شناسهٔ خبر: 22936142 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

خبر سلامت

اشتباهات صبحگاهی کاهش دهنده سوخت‌و‌ساز بدن

متابولیسم یا سوخت‌وساز عبارت است از فرآیندهای شیمیایی تبدیل‌کننده ریزمغذی‌های موجود در موادغذایی به انرژی‌ مورد نیاز اندام‌های بدن، اما آیا می‌دانید این سازوکار حیاتی ‌می‌تواند بر اثر برخی اشتباهات صبحگاهی از حالت تعادل خارج شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا درباره شش مورد از شایع‌ترین این اشتباهات بیشتر بدانید.

صاحب‌خبر -

سحرخیزی حساب‌نشده: درست است اگر صبح‌ها زود از خواب بیدار شوید، می‌توانید فرصت کافی برای ورزش و صرف صبحانه داشته باشید، اما اگر سحرخیزی شما به این معنی است که شب به اندازه‌ کافی نمی‌خوابید و از آن‌طرف صبح‌ خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید، قضیه فرق می‌کند. در صورتی ‌که شب‌ها کمتر از هفت ساعت بخوابید، هورمون‌های تحریک‌کننده گرسنگی و استرس در بدن‌تان بیدار خواهند شد و درنتیجه چربی بیشتری ذخیره خواهید کرد.

ننوشیدن آب کافی: نوشیدن آب ابتدای صبح موجب تحریک عملکردهای متابولیک در طول روز می‌شود. وقتی در خواب هستید، بدن‌تان اعمال بسیار مختلفی انجام می‌دهد که منجر به کم‌آب شدن بدن در ابتدای صبح می‌شود. پس واجب است ابتدای صبح مقدار زیادی آب بنوشید، بخصوص نوشیدن آب ولرمِ طعم‌دارشده با آب‌لیمو هنگام صبح بسیار توصیه شده است.

صبحانه ناسالم یا نخوردن صبحانه: صبحانه ازجمله مهم‌ترین وعده‌های غذایی است که روی متابولیسم بدن تأثیر بسزایی دارد. بعضی‌ از افراد به‌منظور کاهش کالری مصرفی روزانه از صرف این وعده‌ مهم خودداری می‌کنند، درحالی‌که صبحانه یکی از منابع اصلی تأمین انرژی بدن است. وعده صبحانه باید از مواد اولیه باکیفیت تهیه شود و تا حد امکان غنی از پروتئین، کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، املاح معدنی و اسیدهای چرب باشد. مصرف موادغذایی فرآوری‌شده، شکر و چربی‌های اشباع در وعده صبحانه به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

دیر صبحانه خوردن: علاوه‌بر نوع مواد غذایی، زمان صرف صبحانه نیز روی فوایدی که این وعده مهم روی متابولیسیم بدن می‌گذارد، بسیار تأثیرگذار است. برای این که در طول روز از ترشح بی‌رویه هورمون‌های مرتبط با گرسنگی در امان بمانید، بهتر است در همان ساعت اولیه بیدار شدن‌ از خواب صبحانه بخورید. اگر زمان خوردن صبحانه با زمان بیدار شدن از خواب فاصله زیادی داشته باشد، توانایی بدن در سوزاندن کالری و تبدیل چربی‌ و قند به انرژی کاهش می‌یابد.

مصرف غلط قهوه: قهوه به‌طورکلی موجب افزایش انرژی و رفع خواب‌آلودگی در ساعات اولیه صبح می‌شود، اما چنانچه قهوه‌ صبحگاهی همراه با شکر، شهد یا خامه مصرف شود، مضراتی نیز برای بدن در پی خواهد داشت. قهوه‌ سیاه بدون هیچ مواد افزودنی بهترین شکل مصرف قهوه است.

استرس: استرس در ساعات اولیه‌ صبح موجب بالا رفتن سطح کورتیزول خون می‌شود. بسیاری از مردم نمی‌دانند استرس روی سوخت‌وساز بدن‌شان تأثیر منفی برجای می‌گذارد و در افزایش وزن مؤثر است. درصورت عدم کنترل نکردن استرس، ماهیچه‌ها قادر به تجزیه چربی نخواهند بود و به همین علت چربی‌ها در افراد استرسی، راحت‌تر در بدن‌شان انباشته می‌شود.

منبع: steptohealth.com

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

نظر شما