معاون وزیر آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش آخرین حلقه فرآیند توزیع شیر در مدارس است
صاحبخبر - به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمن با حضور در استودیو الفبای این وزارتخانه از جهاد کشاورزی به عنوان اولین حلقه فرآیند شیر مدارس نام برد و تصریح کرد: تولید و توزیع یک میلیارد بطری 200 سی سی در سطح کشور در چرخه تولید و مصرف لبنیات در کشور تاثیراتی دارد که باید توسط جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد. «استودیو الفبا که به تازگی توسط مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش طراحی، ساخته و آماده شده است، میزبان نشست ها و گفت وگوهای علمی و فرهنگی مرتبط با تعلیم و تربیت است و از مسئولان وزارتخانه، معلمان، دانش آموزان، صاحبنظران و کارشناسان دعوت می شود تا مسائل و موضوعات مرتبط با آموزش و پرورش را در قالب گفت و گوهای رو در رو و مستقیم مطرح کنند.» معاون وزیر آموزش و پرورش حلقه دوم را سازمان حمایت از مصرف کننده دانست که تعیین قیمت شیر را به عهده دارد و گفت: سازمان برنامه و بودجه حلقه سوم فرآیند شیر مدارس است که وظیفه تامین اعتبار را بر عهده دارد و در نهایت حلقه چهارم آموزش و پرورش است که کار تعیین و تنظیم قراردادهای تولید شیر با کارخانجات، نظارت بر تولید و نحوه توزیع را عهده دار است. الهیار از تشکیل کمیته شیر خبر داد و افزود: با جدیت پیگیر شیر مدارس هستیم تا در اسرع وقت این مهم عملیاتی شود، چرا که تجربه نشان داده توزیع شیر به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته اثرات بسیار مثبتی را در پی داشته است. وی اظهار کرد: جالب است که افکار عمومی و رسانه ها، موضوع شیر مدارس را تنها از حلقه چهارم مطالبه میکنند و این در حالیست که سه حلقه دیگر ابتدا باید به تعهدات خود عمل کنند تا آموزش و پرورش به عنوان حلقه چهارم بتواند این فرآیند را اجرایی کند. دولت هر سال از دو محل بودجه عمومی و هدفمندی یارانه ها، اعتباری برای شیر مدارس مصوب می کند که اگر این اعتبار به موقع تخصیص یابد، آموزش و پرورش می تواند در زمان مقرر با شرکت های لبنی تسویه حساب کرده و شیر را به موقع به دست دانش آموزان برساند. تاکنون رقم دقیقی برای شیر مدارس از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده و حدود 13 میلیون دانش آموز در 105 هزار مدرسه در سراسر کشور در انتظار شیر هستند. ** کسری بودجه آموزش و پرورش به دلیل فقدان توازن بین مصرف و منابع است معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: کسری بودجه در آموزش و پرورش معلول است نه یک علت، زمانی که این وزارتخانه علاوه بر 29 هزار میلیارد تومان، 11 هزار میلیارد تومان بودجه دریافت می کند بازهم کسری بودجه دارد، این امر بیانگر فقدان توازن بین مصرف و منابع است که نیازمند شکل گیری ساختارهایی است تا معادله صحیح و توازن برقرار شود. الهیار تعیین کننده نیازها را، محرک های بودجهای برشمرد و تصریح کرد: یکی از اصلی ترین محرکهای بودجه ای، ساختار اداری آموزش و پرورش است، نظام تعلیم و تربیت و نظام آموزش و پرورش با هم متفاوت هستند زیرا نظام آموزش و پرورش همان نظام اداری است که نیازمند تعیین چارچوب هایی است تا پس از کنش و واکنشهای ناشی از درون دادها، کارکردی مشخص و برون داد صحیحی را تولید کند. وی با بیان اینکه هر چه ساختارهای آموزش و پرورش چابک، دقیق و منطبق با نیازها باشد، محرکهای هزینه شکل منطقی به خود می گیرد، حرکت به سمت ساختار مدرسه را از تاکیدات سند تحول بنیادین خواند. ** سیاست دولت کوچک سازی است معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص حذف یک معاونت از این وزارتخانه نیز توضیح داد: حسب دستور رئیس جمهوری به همه دستگاهها مبنی بر کوچک سازی دولت، در ساختار اداری یک معاونت باید کاهش یابد و بسیاری از سازمانهای دیگر از جمله سازمان برنامه و بودجه این کار را انجام داده اند. الهیار افزود: کار اصلی ما تقویت بنیانهای آموزشی و پرورشی است. پس باید دستور را به گونه ای اجرا کنیم که به آموزش و پرورش خدشه وارد نشود و برای تحقق این مهم نیازمند یک فرجه زمانی بودیم که ریاست جمهوری نیز موافقت کرد. به تازگی خبری در رسانه ها و در سطح وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ادغام دو معاونت ابتدایی و متوسطه منتشر شده است. ** اختصاص بیش از 6 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان در سال 96 معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره طرح رتبهبندی معلمان نیز گفت: مرحله دوم طرح رتبهبندی، یک بار توسط دولت طبق مصوبه بهمن 94 اجرا شد و بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری با صرف هزینه به میزان پنج هزار میلیارد تومان این کار انجام شد. الهیار با بیان اینکه در سال 96 با اندکی افزایش حدود 6 هزار و صد میلیارد تومان پول برای رتبهبندی هزینه میشود، ادامه داد: در ماده 63 قانون برنامه سوم دولت مکلف است لایحه رتبهبندی را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند که هم اکنون در شورای عالی آموزش و پرورش در حال پی گیری است و پس از تصوب در مجلس، اجرایی خواهد شد. وی درباره اینکه آیا با بحران نیروی انسانی حاصل از بازنشستگی در سال های آینده مواجه می شویم، گفت: اوج استخدامهای آموزش و پرورش در نیمه دوم دهه60 بود و طبیعی است که در نیمه دوم دهه 90 خروجی قابل توجهی داشته باشیم. معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اعدادی که در خصوص بازنشستگی اعلام میشود مربوط به تمام کسانی است که به سن بازنشستگی قطعی و بازنشستگی پیش از موعد رسیده اند و یکی از برنامههای ما ایجاد مشوقهایی برای به تعویق انداختن بازنشستگی برخی از این نیروها است. الهیار یادآور شد: برای رفع کمبود نیرو از یک سو می توان نیازها را با ورودیهای دانشگاه فرهنگیان تامین کرد و از سوی دیگر با استفاده از این فرصت، امکان انتقال نیروهای مازاد از یک منطقه به منطقهای که نیرو نیاز دارد، فراهم می شود و به هیچوجه بحران خاصی در زمینه نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد اما باید این مشکلات را مدیریت کرد. بر اساس برآوردهای اولیه تا سال 1400 حدود 40 درصد از کادر آموزشی و اداری وزارت آموزش و پرورش که معادل 300 تا 400 هزار نفر هستند، بازنشسته می شوند. فراهنگ**1883**دریافت: مریم جلوداران**انتشار: انتهای پیام /* برچسب ها فرهنگي آموزش و پرورش معاونت پشتيباني شير مدارس∎