شناسهٔ خبر: 22943567 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جشنواره تئاتر سقز حرکتی ارزشمند در جهت نیل به هویت ماندگار فرهنگ و ادبیات کوردی است

خبرگزاری شبستان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در پیامی به چهاردهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز، عنوان کرد: جشنواره تئاتر کُردی سقز حرکتی اصیل و ارزشمند در جهت نیل به اصالت و هویت ماندگار فرهنگ و ادبیات کردی به عنوان سرمایه ای ملی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج، در متن پیام سید عباس صالحی که توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی قرائت شد، آمده است: «هنر نمایش و تئاتر در آیین و سنن مذهبی این مرز و بوم ریشه دارد، تئاتر از دیرباز خویشاوندی دیرینه ای با اعتقادات و باورهای قدسی انسان داشته است.


سنت ها شکلی از معرفت شناسی انسان برای تبیین جهان درون، عالم ماورا و دنیای پیرامون هستند که به مدد زیبایی و معنویت ماندگار گشته و به نیازهای روحی انسان پاسخ گفته اند. این ویژگی همچنان در غالب آیین ها و سنن اصیل نمایشی و نیایشی مشهود بود و تئاتر از این منظر وامدار این پیوند دیرین و کهن است.

 

عجین شدن فرهنگ اسلامی ایرانی با زیور هنر رمز مانایی و پایایی سنت ها در دنیای معاصر کنونی است و گرد هم آمدن خانواده تئاتر مناطق کردنشین داخل و خارج از کشور در خاستگاه آن یعنی شهر تاریخی سقز با مردمانی سختکوش و ادیب، افق روشنی را پیش روی ما می گشاید که برای دستیابی به آن باید هم به جایگاه هنرمند به عنوان پدید آورنده اثر و تولید مداوم تاکید کنیم و هم بر مشارکت سازمان های مردم نهاد برای پویایی آن همت گماریم.


جشنواره تئاتر کُردی سقز که اکنون چهاردهمین دوره خود را تجربه می کند حرکتی اصیل و ارزشمند در جهت نیل به اصالت و هویت ماندگار فرهنگ و ادبیات کردی به عنوان سرمایه ای ملی است که همواره تجلیات ذوقی و ابتکاری خود را به عنوان موازین و مبانی معنوی در قالب های نمایشی به منصه ظهور رسانده است.


تئاتر ملی اگر بخواهد به هویت اصیل و حقیقی خود نزدیک شود گریزی از التفات به گونه های مختلف هنرهای سنتی و آیینی ندارد و باید با حفظ و صیانت از ریشه های هویتی خود و تکیه بر تجارب مختلف گذشتگان، اقدام به نوآوری و ابتکارات تازه کند تا دچار گسست فرهنگی نشود.


تئاتر کردی گونه ای از این مهم است و در این زمینه سنت ها نه عامل بازدارنده که عامل زاینده و زمینه ساز شکوفایی و خلاقیت های آتی خواهند بود. فرهنگ غنی و انسان ساز اسلامی و سنت های پسندیده ایرانی و تجارب ذوقی نیاکان ما، حاکی از جلوه های روحانی و میراث معنوی در این زمینه است و انتظار می رود هنرمندان سختکوش و مبتکر این رشته همچون گذشته گام های بلندی در این مسیر بردارند.


از خداوند متعال برای همه دست اندرکاران این رویداد کلان هنری و هنرمندان فرهیخته شرکت کننده که از اقصی نقاط ایران گرد هم آمده اند تا پیوند دیگر بار ما با اصالت و ارزش ها را استحکام بخشند، توفیق روز افزون آرزومندم.

 

چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کردی سقز از 16 تا 19 آذر جاری با اجرای ۱۲ نمایش در بخش مسابقه و ۲ نمایش در بخش جنبی در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی سقز برگزار شد.

نظر شما