین می‌رود و زمینه برای ایجاد تفاهم‌ بین نشر ایران و بین‌الملل به وجود می‌آید.

صاحب‌خبر -
 
محمدرضا ناجیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اقدامات انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در حوزه کپی‌رایت، عنوان کرد:‌ برای گسترش ارتباط با ناشران بین‌المللی و ایجاد زمینه در داخل کشور برای توسعه رویکرد اخلاقی پذیرش قانون کپی رایت، اقدامات مختلفی در دست اقدام داریم که به زودی اجرایی می‌شود.
 
وی افزود:‌ در این زمینه تلاش می‌کنیم ناشران داخلی به سمتی بروند که عقد تفاهم‌نامه با ناشران خارجی برای خرید کپی‌رایت از سوی ناشران دانشگاهی به صورت اختیاری باشد نه اجباری تا نوعی اعتماد در این میان به وجود آید.
 
ناجیان با بیان اینکه با چنین اقدامی ناشران ایرانی به جایگاه خوب و مناسبی در میان ناشران بین‌المللی به دست می‌آورند،‌ یادآور شد:‌ متاسفانه نگاه خوبی به ناشران ایرانی در سطح بین‌الملل وجود ندارد و باید در این زمینه با اقدامات مختلف اعتمادسازی به وجود بیاید تا این نگاه تغییر کند.
 
مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با بیان اینکه اجرایی شدن این موضوع نیازمند پروسه زمانی بلندمدت است، عنوان کرد: در این زمینه تلاش می‌کنیم با برگزاری دوره‌ها و سمینارهای آموزشی به صورت مستمر زمینه ارتقای آگاهی دست‌اندرکاران و ناشران به خصوص در بخش دانشگاهی را فراهم کنیم.
 
وی با بیان اینکه بارها این موضوع مطرح شده است که حضور قانون‌مند در این عرصه با مشکلاتی همراه خواهد بود، گفت: در گام نخست تلاش می‌کنیم شکل اخلاقی و انتخابی پذیرش کپی‌رایت را از سوی ناشران پیگیری کنیم تا در آینده نزدیک که اقدامات قانونی پذیرش این قانون شکل گرفت، ناشران با آمادگی حضور داشته باشند و با کمترین آسیب و صدمه روبرو شوند.

ناجیان در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره دوره‌های آموزشی در این زمینه توضیح داد:‌ برگزاری دوره‌های توجیهی برای ناشران دانشگاهی با هدف ایجاد رغبت و پذیرش کپی‌رایت است و با کمک از استادان داخلی و خارجی که در این زمینه اطلاعات و آگاهی دارند از جمله اقدامات ما به شمار می‌آید.
 
وی با اشاره به برخی از اقدامات انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تلاش کردیم از ناشران خارجی دعوت کنیم تا با حضور در آنجا از وضعیت نشر داخلی کشور مطلع شوند و به همین دلیل نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، روسیه و عربی به نمایشگاه کتاب تهران آمدند و از نزدیک با فعالیت‌های نشر ایران آشنا شدند.
 
به گفته ناجیان با این اقدام، نوعی تفاهم متقابل ایجاد شد که اثرات خوب و مثبتی به همراه داشت و برنامه‌ داریم تا در سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در اردیبهشت ماه 97 همکاری‌ها و تعامل‌نظرها بیشتر شود تا ناشران خارجی برای حضور در ایران بیشتر راغب شوند و بتوانیم نتایج این اعتماد را در صنعت نشر کشور شاهد باشیم.

نظر شما