بعد از طراحی پوستر سی و ششمین دورهی جشنوارهی فیلم فجر، انتقاداتی توسط یک کانال مجازی به طرح وارد شد . به طور کلی سخن این کانال این بود که با سرچ و جستجو در گوگل پوسترطراحی کنید !
این تیتر خود به تنهایی غرض و نیت این گونه نقد ها را آشکار می سازد و شاید نیازی به پاسخگویی نبود . اما از آنجا که ممکن بود عدم پاسخگویی طراح ایجاد شائبه ای بکند لازم دیدم که نکاتی را در این ارتباط بیان کنم.
تیتر این رسانه از دو بخش تشکیل شده . سرچ و طراحی با گوگل . قطعا بخش سرچ امری طبیعی، درست و مورد نیاز برای یافتن هر گونه بافت مورد نیاز برای طراحی های خاص هست . یعنی جستجوی گوگل برای کسی که با قطرات آب کار میکند امری طبیعی ست . پلاگین ها و تصاویر و بافت های سرچ شده خود به تنهایی قابلیت شکل گیری ندارند .
آنها همچون قطعات تشکیل دهنده ی یک ساختمان با ذهن طراح کنارهم چیده می شوند و تشکیل طرح را می دهند . بنابراین استفاده از هر بافت نه تنها اشتباه نیست و به هیچ عنوان کپی نیست، بلکه امری حرفه ای، لازم و صحیح هست . که در مورد این پوستر انجام شده . و عجبا که این تکنیک و چیدمان خلاق، دیده نشده و حتی طراح متهم به کم کاری یا حتی کپی کاری می گردد . پس جستجو یا سرچ هر گونه بافت با غرض تولید یک تصویر تازه اصلا کار اشتباهی نیست . حتی اگر شما قطعاتی از فرم های مورد نیاز خود را بعد از جستجو کلاژ کرده و تصویر جدیدی با آن بسازید باز هم خلاقیت هست و کپی نیست .
کپی تعبیر خود را دارد و عبارت است از استفاده ی عین به عین از فرمی و طرحی و شکلی - تازه بدون نام بردن از صاحب اثر - و اما در بخش دوم . طراحی با گوگل!!
این تیتر به اندازه ی کافی زرد و هجو هست که از آن میگذریم . در این روزها برای چند لایک بیشتر تیترهای عجیب تری نیز دیده ایم . در یک کلام : پوستر امسال نگاه بدیعی به سمبل جشنواره دارد . این طرح مثل هر طرح هنری دیگری موافقین و محالفین خود را دارد . خوشحالم که مخالفین آن بر روی باد خانه ساخته اند . کاش بیشتر در مورد مفهوم پوستر صحبت می کردند تا تکنیک آن . که این تکنیک برای اولین بار در گرافیک به آن پرداخته شده . در هر کار گرافیک دیدگاه های سفارش دهنده نیز در کار موثر هست . خوشحالم که با تیمی برخورد کردم که نگاه آوانگارد و خوبی روی روند تولید این اثر داشتند . خداوند از سر تقصیرات همه بگذرد .
با احترام / حمیدرضا بیدقی