شناسهٔ خبر: 22936476 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سران مصر، اردن و تشکیلات فلسطین در قاهره تحولات قدس را بررسی می کنند

تهران- ایرنا- سران مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین برای بررسی اقدام رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و اتخاذ موضعی واحد، روز دوشنبه در قاهره با هم دیدار می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش یکشنبه شب ایرنا به نقل از شبکه خبری المیادین، این دیدار در پی تماس عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر با عبدالله دوم پادشاه اردن و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین انجام می شود.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز به همراه یک هیات بلند پایه، رام الله را به سوی قاهره ترک کرد.
خبرگزاری رسمی اردن نیز اعلام کرد که در تماس عبدالفتاح السیسی با ملک عبدالله دوم تحولات مربوط به قدس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پادشاه اردن در این گفت و گو بر لزوم حمایت از فلسطینیان و تلاش آنها برای ایجاد کشور مسقتل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی و افزایش تلاش های عربی، اسلامی و بین المللی در حمایت از حقوق فلسطینیان اعم از مسلمانان و مسیحیان ساکن شهر بیت المقدس به عنوان کلید برقراری صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد.
کنگره آمریکا در سال 1995 میلادی قانونی مبنی بر «وجوب اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی»، تصویب کرد. در این قانون آمده است که «از سال 1950 میلادی، شهر قدس پایتخت اسرائیل بوده است» و رژیم صهیونیستی خواستار انتقال سفارت آمریکا به این شهر است.
با وجود اینکه این قانون الزام آور است اما بندی دارد که به رئیسان جمهوری آمریکا اجازه می دهد که «برای حمایت از منافع امنیت ملی»، انتقال سفارت را 6 ماه به تاخیر بیندازند. از همان سال تاکنون، «بیل کلینتون»، «جرج بوش»، «باراک اوباما» رئیسان جمهور پیشین آمریکا به طور منظم، انتقال سفارتخانه این کشور به شهر قدس را دو بار سال به تعویق انداختند.
اما این بار ترامپ، بر خلاف رئیسان جمهور پیشین آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. این اقدام با واکنش های منطقه و جهانی گسترده ای روبه رو شده است.
در پی این رویداد، سرزمین فلسطین اشغالی طی روزهای اخیر شاهد تظاهرات و اعتراضات مردمی علیه تصمیم ترامپ است.
رژیم صهیونیستی در سال 1967 میلادی، قدس شرقی را اشغال کرد و در سال 1980 در اقدامی که جامعه جهانی و از جمله آمریکا آن را به رسمیت نشناخت، قدس را پایتخت ابدی و یکپارچه خود اعلام کرد.
شبد**1480**1010
مترجم:غلامرضا رفیع**انتشار:حسن معظمی

انتهای پیام /*

نظر شما