شناسهٔ خبر: 22954711 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به مصوبه شورای عالی امنیت ملی:

محاكمه محصورين مصلحت نيست

صاحب‌خبر -

ايسنا: سخنگوي قوه قضائيه روز گذشته با حضور در جمع دانشجويان دانشگاه شريف، گفت: «بنده مثل شما از يک طبقه کشاورز بودم و بزرگ شدم و طي سالياني هم در کارهاي قضائي و کمتر اجرائي بودم. از آنچه در طول بعد از انقلاب بودم از هيچ قسمتش پشيمان نيستم و بسيار افتخار مي‌کنم که در قوه قضائيه و دادگاه‌هاي مختلف و وزارت اطلاعات بودم و کوچک‌ترين پشيماني‌اي ندارم».
حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي درباره اينکه چرا رئيس قوه قضائيه در دانشگاه حضور پيدا نمي‌کنند؟ افزود: «رئيس قوه چندين بار در دانشگاه حضور پيدا کردند. من واقعا امروز خوشحال شدم که آمدم. اگر ماهي يک بار هم مي‌آمدم خوب بود ولي امکانش نيست».
او در پاسخ به سؤالي درباره انفرادي قبل از تفهيم اتهام، عنوان کرد: «اين موضوع غلط است، اولين کار بازپرس تفهيم اتهام است. من ادعا ندارم که در زيرمجموعه قوه قضائيه خلافي نمي‌شود، اصلا اين‌طور نيست، ممکن است در دستگاه قضائي و انتظامي تخلف شود».
محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سؤالي مرتبط با دختر رئيس قوه قضائيه، گفت: «اگر اين دروغ را به شما نسبت دادند شما چه مي‌کنيد؟ اين مسئله صددرصد دروغ است، ايشان با هيچ سرويسي ارتباط نداشته، هيج جا بازداشت نبوده، ايشان به دنبال کار و درسش است، به خارج از کشور نرفته به غير از زيارت، مطلقا با سرويسي ارتباط نداشته، آن کساني که اين حرف‌ها را درمي‌آورند چه هدفي دارند؟ آن که اين حرف را منتشر مي‌کند آيا دليل دارد؟ به صرف شايعه حجتي وجود دارد؟ هيچ حجتي دراين‌باره وجود ندارد».
او با اشاره به موضوع ستار بهشتي گفت: «فردي که در اين زمينه تخلف کرده بود، محاکمه شد. مگر پيگيري نشد؟ مگر بارها اطلاع‌رساني نشد؟ در جريان کهريزک مباشرين در اين قضيه حتي محکوم به قصاص هم شدند». در اين هنگام دانشجويي فرياد زد که سخنگوي قوه قضائيه گفت: «من هم فريادزدن بلدم».سخنگوي دستگاه قضا افزود: «مرتضوي در پرونده کهريزک به پنج سال حبس محکوم شد که دادگاه تجديدنظر به دليل اظهار ندامت وي، حکم را به دو سال حبس تقليل داد». با عنوان‌شدن اظهار ندامت مرتضوي از زبان محسني‌اژه‌اي، تعدادي از دانشجويان خنديدند که محسني‌اژه‌اي خطاب به دانشجويان گفت: «خيلي از اين افراد که مي‌خندند از سعيد مرتضوي دفاع هم مي‌کردند. شکنجه قانونا و اخلاقا ممنوع است. اگر کسي ادعايي داشته باشد، به فوريت رسيدگي مي‌شود. به عنوان مثال ما قاضي داشتيم که به 51 سال حبس به دليل ارتکاب چندين جرم محکوم شده بود».
محاکمه محصورين به مصلحت نيست
او در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه براي شکايت از قوه قضائيه به کجا بايد مراجعه کرد؟ گفت: «در دنيا براي شکايت از قوه قضائيه مگر به قوه مجريه مراجعه مي‌کنند؟ دادگاه انتظامي قضات داريم، اين دادگاه اگر تخلف انتظامي باشد، تصميم مي‌گيرد. سازمان بازرسي کل کشور مي‌تواند در بخش‌هايي بر قوه قضائيه نظارت کند، بيت مقام معظم رهبري مي‌تواند نظارت داشته باشد و جاهاي ديگر».
معاون اول قوه قضائيه در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه چرا دادگاه علني براي محصورين برگزار نمي‌شود و چرا رئيس دولت اصلاحات ممنوع‌التصوير و ممنوع‌الورود به برنامه‌ها و جلسات است؟ گفت: «اين موضوع‌ها مصوبه شوراي امنيت ملي است. شوراي عالي امنيت ملي دو نوع مصوبه دارد؛ يک مصوبه مربوط به خود شوراست و يک مصوبه هم دارد که کميسيوني با نفرات مشخص معين مي‌شود و مصاديق اين کميسيون را مشخص مي‌کنند. مثل همين اقدامي که اخيرا دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي عليه کيهان شکايت کرد، بنابراين درباره اصل حصر خود شورا تصميم گرفته و فروعاتش به آن کميسيون وابستگي دارد و درباره آن آقا نيز همين‌طور است».
محسني‌اژه‌اي افزود: «مي‌گويند چرا سران فتنه را محاکمه نمي‌کنيد، شوراي عالي امنيت ملي مصوب کرد اين محاکمه به مصلحت نيست و فعلا آنها را محصور کردند، قوه قضائيه در آنچه در ٨٨ پيش آمد وارد شد، برخورد کرد و در برخوردها اشکالي به وجود آمد که به آن مشکلات هم رسيدگي کرد، اگر مصوبه نبود قوه رسيدگي مي‌کرد».
پرونده برادر رئيس‌جمهور به احضار بقايي ربطي ندارد
سخنگوي قوه قضائيه درباره اينکه چرا و به چه دليل حميد بقايي چند ماه در زندان بود، عنوان کرد: «حق و ناحق را چگونه تشخيص مي‌دهيد؟ من از بيان جزئيات معذورم، مسائل ايشان مالي است، دادگاه تشکيل شده، احتمالا در شرف صدور حکم است».
او افزود: «پرونده برادر رئيس‌جمهوري هيچ ارتباطي با احضار بقايي ندارد، در مورد برادر رئيس‌جمهور از مدت‌ها قبل بررسي‌ها شروع شده بود، بعد احضار شد و تفهيم اتهام مي‌شود».
محسني‌اژه‌اي درباره دستخط بقايي درخصوص راحت‌بودن در سلول و اينکه شما موافق منتشرشدن آن هستيد، گفت: «اگر بقايي رضايت بدهد مي‌توان دستخط او را منتشر کرد. اين قول را مي‌دهم که به قاضي بگويم آقاي بقايي اگر واقعا اعلام کرده اين دستخط منتشر شود، منتشر کنيد».
او در پاسخ به سؤالي درباره حکمت صبر و سکوت قوه قضائيه که قبلا اعلام شده بود نيز عنوان کرد: «اگر حکمت را بگوييم که حکمت نيست. ان‌شاء‌الله در زمان خودش مشخص مي‌شود».
سخنگوي دستگاه قضا در پاسخ به سؤالي درباره اينکه چرا آقايان بقايي و احمدي‌نژاد علني محاکمه نمي‌شوند؟ افزود: «تشخيص علني‌بودن با دادگاه است نه به عهده من و نه به عهده ديگري؛ البته آقاي احمدي‌نژاد هنوز محاکمه نشده است».
او همچنين درباره موضوع کاسپين نيز عنوان کرد: «چرا شما مي‌گوييد ما به تحصن‌ها اعتنا نکرديم و کاري نکرديم؟ تا پايان آبان‌ماه سال جاري، 11ميليون و 700 و خرده‌اي چک برگشتي داشتيم، آيا اين تقصير قوه قضائيه است؟ درمورد شرکت‌هاي تعاوني و اعتباري، حنجره خودم را در جلسات مختلف دولت و مجلس پاره کردم. آمدند بيش از هزار تعاوني اعتبار را مجوز دادند و هيچ نظارتي نکردند و اصلا حق نداشتند از مردم سپرده بگيرند و بعد مشکلاتي را براي مردم و همه دستگاه‌ها ايجاد کردند، تمام تلاش ما اين بوده که مردم به حقشان برسند».
براي فاضل لاريجاني جرمي محرز نشد
سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سؤالي درباره کليپ پخش‌شده در مجلس درباره موضوع فاضل لاريجاني و سعيد مرتضوي عنوان کرد: «ادعا شده بود که فاضل لاريجاني آمده پيشنهاد کرده به مرتضوي که اگر فلان اقدام را کنيد من سفارش شما را مي‌کنم و بابت اين هم لابد پول مي‌خواهد. فاضل لاريجاني بلافاصله تحت تعقيب قرار گرفت و گفت مطلقا بحث اين‌طور نيست. گفت مرتضوي دو بار الي سه بار با واسطه از من خواسته بروم و کمک کنم، من رفتم و گفتم نمي‌توانم کمک کنم چون آقاي فاضل اصلا با قوه قضائيه ارتباط ندارد».
او افزود: «مرتضوي خواسته شد، مرتضوي با دسيسه‌چيني با يک جمعي خواستند براي اين آقاي بدبخت يا خوشبخت پرونده بسازند. آن آقا بدون ترديد سهل‌انگاري کرده بود و بحثي نيست، اما قاضي به اين رسيد که جرمي واقع نشده است. اگر هم جرمي باشد، آقاي مرتضوي و افرادي بودند که مي‌خواستند اين کار را بکنند، آقاي مرتضوي يک تصويربرداري مخفي انجام داده بود. دو الي سه بار مونتاژ کردند و سي‌دي‌ها را مخفي کرده بود. بعدا اين سي‌دي به دست آمد و کاملا مشخص بود که مي‌خواستند پرونده‌سازي کنند، البته مي‌گويم که اين فرد نبايد در آن جلسه شرکت مي‌کرد. اما معتقدم اگر جرمي در آن پرونده اتفاق افتاده باشد، مربوط به مرتضوي و دو نفر از همدستانش بود. چنانچه از مرتضوي شکايت شود، قطعا تحت تعقيب قرار مي‌گيرد؛ بنابراين آن داستان در دو بخش رسيدگي شد. يک بخش درباره حرف‌هايي که زده شده چگونه است و جرمي براي فاضل در آن پرونده احراز نشد و شما مي‌خواهيد قبول بکنيد يا نکنيد. اقدام مرتضوي حتما مجرمانه بود، اما شکايت نشد. نمي‌گويم اگر شکايت مي‌شد، محکوم مي‌شد اما شکايتي نشد. در آن پرونده براي فاضل جرمي محرز نشد».

سوت بلبلي
سخنگوي قوه قضائيه، در ميانه اين جلسه گفت مي‌خواهم چيزي در پرانتز عرض کنم: «در دانشگاه تهران در زمان دوم خرداد، آقايان من را دعوت کردند که صحبت کنيم. من رفتم تا گفتم بسم‌الله الرحمن الرحيم، شروع کردند به کف و سوت‌زدن. دوباره شروع کردم به حرف‌زدن که دوباره کف و سوت زدند. گفتم شما دعوت کرده‌ايد و مي‌گوييد بايد تحمل شنيدن حرف ديگران را داشته باشيم، حالا نمي‌گويم حرف مخالف، شما دعوت‌کننده هستيد، حرف‌هاي خود را هم زده‌ايد، ما هم گوش داديم، لااقل بايد تحمل شنيدن جوابش را داشته باشيد که آنها باز دوباره کف و سوت زدند. گفتم ببين عزيز من اگر بنا باشد که سوت بزنيد من بلدم، بلبلي آن را هم بلدم». در اينجا دانشجويان شروع به سوت و کف‌زدن کردند که محسني‌اژه‌اي با اشاره به يکي از آنها گفت: «ببينيد، اين آقا سه يا دو انگشت خود را در دهانش گذاشته و سوت مي‌زند، من به او مي‌گويم که تو جوان حيف است، دهنت گشاد مي‌شود، نمي‌خواهد انگشتان خود را در دهانت بکني، شما همين‌طوري هم مي‌تواني سوت بزني». در اينجا محسني‌اژه‌اي با دهان، دو سوت بلند مي‌زند که با استقبال دانشجويان مواجه مي‌شود، سپس مي‌گويد: «بنابراين ببين عزيز من، خيلي نمي‌خواهد دهان خود را پاره کني و با دست سوت بزني».

نظر شما