شناسهٔ خبر: 22956806 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

طعم کلمه در روایت های مستند

این روزها سینما پردیس چهارسو، میزبان سینماگران و علاقه‌مندان سینمای مستند است و فرصتی پیش آمده تا در این رویداد سینمایی، روزنامه‌نگارانی که از قضا فیلمساز هم هستند آثار خود را در بخش‌های مختلف جشنواره به نمایش بگذارند و حضور عددی‌شان در جشنواره امسال را به‌عنوان یک رکورد ثبت کنند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /  «کیوان مهرگان، رضا درستکار، خسرو نقیبی، علی محمدزاده، کیوان کثیریان، اسماعیل میهن‌دوست، علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده، ساتیار امامی، محمد جعفری، احسان عمادی، علی مغازه‌ای، مصطفی شوقی، مهدی سلطانی، امیر رفیعی، سامان قدوسی، رضا میرمحرابی، امین آزاد، الهام حسامی، گل‌بو فیوضی» ازجمله روزنامه‌نگارانی هستند که با یک فیلم مستند در جشنواره سینماحقیقت حاضر شده‌اند و در بخش نمایش‌های ویژه و بین‌الملل هم «روشمیا» ساخته «سلیم ابوجبل» روزنامه‌نگار و منتقد فلسطینی، «مویا» نخستین فیلم مستند فیلیپو تیکوزی ایتالیایی گزارشگر تلویزیونی، «شهر خورشید‌» راتی اُنلی سردبیر گرجستانی حضور دارند. روزا ایماکولاتا ویتللی خبرنگار ایتالیایی شبکه رأی و برنا کوللی خبرنگار کشور ترکیه هم دو روزنامه‌نگار بین‌المللی هستند که میهمان یازدهمین جشنواره سینماحقیقت خواهند بود. مروری به شرایط حضور روزنامه‌نگارن ایرانی و فیلم هایشان در یازدهمین دوره سینما حقیقت وضعیت اکران اهل رسانه را در جشنواره امسال روشن‌تر می‌کند.

ضدخاطرات تا رؤیا
کیوان مهرگان روزنامه نگار که ساخت فیلمی با عنوان «قاب» را در پرونده مستندسازی خود دارد امسال هم با مستند «ضد خاطرات» در جشنواره سینما حضور خواهد داشت. خلاصه فیلم مهرگان از این قرار است: «خاطرات همیشه تلخ و گزنده نیستند. کافی است نوع نگاه را عوض کنی؛ خاطرات تلخ و سیاه هم شکل انسانی‌تری پیدا می‌کنند.» «تا رؤیا» مستندی است به کارگردانی رضا درستکار و با تدوین خدایار قاقانی درباره‌ سفر کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون که برای ملاقات و همدردی با رانده‌شدگان میانماری، به اردوگاه‌های دهلی هند می‌رود.
شرح یک عکس
کیوان کثیریان منتقد و روزنامه‌نگار هم به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم «من، تو، کی؟» متقاضی اکران فیلمش در جشنواره سینما حقیقت شده است. این فیلم به کارگردانی اردوان زینی‌سوق پیرامون نگاه مردم منطقه محروم کهگیلویه به جریان انتخابات، چند ماه پیش از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و چند ماه پس از آن است. «رادیو خطرناک» به کارگردانی علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده و تدوین عباس عبدالعلی‌زاده، روایتگر پیچیدگی‌ها، خطرها و جذابیت‌های تأمین، مخفی‌سازی و بهره‌برداری از رادیو برای کسب اطلاعات است.» ساتیار امامی در مستند «شرح یک عکس» روایت عکاسان مطبوعاتی ایران از حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی را به تصویر کشیده است. «ژنرال‌های سیزده ساله» عنوان جدیدترین اثر مستند محمد جعفری منتقد قدیمی مجله فیلم است که راهی دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت شده است. این فیلم با موضوع رزم نوجوانان غیور ایرانی در جبهه مبارزه با رژیم بعثی ساخته شده است.
رزم‌آرا، یک دوسیه مسکوت
«لسان‌الحکما» عنوان مستندی به تهیه‌کنندگی اسماعیل میهن‌دوست نویسنده و منتقد قدیمی سینمای ایران است که درباره تاریخ چشم پزشکی کشور است. وحید میرخانی کارگردانی این فیلم را برعهده داشته است.
مستند «رزم‌آرا، یک دوسیه مسکوت» به کارگردانی احسان عمادی روایتی از زندگی سیاسی علی ‌رزم‌آرا و ترور او در سال ۱۳۲۹ است که به تهیه‌کنندگی حسام اسلامی آماده حضور در یازدهمین جشنواره سینماحقیقت شده است.
امیر رفیعی روزنامه‌نگار ورزشی که سابقه تهیه‌کنندگی مستند «من ناصر حجازی هستم» را هم دارد، با ساخت مستند «چهار فینال آسیا» به این دوره از جشنواره آمده است. «جهان را به شاعران بسپارید» به کارگردانی مهدی سلطانی پرتره‌ای از زندگی محمدرضا عبدالملکیان شاعر معاصر ایرانی است. در این فیلم به ابعاد مختلف شعر امروز هم پرداخته می‌شود.
تماشاگران، تولد یک نسل
«تماشاگران، تولد یک نسل» به کارگردانی گل‌بو فیوضی و تهیه‌کنندگی علی محمدزاده و خسرو نقیبی، پیرامون شکل‌گیری هفته‌نامه تماشاگران تولید شده است. در خلاصه موضوع این مستند آمده است: «در اواخر دهه هفتاد هفته‌نامه‌ای در کشور منتشر می‌شد که عنوان پرشمارگانترین مجله هفتگی کشور را یدک می‌کشید: تماشاگران به مدیرمسئولی نادر داوودی. بعدها نویسندگان این هفته‌نامه همه به ستاره‌های روزنامه‌نگاری تبدیل شدند. این مستند در گفت‌وگو با آن روزنامه‌نگاران، داستان تولد یک نسل رسانه‌ای را تعریف می‌کند. پژمان راهبر، شاهین و سیامک رحمانی، امیرمهدی ژوله، هیوا یوسفی، رضا صائمی برخی از این روزنامه‌نگارها هستند.»
نامه‌های کارستن
الهام حسامی با دو فیلم مستند «هم‌نفسان» و «برگ درخت شرقی» به این دوره از جشنواره سینماحقیقت آمده است. «هم‌نفسان» مستند پشت‌صحنه فیلم سینمایی «نفس» است که به‌عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی شده است. مستند «آتنای ایران» روایتی از قتل آتنا اصلانی، دختر 7 ساله پارس‌آبادی به کارگردانی سامان قدوسی است که رضا میرمحرابی به‌عنوان مدیر تولید در آن حضور داشته است. مصطفی شوقی با فیلم «نامه‌های کارستن» که درباره‌ زندگی امیرعباس هویدا است، متقاضی حضور در جشنواره سینماحقیقت شده است. علی مغازه‌ای با فیلم «من یک معاصر نیستم» در جشنواره حاضر شده است. در خلاصه موضوع این مستند آمده است: «یک هنرمند تصمیم دارد یک پروژه هنری چهل روزه اجرا کند که در این چهل روز، بدون خوردن غذا و تنها با نوشیدن آب زندگی خود را بگذراند. در طول پروژه هر روز یک نفر برای آشنایی با پروژه و شخصیت و هدف او، وارد موقعیت می‌شود، اما میهمان خود در این ملاقات، هم فیلمبردار و هم سوژه فیلمبرداری میزبان است. دوربین سومی هم تمام مدت روشن است و در یک زاویه ثابت این دیدار‌ها را ثبت می‌کند. هر دیدار یک فیلم مستند است، اما این فیلم یک روایت 88 دقیقه‌ای از کل پروژه و نسخه اصلی است.»
جنگ، دوربین، من
«رؤیای ایرانی» ساخته مصطفی رضوانی روایت حضور 10 روزه یک خبرنگار امریکایی به ‌نام «کیلب ماپین» در ایران است که در پی نخستین نامه رهبر انقلاب اسلامی به جوان‌های اروپایی و امریکایی، به ایران سفر کرده و به‌دنبال دیدار با نویسنده نامه است. حضور‌‌ او مقارن با اتفاقات بزرگی در ایران است که تجربیات ارزشمندی از ایران برای او به ارمغان می‌آورد. «راز حلب» به کارگردانی ناصر نادری داستان حسن شمشادی خبرنگاری است که بیش از چهار سال در سوریه بوده و حال به روایت جنگ در حلب می‌پردازد. ساسان فلاح‌فر در مستند «جنگ، دوربین، من» به بیان اهمیت دوربین و رسانه در جنگ می‌پردازد. «ترخیص» ساخته مهدی انصاری درباره خبرنگاری است که اتفاقات حوزه سلامت را دنبال می‌کند. او با دو پرونده متفاوت مواجه می‌شود که شرایط پیشرفت آن دو پرونده متفاوت است. این تفاوت او را به‌دنبال کشف منشأ مشکلات نظام بهداشت و درمان هدایت می‌کند. محمدحسین رضایی در مستند موقعیت «داریا» داستان سفر یک خبرنگار به شهر داریا در جنوب «ریف» دمشق را روایت می‌کند «Am ردیف 1600» به کارگردانی محمود احمدی روایتی از تاریخ شکل‌گیری رسانه دیجیتال در شهر قم است. «شناسایی» ساخته اسماعیل حاج‌حیدری یک مستند روایی است که سعی دارد به ماهیت رسانه‌ای داعش پرداخته و از فعالیت‌ها و واقعیت‌های رسانه‌ای این جریان تکفیری پرده بردارد. «جعبه پاندورا» به کارگردانی شهاب‌الدین سعیدی‌شایگان بررسی آسیب‌شناسانه‌ای بر تأثیرات رسانه‌ها روی شخصیت و سرنوشت کودکان و نوجوانان دارد./روزنامه ایران