شناسهٔ خبر: 22936383 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

در نشست شهردار تهران با اهالی فرهنگ و هنر مطرح شد

منتفی شدن مساله به مزایده گذاشتن حیاط کافه نادری

صاحب‌خبر -

شهردار تهران درباره آخرین وضعیت کافه نادری و پیگیری شهرداری برای حفظ آن بیان کرد: خوشبختانه فعلا مساله به مزایده گذاشتن حیاط کافه نادری منتفی شده است اما آنچه باید اتفاق بیفتد این است که باید سعی کنیم کافه نادری دوباره تبدیل به مکانی زنده و پویا و یک پاتوق فرهنگی برای شهروندان تهرانی شود تا جوان‌ترها هم با تاریخ خود آشنا شوند.
به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی (شهردار تهران) دیروز و در جریان بازدید از خانه هنرمندان و دیدار با اهالی هنر گفت: برگزاری نشست گفت‌وگو با هنرمندان و اهالی فرهنگ را یک مجال و فرصت می‌بینیم. در همین راستا تاسیس خانه هنرمندان از مهم‌ترین کارهای مدیریت شهری در دوره‌های گذشته است. حسن این قضیه هم به این است که بعد از تاسیس و تغییرات مسئولیتی؛ خوشبختانه این مجموعه یک نهاد مدنی و مستقل و صنفی باقی ماند و شاکله تخصصی و صنفی خود را حفظ کرد که قطعا در آینده هم همین طور خواهد بود.
شهردار تهران درباره ابعاد بین‌المللی خانه هنرمندان اظهار داشت: شخصیت بین‌المللی خانه هنرمندان باید از ارتباط با سفارتخانه‌ها و بازدید سفرا فراتر برود و می‌تواند با مراکز هنری مهم دنیا ارتباط بگیرد. واقعا هم خانه هنرمندان این ظرفیت را دارد حتی می‌توانند بخشی از دیپلماسی عمومی کشور باشند.
شهردار تهران سپس ادامه داد: خانه هنرمندان باید نقطه تلاقی و اتصال بین هنرمندان بخش خصوصی و دنیای آزاد و آنچه نهادهای عمومی به اصطلاح دولتی انجام می‌دهند، باشد. واقعیت این است که در کشور ما انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری بدون ارتباط با نهادهای عمومی و دولتی به خوبی پیش نمی‌رود جدا از مسائلی مثل مالیات از وجوه سیاسی نیز این ارتباط ضرورت دارد. با اینحال شهرداری به هیچ وجه قصد دخالت در امور فرهنگی هنری را نداشته و ما خودمان را تنها تسهیل‌گر انجام‌ فعالیت‌های هنری و فرهنگی می‌دانیم و می‌خواهیم به شکوفایی فضای تهران کمک کنیم.
نجفی همچنین با اشاره به اینکه نیازمند راه‌حل‌های جدید برای مشکلات مزمن هستیم، اظهار داشت: شهر ما امروز مسائل و مشکلات زیادی دارد که بسیاری از آنها از قدیم باقی مانده و مزمن شده‌اند برای همین باید برای این مشکلات قدیمی به دنبال راه‌حل‌های جدید باشیم و انتظار داریم هنرمندان برای یافتن این پاسخ‌های جدید با ما همفکری کنند. در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا هنرمندان حتی برای رونق اقتصادی و زندگی شهری بهتر پیشنهاد ارائه می‌دهند.
وی درباره توجه به هنر فاخر توضیح داد: توجه‌ به کارهای فاخر اهمیت فراوانی دارد و علی رغم محدودیت های مالی شهرداری باید تلاش کنیم امکانات سخت افزاری فاخری را در شهر تهران فراهم کنیم. همیشه فکر می کنم این نقطه ضعف ماست که نتوانستیم بعد از انقلاب مکانی مثل تالار وحدت بسازیم به همین جهت از آقای مرادخانی که نماینده من در شورایعالی خانه هنرمندان هستند می‌خواهیم در این زمینه به من مشاوره دهند تا بتوانیم در سال های آینده مکانی را به چنین فعالیت هایی اختصاص دهیم.
هنرمندان نیز در این نشست با اشاره به عضویت 12 انجمن مستقل هنری با 40 هزار هنرمند برجسته و شورای عالی هنرمندان آن را یک پایگاه غیردولتی و مستقل دانستند و از شهردار خواستند با حمایت خود این استقلال را برای خانه هنرمندان حفظ کند.
همچنین شهردار تهران در حاشیه این برنامه و در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت کافه نادری و پیگیری شهرداری برای حفظ آن بیان کرد: نقشی که شهرداری در مساله کافه نادری ایفا کرد از این جهت بود که این محل به عنوان مکانی تاریخی و حتی نماد فرهنگی و هنری شناخته می‌شود و باید برای حفظ سابقه تاریخی و فرهنگی شهر آن را حفظ کنیم. به مجرد اینکه از بروز این مشکل آگاه شدیم مدیران شهرداری دست به کار شده و شورای شهر هم کمک کرد و خوشبختانه فعلا مساله به مزایده گذاشتن حیاط کافه نادری منتفی شده است اما آنچه باید اتفاق بیفتد این است که باید سعی کنیم کافه نادری دوباره تبدیل به مکانی زنده و پویا و یک پاتوق فرهنگی برای شهروندان تهرانی شود تا جوان‌ترها هم با تاریخ خود آشنا شوند.
شهردار تهران همچنین درباره سرمایه‌گذاری‌های این نهاد عمومی برای ساخت پردیس‌های سینمایی اظهار داشت: به دو علت ترجیح می‌دهیم شهرداری در ساخت و ساز پردیس‌های سینمایی ورود نداشته باشد اول اینکه کمبود منابع داریم و بسیاری از طرح‌های ناتمام شهرداری به بیست و سه هزار میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارند. علاوه بر این معتقد هستیم چنین ساخت و سازهایی بهتر است و باید توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شود به همین دلیل برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های ما جذب سرمایه برای پروژه‌هایی مثل پردیس سینمایی از طریق بخش خصوصی است با این حال اگر جایی ببینیم که ورود بخش خصوصی نمی‌تواند پاسخگوی نیازها باشد، شهرداری نیز برنامه‌های خود را اعلام می‌کند اما این برنامه‌ها مطلقا برای سال‌های 96 و 97 نیستند.
نجفی سپس در باره احتمال حمایت شهرداری از جشنواره‌های فجر نیز گفت: مذاکرات برای چنین حمایت‌هایی آغاز شده و از آنجا که این جشنواره‌ها عمدتا در تهران برگزار می‌شود شهرداری تهران خود را موظف به حمایت از آنها می‌داند مخصوصا اینکه نه تنها جنبه ملی که جنبه بین‌المللی نیز دارند.
وی از لزوم بازنگری در فعالیت‌های سراهای محله خبر داد و بیان کرد: به نظرم کارکرد و نتایج بازدهی سراهای محله صددرصد مثبت نبوده و جنبه‌های منفی نیز در این مورد دیده می‌شود. به ویژه آنکه سیاست و طرح روشنی برای برنامه‌ریزی سراهای محله وجود ندارد و تمایز و نوع ارتباطشان با دیگر بخش‌های شهرداری نیز روشن نیست و آقای صالحیان تقاضا کردند یک ارزیابی و تحلیل درباره این سراها تا ماه آینده ارائه کند و مسلما تغییرات اساسی در آنها شاهد خواهیم بود منتها اول باید یک برنامه‌ریزی اساسی داشته باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما