محمدرضا سیفی در گفتوگو با پانا، در پاسخ به این سوال که آيا طرح جمعآوري كانكس در مناطق عشایری اجرا خواهد شد، گفت: قرار نيست مدارس كانكسی جمعآوري شوند چراکه اگر مدارس کانکسی با كيفيت ساخته شوند گاهی بهتر از مدارس ثابت خواهد بود زیرا ميتوان آنها را همراه ايلهاي كوچرو جابهجا كرد ، جمع شدن مدارس كانتينري، چادرها يا كپر در حوزه عشاير سياست خوبي نيست مهم تجهيز و بهسازي اين مدارس است.
مسئول دفتر آموزش و پرورش عشاير كشور اظهار کرد: در مناطق زلزلهزده مدارس كپري سالم ماندهاند اما ما ديدگاه درستي از مدارس كپري نداريم مدرسه كپري يک نوع نماد عشاير است اين مدارس ضد سرما، گرما، زلزله و سيل هستند.
وی ادامه داد: مشكل اساسي اسم اين مدارس نيست مشكل مدارس خشتي و گلي هستند که متاسفانه در رسانهها به اين موضوع خوب پرداخته نشده است. ما برخي مدارس كپري در سيستان و بلوچستان داريم كه ديوارهاي آن سنگ مرمر است يعني مدارس كپري اگر مناسب ساخته شود بهترين مدارس است.
سیفی بیان کرد: مهمترين مشكلات مناطق عشايري براي آموزشوپرورش پراكندگي مدارس، تعدد مدارس، محدوديتهاي مالي، ترک تحصيل به علت كمبود امكانات آموزشي و دوري راه، نبود تمايل براي خدمت در مناطق عشايري، كمبود نيروي انساني آموزش ديده و آشنا نبودن با جامعه عشايري و استفاده از سرباز معلم است.
وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای کاستن مشکلات مدارس عشایری وجود دارد؟، تصریح کرد: حذف سرباز معلم از نظام آموزشي عشاير تربيت و بهكارگيري معلم كارآمد در اين مناطق با ايجاد مشوق هاي لازم مانند افزايش حقوق و پرداخت سختي كار، اختصاص فوق العاده ويژه براي خدمت در مناطق عشايري نظير حق كوچ، سختي شرايط كار، هزينه رفت و آمد، حق بيتوته، حق لباس، پذيرش نيروي انساني بومي و محلي از عشاير در استخدامهاي آموزشوپرورش، اختصاص رديف اعتباري ويژه براي توسعه آموزش عشايري در لوايح بودجه سنواتي از جمله راهکارهای کاهش مشکلات در این مناطق است.
نظر شما