به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد سعیدی» روز یکشنبه در آئین پنجاهمین سالگرد تاسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان اینکه در 50 سال گذشته این شرکت با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است، افزود: این شرکت با ساختار جدید در صدد است برای50 سال آینده برنامه ریزی مناسبی داشته باشد تا سهم خود را در بازار های بین المللی افزایش دهد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: مدرن سازی و دیجیتالی کردن ناوگان بر اساس نیاز بازار یک نقطه کلیدی برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و تمام تلاش ما این است برای افزایش سهم خود در بازارهای بین المللی با برنامه ریزی مناسب ناوگان این شرکت نوسازی شود.
سعیدی بیان کرد: این ناوگان ملی به ملت بزرگ ایران تعلق دارد، گفت: خوشبختانه ناوگان ملی تاکنون به خوبی توانسته در حوزه صادرات و واردات کالاهای اساسی به خصوص در زمان جنگ تحمیلی به وظایف خود عمل کند.
وی تاکید کرد: در زمانی که تمام شرکت های بزرگ کشتیرانی به علت تحریم های ظالمانه تردد خود را به بنادر ایران متوقف کردند، ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست به خوبی تمام نیازهای اقتصاد ملی و ملت بزرگ ایران را تامین کند و هم اکنون این شرکت به تمام بنادر مهم جهان تردد می کند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما از هرگونه صنایع کشتی سازی در کشور حمایت می کنیم و شرکت های ایرانی می توانند با مشارکت شرکت های خارجی تولیدات خود را به روز کنند، زیرا هم اکنون رقابت در جهان در این زمینه بسیار سخت شده است.
وی بیان کرد: در کشتی سازی قیمت، زمان تحویل و کیفیت ساخت بسیار اهمیت دارد و دو شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می توانند در این زمینه به شرکت های داخلی کمک کنند.
سعیدی با اشاره به ورود نخستین فروند از کشتی های خریداری شده از کره جنوبی، یادآورشد: نخستین فروند این کشتی ها فروردین ماه سال آینده تحویل می شود و جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار مدیریت کشتی های بزرگ مگا سایز 14 هزار و 500 کانتینری را بر عهده می گیرد و این افتخار بزرگی برای ناوگان ملی کشتیرانی است.
وی در ادامه بر حفظ محیط زیست دریایی تاکید کرد وگفت: سازمان بین المللی دریانوردی ( ایمو) اعلام کرده تا سال 2020 تمام کشتی های تجاری جهان باید از سوخت سولفور پایین استفاده کنند و این یک الزام زیست محیطی است که باید همه مالکان کشتی به آن توجه کنند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: با این حال از آنجا که همه مالکان کشتی های تجاری در جهان نمی توانند خود را برای انجام این مهم آماده کنند، لذا پیشنهاد ما این است که ایمو این الزام را تا سال 2025 تمدید تا این مساله برای تمام شرکت های کشتیرانی بزرگ جهان عملی شود.
سعیدی در باره مشکلات نقل انتقالات مالی بانک های اروپایی نیز افزود: در این زمینه بانک های ایرانی هیچ مشکلی ندارند، اما باید طرف های برجام طبق تعهدات خود شرایط همکاری بانک های اروپایی با بانک های ایرانی را فراهم کنند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: البته نقل و انتقالات مالی انجام می شود و در مسیر عادی قرار گرفته، اما روان نیست و انتظار داریم این مساله برطرف شود.
سعیدی در پایان با اشاره به اهمیت صنعت سوخت رسانی و سوخت رسانی( بانکرینگ) به کشتی های تجاری در آب های بین المللی اظهارداشت: هر شناور بزرگ برای تردد در آب های بین المللی به 50 هزار تن سوخت نیاز دارد و با توجه به تردد 17 شرکت کشتیرانی خارجی به بنادر ایران، بانکرینگ می تواند درآمدهای خوبی را نصیب کشور کند و بندرعباس و قشم می توانند به عنوان هاب بانکرینگ ( منطقه سوخت گیری و سوخت رسانی )ایران در این زمینه فعال شوند.
**کره جنوبی متعهد به انتقال دانش ساخت کشتی به ایران
مدیرعامل کشتی سازی هیوندایی کره جنوبی در این مراسم گفت: ما متعهدیم که دانش خود را به ایران انتقال دهیم تا بتوانیم به پیشرفت و توسعه صنایع کشتی سازی در ایران کمک کنیم.
'سم کا' افزود: شکی ندارم موفقیتی که در نیم قرن گذشته در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده با تلاش مستمر و بی وقفه کارکنان این شرکت حاصل شده است.
وی اظهارداشت: شرکت هیوندایی از سال 1962 همکاری خود را با ایران در زمینه کشتی سازی و انرژی آغاز کرده است، گفت: در این دوران این شرکت حدود 60 فروند کشتی به ناوگان ملی ایران تحویل داده است.
مدیرعامل کشتی سازی هیوندایی با اشاره به قرارداد اخیر این شرکت با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: کشتی هایی که در این شرکت در دست ساخت قرار دارد بر اساس آخرین تکنولوژی های روز جهان تولید می شود و فروردین ماه آینده تحویل آنها به کشتیرانی آغاز می شود.
مدیرعامل کشتی سازی هیوندایی کره جنوبی بیان کرد: استفاده از این کشتی ها توسط ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضامن موفقیت های این شرکت است و ما متعهدیم که دانش خود را در این بخش به ایران منتقل کنیم.
به گزارش ایرنا، در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت از تمبر پنجاهمین سالگرد تاسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رونمایی کرد و در پایان این مراسم از خدمات مدیران عامل سابق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قدردانی شد.
گفتنی است بانکرینگ (Bunkering) یا سوخت گیری و سوخت رسانی ، به عملیاتی اطلاق میشود که در آن یک ایستگاه ساحلی، سوخت مورد نیاز برای روشن شدن در موتورهای اصلی و کمکی شناورها را در اختیارشان قرار میدهد. صنعت سوخت دریایی، شبکه گسترده ای از سازمان و مراودات تجاری را در بر می گیرد. زنجیره تامین این صنعت از پالایشگاه و انبارهای نفت آغاز می شود. مرحله نهایی زنجیره سوخت دریایی،عملیات سوخت رسانی است که یا از اسکله های مخصوص یا به طور مستقیم و یا در لنگرگاه و دریا از طریق برج های سوخت رسان به کشتی عرضه می گردد. صنعت سوخت رسانی به کشتی ها(بانکرینگ) مزایای زیادی دارد که از بین آنها می توان به رونق اقتصادی منطقه ،ارتقای جایگاه جهانی به ویژه در حوزه های اقتصاد و سیاست،کاهش میزان قاچاق سوخت، ارزآوری و کاهش نرخ بیکاری، اشاره کرد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام **1108*1070* 6075
خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشار: زهرا هجینی نژاد
کشتیرانی به یکی از 10 شرکت بزرگ ایران تبدیل شده است/انتقال دانش ساخت کشتی کره جنوبی به ایران
تهران - ایرنا - مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از 50 سال فعالیت،اکنون کشتیرانی به یکی از 10 شرکت بزرگ ایران تبدیل شده است.
صاحبخبر -
∎