شناسهٔ خبر: 22944406 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس پژوهشکده علوم شناختی :

آموزش و پرورش مانع سوءاستفاده مدارس در بکارگیری عنوان «شناختی» شود

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشکده علوم شناختی با انتقاد از اینکه برخی از عنوان آموزش و پرورش شناختی استفاده می کنند حال آنکه شرایط آن را ندارند، از آموزش و پرورش خواست از سوء استفاده برخی مدارس از عنوان «شناختی» جلوگیری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، کمال خرازی روز دوشنبه در آئین تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش با طرح این سوال که چگونه می توان از آموزه های علوم شناختی در یادگیری استفاده کرد، افزود: چند فناوری و دانش امروزی است که به عنوان فناوری انقلابی هزاره سوم از آنها نام برده می‌شود که شامل فناوری اطلاعات، فناوری زیستی، فناوری نانو و فناوری شناختی است.
وی مجموعه تلاش های فناوری شناختی را در شناخت ذهن انسان موثر دانست و ابراز امیدواری کرد تحول و نوآوری در آموزش و پرورش بر اساس آموزه های شناختی محقق شود.
خرازی اظهار داشت: سالهاست برای تدوین آموزش و پرورش شناختی فعالیت هایی صورت می‌گیرد اما تاکنون هیچ مدرسه شناختی که مبتنی بر ابعاد آموزش و پرورش شناختی باشد، ایجاد نشده است.
وی افزود: اکنون الگوی رفتارگرایی در آموزش و پرورش رواج دارد و هدف مدرسه پر کردن ذهن دانش آموزان از مجموعه ای از دانش ها و حقایق درباره جهان حل مساله است و فردی که این رویه ها را بیاموزد تحصیلکرده تلقی می شود.
رئیس پژوهشکده علوم شناختی اظهار داشت: یکی از راه هایی که برای تشخیص دانش آموز موفق اکنون در مدارس به کار گرفته می شود برگزاری آزمون است در حالی که الگوی شناختی، مبتنی بر سازنده گرایی است به این معنا که دانش در ذهن هر انسان ساخته شود نه اینکه از بیرون به او منتقل شود.
وی اضافه کرد: اکنون در مدارس تلاش می شود بدون در نظر گرفتن استعداد هر فرد مطالبی به او آموخته شود حال آنکه بر اساس الگوی آموزش و پرورش شناختی باید برای هر فرد برنامه آموزشی خاص ارائه شود و ضمن شناسایی استعداد او تلاش برای فراگیری آغاز شود چرا که هر دانش آموز با تفکر و حل مساله و غوطه ور شدن در هر آنچه که قصد دارد بیاموزد، می‌تواند از یک یادگیری عمیق برخوردار شود.
خرازی ایجاد انگیزه و نگرش را اولویت اصلی آموزش و پرورش دانست و گفت: در آموزش و پرورش سنتی ابتدا انتقال دانش، مهارت و سپس رفتن به دنبال دانش انجام می‌شود در حالی که در آموزش و پرورش شناختی ابتدا انگیزه و علاقه ایجاد شده و بعد مهارت‌ها آموخته می‌شود.
وی یادآور شد: در آموزش و پرورش شناختی سعی بر این است که درس های مختلف در قالب یک سایت سناریو ارائه شود.
آئین تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون برگزاری شد و سه پژوهشگر، 9 معلم پژوهنده، پنج طرح و پایان نامه، سه تجربه برتر استان ها، سه دانشجو معلم پژوهشگر از دانشگاه فرهنگیان و سه دانشجو معلم پژوهشگر از دانشگاه شهید رجایی مورد قدردانی قرار گرفتند.
فراهنگ **1883 **1055
خبرنگار :مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*