شناسهٔ خبر: 22932827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

برگزاری همایش ادیان ابراهیمی و همزیستی مسالمت آمیز در قم

به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه مفید در این مراسم با بیان اینکه نظام اخلاق عمل گرایانه در طول تاریخ دستخوش تغییر می شود، اظهار داشت: برغم این تغییر در هر عصر و

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه مفید در این مراسم با بیان اینکه نظام اخلاق عمل گرایانه در طول تاریخ دستخوش تغییر می شود، اظهار داشت: برغم این تغییر در هر عصر و دوره تمدنی ارزش های جهان شمول خود را حفظ می کند.
سید مسعود موسوی افزود: اگر اخلاق عمل گرایانه دارای ارزش های جهان شمول نباشد، و رفتارهای غیر برابر در قبال افراد مختلف به رسمیت شناخته شود، بعید است پیروی از آن نظام اخلاقی منجر به صلح پایدار و به صورت طبیعی موجب زندگی مسالمت آمیز شود.
وی با بیان اینکه ارزش ها و اصول مندرج در نظام اخلاق گرایانه در گذر تاریخ به نوعی تعادل و ثبات می رسد، گفت: به طور معمول این تعادل از طرفی تعادل موجود در جامعه را منعکس می کند و از سویی دیگر به تعادل جامعه قوام و دوام می بخشد.
رئیس دانشگاه مفید ،همزیستی مسالمت آمیز را به معنای قبول داشتن دیگری عنوان کرد، و افزود: همزیستی مسالمت آمیزی که بر اساس تحمل است پایدار نیست، و به همین دلیل همزیستی واقعی است که متضمن قبول و پذیرش دیگری باشد، و در همه شرایط حتی وقتی در مقام قدرت قرار داریم، نیز تحمل دیگران را داشته باشیم.

** خاخام اعظم جامعه کلیمیان تهران نیز دراین همایش گفت: یهودیان رستگاری را فقط مختص خودش نمی داند، بلکه افراد پرهیزکار سایر امت ها را هم از جهان آخرت برخوردار می داند.
یونس حمامی لاله زار خاطر نشان کرد: تورات یا همان کتاب مقدس یهودیان از امید و آرزوهای دیرینه انسان یعنی دست یابی به صلح و آرامش و زندگی مسالمت آمیز سخن می گوید، و این آمال به اندازه ای اهمیت داشته و دارد، که یکی از وظایف موعود و منجی نیز قلمداد شده است.
این خاخام یهودی افزود: منجی انسان ها را هدایت نموده تا به همزیستی مسالمت آمیز و صلح جهانی دست یابند، و همچنین بین اقوام داوری نموده و امت های زیادی را متنبه می نماید و و شمشیرهای خود را تبدیل به گاو آهن و نیزه ها را نیز تبدیل به قیچی باغ بانی می کند، و ملتی بر ملت دیگر شمشیر نخواهد کشید و هرگز جنگ نخواهد آموخت.
حمامی لاله زار در ادامه افزود: اعتقاد به دست یابی به این مهم در بین معتقدان به ادیان توحیدی اصل مهمی است که بر اساس آن می توان بحث و گفت و گو کرد، و در کتاب های مقدس یهود روایت های زیادی وجود دارد که می تواند دست مایه زندگی مسالمت آمیز، نه تنها بین پیروان ادیان توحیدی بلکه بین همه ابنای بشر باشد.
وی افزود: در آموزه های یهود انسان والاترین آفریده که هستی و خلقت به خاطر او تدوین یافته معرفی می شود.
بررسی مبانی نظری و متون مقدس ادیان ابراهیمی در موضوع همزیستی مسالمت آمیز، مطالعه تاریخی موارد موفق همزیستی مسالمت آمیز و یا موارد درگیری و تنش میان پیروان ادیان ابراهیمی، مطالعه عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که موجب کامیابی یا ناکامی تلاش برای همزیستی مسالمت آمیز شده است، از اهداف و محورهای این همایش بود.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار : انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام

نظر شما