شناسهٔ خبر: 22947915 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پروژه بزرگراه شوشتری در آستانه تعطیلی

کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط زیست استان تهران از احتمال تعطیلی پروژه بزرگراه شوشتری خبر داد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / کیومرث کلانتری اظهار کرد: پروژه بزرگراه شوشتری با توجه به اینکه مانند سایر پروژه های راه سازی مشمول ارزیابی محیط زیست است در ابتدا و قبل از اجرایی شدن باید ارزیابی زیست محیطی آن صورت می​ گرفت که این پروژه از سال 87 مطرح شده و سازمان حفاظت محیط زیست الگوی ارزیابی محیط زیستی را به مشاورین و دستگاه های اجرایی خود ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه مشاورین این پروژه صرفا به یک گزینه رسیدند و آن هم عبور بزرگراه از داخل پارک ملی سرخ حصار بوده است. با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نمی تواند اجازه تخریب پارک ملی را بدهد.
در نهایت گروه مشاور به ناچار گزینه های دیگری را نیز مطالعه می کنند، با همین رویکردی که عبور از داخل پارک ملی سرخ حصار اتفاق بیفتد و عبور این بزرگراه منجر به تخریب و قطع شدن ارتباط زیستگاه های پارک ملی می شود و از لحاظ قانونی این کار منع شده است.
کلانتری تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت خود را تا پایان سال 95 اعلام کرده بود. در نهایت گزینه ای که سازمان حفاظت محیط زیست بر روی آن تاکید داشته و قابلیت اجرایی شدن دارد این است که بزرگراه توسط یک تونل زیر زمینی در پارک ملی سرخ حصار احداث شود.
مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مخالف هیچ گونه پروژه ای در سطح کشور نیست مگر اینکه قابلیت اجرایی داشته باشد و از آنجایی که تونل زیر زمینی در پارک ملی سرخ حصار احداث شود دستگاه های اجرایی باید هزینه بیشتری برای پروژه بپردازند چون این بزرگراه از وسط یک زیستگاه پر اهمیت ملی عبور می کند.
وی افزود: اگر مشاورین مطالعاتشان را متمرکز کنند به راحتی می توانند به تصمیم نهایی برای ساخت بزرگراه برسند.
مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه آیا این پروژه در حال حاضر ساخته می شود یا خیر؟ گفت:​ در حال حاضر این پروژه متوقف است و تنها تجهیز کارگاه در این منطقه صورت گرفته و گمانه زنی هایی را خارج از پارک ملی انجام داده ولی پیشرفت فیزیکی از آن هنوز مشهود نیست.
کلانتری با اشاره به اینکه آیا احتمال تعطیلی پروژه بزرگراه شوشتری وجود دارد یا خیر؟ خاطر نشان کرد: اگر دستگاه های اجرایی نتوانند به یک تصمیم نهایی برای احداث بزرگراه برسند احتمال تعطیلی پروژه وجود دارد./ صدا و سیما

نظر شما