شناسهٔ خبر: 22946597 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شاعر و نویسنده معاصر کشور:

شعر از ثروت های ناملموس کشورهای فارسی زبان به شمار می رود

قزوین-ایرنا-شاعر و نویسنده معاصر کشور گفت: شعر از ثروت ها و سرمایه های ناملموس کشورهای فارسی زبان به شمار می رود که باید نسبت به حفظ آن توجه کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علیرضا قزوه روز دوشنبه در نشستی ادبی با عنوان 'هوای تازه' که با حضور دانشجویان شاعر افغان در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)برگزار شد،افزود: از منظر شعر فارسی می توان گفت کشوری چون افغانستان از اروپا و آمریکا ثروتمندتر است و با این ثروت و سرمایه بزرگ می توان در جهان تاثیر گذار بود.
وی اضافه کرد:یکی از نکات لازم برای حفظ شعر فارسی، توجه ویژه به این زبان و محور قرار دادن آن و برنامه ریزی دقیق برای گسترش و تقویت آن در کشورهای حوزه های تمدنی فرهنگ ایرانی و فارسی است.
قزوه با بیان اینکه زبان فارسی سه پله دارد، گفت: پله اول تسلط به دستور زبان، پله دوم آشنایی به نثر فارسی و پله سوم آن شعر است.
وی گفت: در دوران مسئولیت در مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نودر انجمن بیدل را در هند تاسیس کردیم تا تعداد شاعران فارسی زبان را افزایش دهیم و اکنون به مدد وجود افرادی در این حوزه چراغ زبان فارسی تا 50سال دیگر در هندوستان روشن است.
قزوه خاطرنشان کرد: ادبیات فارسی به خاطر حضور نسل های جدید و انجمن ها و سمینارهای ادبی رشد چشمگیری داشته و برای تقویت آن باید در دانشگاه های کشور به نقد و بررسی و تدریس آن پرداخته شود.
وی افزود: شعرفارسی ایران نیز در عرصه های مختلف پیشگام عمل کرده و تاثیر خود را در بزنگاه های مختلف نشان داده است.
وی خطاب به دانشجویان افغانی و تاجیک دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: زبان فارسی نقطه اشتراک و پیوند ما ایرانیان با کشورهای فارسی زبان است و برای تقویت آن باید با تعامل و اتحاد یکدیگر در رشد و حفظ این زبان شیرین همکاری کنیم.
شاعر و نویسنده ایرانی، زبان را از مولفه های اساسی جامعه دانست و افزود: بخشی از هویت افراد نیز وابسته به فرهنگ و زبان آنها است و تا زمانی که زبان فارسی را دقیق ندانیم نمی توانیم زبان دوم را فرا گیریم.
یک هزار و 100 دانشجوی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) مشغول فراگیری زبان فارسی هستند.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*

نظر شما