
تکمیل مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال سبب شکوفایی اقتصاد دریا محور، رونق تولید و کسب و کار و متحول شدن محور شرق کشور می شود.
بندر راهبردی چابهار بهترین راه ترانشیپ کالا(انتقال کالا از یک وسیله حمل به وسیله دیگر در یک نقطه) به سایر بنادر خلیج فارس است.
بندر چابهار نقش موثری در توسعه هر چه بهتر سواحل مکران دارد و می تواند پس از افتتاح فاز نخست به افزایش ترانزیت و تراکم جمعیت در شهرهای ساحلی چابهار و کنارک کمک کند.
بندر راهبردی چابهار احیاء کننده فرصت های از دست رفته کشور در تجارت دریایی است و می تواند پس از تکمیل تمامی مراحل سازندگی و توسعه، جنوب شرق کشور را متحول کند.
سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری دولت در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و امضای قراردادهای سرمایه گذاری خارجی در این بندر و همچنین تامین تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری از جمله فعالیتهای انجام شده در زمینه جذب کالای ترانزیتی و ترانشیپی به این حوزه از بنادر منطقه خواهد بود.
وجود ظرفیت های مناسب ترانزیتی و ترانشیپی خارج از حوزه خلیج فارس موجب شده است که بنادر چابهار، صحار و گوادر با سرمایه گذاریهای کشورهای فرا منطقه ای با حرکت شتابنده ای در زمینه زیرساختهای بندری و تجهیزاتی در حال فعالیت باشند.
همچنین این بنادر می توانند به عنوان مکمل همدیگر در استحکام روابط تجاری و جذب کالاهای ترانزیتی و ترانشیپی و تسریع در انتقال تجارت دریایی حوزه دریای عمان ایفای نقش کند.
تکمیل نشدن به موقع بندر چابهار و پسکرانه های ریلی و جاده ای آن موجب خسارت بزرگی به کشور خواهد شد که تا سالیان طولانی فرصت های از دست رفته احیاء نخواهد شد.
طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از مرداد سال 1386 آغاز شده که قبل از دولت یازدهم در مدت 6 سال کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
از سال 1392 با توجه خاص دولت تدبیر و امید این طرح با پیشرفت 100 درصدی رسیده است و آماده افتتاح و بهره برداری است.
در فاز نخست هزار و 650 مترموج شکن، بیش از 5 کیلومتر دایک حفاظتی، افزوده شدن 203 هکتار زمین به وسعت بندر شهید بهشتی چابهار، ساخت پنج پست اسکله شامل 2 پست اسکله کانتینری، احداث سه پست اسکله کالای عمومی به طول هزار و 700 متر و همچنین 15 میلیون و 800 هزار مترمکعب عملیات لایروبی نیز انجام شده است.
ظرفیت بندر شهید بهشتی پس از تکمیل فاز نخست 6 میلیون تن افزایش پیدا می کند و از 2 و نیم میلیون تن فعلی به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید.
فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با حضور رئیس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی، وزرای حمل و نقل 27 کشور دنیا و سرمایه گذاران داخلی و خارجی 12 آذرماه امسال افتتاح و بهره برداری شد.
قرار گرفتن چابهار در یک خلیج موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.
با افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار نگاه جدیدی از سوی سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استفاده از بندر چابهار حاکم خواهد شد و قطعا در آینده شاهد رشد و شکوفایی سواحل مکران، استان سیستان و بلوچستان و شرق کشور خواهیم بود.
چابهار نقطه اتصال ایران و کشورهای آسیای میانه به آب های اقیانوسی و آزاد است که به عنوان دروازه و پیشانی توسعه کشور از آن یاد می شود.
با ساماندهی و بازگشایی مرز ایران و پاکستان در محدوده ریمدان، توجه به توسعه بخش های کشاورزی، حمل و نقل و گردشگری، ایجاد فرودگاه بین المللی چابهار، تکمیل پتروشیمی و فولاد، تسریع در ساخت راه آهن و تکمیل چهار فاز دیگر بندر شهید بهشتی چابهار انقلابی در حوزه اشتغال در سواحل مکران و استان سیستان و بلوچستان بوجود خواهد آمد.
بندر چابهار مزیت های خوبی برای سرمایه گذاران دارد که از جمله آنها می توان به اعمال تخفیف 85 درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی و تخفیف 75 درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی در بندر راهبردی چابهار نام برد.
همچنین برای حمایت از صاحبان کالا علاوه بر وجود معافیت 10 درصد تخفیف سود بازرگانی برای کالاهای وارداتی و 30 درصد تخفیف بر هزینه حمل و جابجایی (THC) نسبت به سایر بنادر کشور اعمال می شود.
تخفیف حمل کانتینر شامل 30 درصد بر عوارض بندری کشتی کانتینر وارده، اعمال تخفیف پلکانی بر اساس حجم به هزینه THC خطوط لاینر و تخفیف هزینه انبارداری، تخفیف بر کالاهای غیر کانتینری شامل 30 درصد برای جابجایی و انبارداری در مقایسه با سایر بنادر کشور از جمله بسته های تشویقی هستند که می توانند برای جذب ترافیک کالا و رونق محور شرق کشور تاثیرگذار باشد.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
*مسئول دفتر چابهار