شناسهٔ خبر: 22941963 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی صورت می‌گیرد؛

گامی برای توسعه آموزش و پرورش شناختی در کشور

صاحب‌خبر -



آموزش و پرورش شناختی یکی از موضوعات مورد توجه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی است و در این راستا با حمایت این ستاد پروژه‌ای پژوهشی تحت عنوان تدوین چهار مستند در کشور در حال انجام است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسلانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آموزش و پرورش یکی از حوزه هایی است که از یافته های علوم و فناوری های شناختی بهره ای گسترده می برد. جامعه ایران شامل جمعیت بزرگی نزدیک به 13 میلیون دانش آموز، دانشجو، معلم و والدین است که به نوعی درگیر آموزش هستند. بنابراین علوم و فناوری های شناختی نیز رسالت خود را در بهبود کیفیت آموزش به عنوان یک اتفاق مهم می بیند. به لحاظ گستردگی قلمرو و اهمیت آن در کیفیت زندگی افراد و مشکلات موجود در کشور و با توجه به این موضوع که آموزش و پرورش نسبت به 100 سال گذشته تغییر خاصی نداشته است و تاخر فراگیر در دنیا دارد که با توجه به توسعه یافتگی این تاخر کمتر و بیشتر می شود.
بنابراین پرداختن به آموزش و پرورش شناختی نیز از اولویت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی است که در راستای این مهم پروژه ای پژوهشی تحت عنوان تدوین چهار مستند را در کشور در حال انجام دارد که مدل مفهومی و مدل عملیاتی مدرسه شناختی، مدل ارزیابی مدرسه شناختی، استاندارد مدیریت کیفیت مدرسه شناختی و مدل مفهومی و مدل عملیاتی مخزن بهروش های مدرسه شناختی با هدف آماده سازی زیرساخت های نظری لازم برای ایجاد و توسعه نظام آموزش و پرورش شناختی عناوین آنها است.
بر این اساس نخستین و اولویت دارترین گام پیش رو برای توسعه آموزش و پرورش شناختی در مدارس عملیاتی کردن اصول، مبانی و مفاهیم در چارچوب های ملموس برای مدارس است. چرا که در مرحله اول همه ذینفعان مدرسه باید بتوانند درک شفاف و ملموسی از آموزش و پرورش شناختی و فواید آن داشته باشند در مرحله بعد نیز بدانند که اگر بخواهند پیاده سازی انجام دهند چگونه و با چه گام هایی می توانند آن را در مدرسه عملیاتی کنند. با توجه به تمام موارد در می یابیم که اقبال عمومی به آموزش و پرورش شناختی نیازمند طراحی نظام کلان تری است که مشوق ها، ارزیابی ها و اعطای گواهی ها در آن به گونه ای معماری شده که منجر به علاقه مند کردن مدیران و خانواده ها به پیاده سازی آموزش و پرورش شناختی در مدارس شود. این نظام کلان ملی در ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی طراحی و در رایزنی با بخش دولتی باید عملیاتی شود.


زیر ساخت مدرسه شناختی چیست
زیر ساخت مدرسه شناختی، چارچوبی مبتنی بر بهروش ها برای مراکز آموزشی است که می خواهند آموزش های خود را با رویکرد شناختی ارائه کنند. معماری این چارچوب "خدمت محور" بوده و هر دو مدل مفهومی و عملیاتی مرکز آموزشی به طور سیستماتیک و ارگانیک در آن گنجانده شده است. در مدل مفهومی نخست راهنمای برنامه آموزشی و سپس راهنماهای برنامه های درسی و همچنین اصلاح رفتار و فوق برنامه مدرسه در یک برنامه جامع تربیتی و با توجه به راهبردهای بلند مدت مدرسه گنجانده شده است. همچنین مدرسه همواره عملیاتی انجام می دهد تا مدل مفهومی را در عرصه عمل تحقق بخشد. به معنای دیگر واقعیتی که روزانه در مدرسه اتفاق می افتد همان مدل عملیاتی است که آن هم مبتنی بر مدل مفهومی مدرسه است. در این راستا و با توجه به اهمیت موضوع در حال حاضر پروژه های الگوی بهروش، سنجش یادگیری شناختی، مدیریت رفتار و مدل ارزیابی در حوزه آموزش و پرورش شناختی در حال اجرا هستند.
انتهای پیام/25