ایران آنلاین / در صورتیکه خودروسازی سایپا عجله کند ، بزودی تاکسی های "برلیانس" و "آریو" وارد چرخه حمل و نقل عمومی می شوند. البته تفاهم نامه همکاری بین دو طرف امضا شده ، اما تغییر مدیریت شرکت خودروسازی سایپا ، کار را با وقفه مواجه کرده است. مصوبه هیات وزیران سن فرسودگی خودروها را 10 سال اعلام می کند و به این ترتیب همه خودروهای مدل 86 در کشور، مشمول فرسودگی شده اند و باید برای نوسازی مراجعه و ثبت نام کنند. تاکنون 66 هزار دستگاه خودروی تاکسی فرسوده از رده خارج شده است.
سرپرست اتحادیه تاکسیرانیهای شهری گفت: هیات وزیران سال گذشته طی مصوبهای تکلیف کرد که تاکسیها در همان سالی که به سن فرسودگی میرسند موظفند در همان سال هم جهت نوسازی مراجعه کنند.اگر جهت نوسازی مراجعه ای نشود شهرداری شهر مربوطه موظف است که پروانه فعالیت آنها را متوقف کند و اجازه فعالیت به آنها ندهند. قاعدتا وقتی تاکسی پروانه فعالیت نداشته باشد کارکرد آن هم غیرمجاز خواهد بود. البته سعی ما بر این است که در حال حاضر از اهرمهای تشویقی در این موضوع استفاده کنیم. به عبارت دیگر درصورت عدم مراجعه تاکسیهای فرسوده تا پایان سال قطعا محدودیتهایی اعمال خواهد شد.
مرتضی ضامنی افزود: مالکان تاکسیهای فرسوده بایستی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و در آنجا نیز با ورود به سایت مربوطه در فرآیند ثبت نام قرار گیرند. سپس بعد از تکمیل پرونده و دریافت تسهیلات بانکی خودروی فرسوده خود را تحویل نمایندگی که مقرر است خودروی جایگزین را تحویل بگیرند داده و به صورت کلید به کلید خودروی جایگزین را تحویل بگیرند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر از ۷۹ هزار و ۳۴۹ نفر ثبت نامی در طرح نوسازی تاکسی فرسوده ، ۶۵ هزار و ۸۹۷ نفر ثبت نامشان را تکمیل کردهاند. همچنین ۵۸ هزار و ۱۲۵ نفر خودروی جایگزین را تحویل گرفته و۷هزارو ۶۷۴ نفر هم طرح اسقاط بدون جایگزین را انجام دادند. یعنی خودروی فرسوده را تحویل داده ولی خودروی جایگزین تحویل نگرفتند و از سامانه نیز خارج شدند.به عبارت دیگر حدود ۶۶ هزار دستگاه خودروی تاکسی فرسوده از رده خارج شده است./ایسنا