گروه اقتصاد و هنر: براساس گزارش آماری معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حد فاصل سالهای ۹۳ تا ۹۶ در مجموع ۱۱ فیلم به فروش بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان دست یافتهاند.
نکته قابل توجه در جدول ۱۱ فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران که به فروشی بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان دست یافتند این است که ۳ فیلم صدرنشین این جدول همگی در سال ۹۶ اکران شدهاند و در مجموع از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۴ فیلم توانستهاند به فروشی بیش از ۱۰ میلیارد تومان در گیشه دست پیدا کنند. قصه از زمانی شروع شد که در نوروز ۱۳۹۵ یکباره با جهش بینظیر در فروش سینمای ایران روبهرو شدیم. سینمایی که تا پیش از آن توانایی جذب مخاطب برای ۳۰ روز اکران را نداشت، تازه با حجمی از مخاطبی روبهرو بود که اجازه نمیدادند کف فروش فیلمها به کمتر از ۹۰ روز برسد. عوامل گوناگونی برای این استقبال بینظیر از سینمای ایران میتوان برشمرد؛ از تغییر ذائقه و سبک زندگی مردم و تبدیل شدن سینما به یک کالای فرهنگی و ورود به سبد فرهنگی-اقتصادی شهروندان تا گسترش زیرساختهای سینما و ساخت سالنهای مجهز، تبلیغات متفاوت و نفوذ شبکههای اجتماعی در بدنه جامعه. جامعه ایرانی تا پیش از این گسترش فرهنگ عمومی خود را در اجتماعاتی غیر از سینما جستوجو میکرد و حال پرده نقرهای را ابزار همبستگی و خواست عمومی انتخاب کرده است. نفوذ شبکههای اجتماعی در بافت فرهنگی جامعه و تبدیل شدن آن به یک کاتالیزور باعث شده ابزارهای ارتباط جمعی جدا از چگونگی تغذیه رسانهها از منابع رسمی راه دیگری برای تقویت خود پیدا کنند. از این رو شاید بتوان گفت شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای تقویت ارتباط مخاطبان با سینمای ایران بودهاند. آخرین باری که سینماها فیلم را بهطور ۲۴ساعته پخش میکردند برمیگردد به پیش از انقلاب و صفهای شبانه روزی مقابل سینماها برای تماشای «گنج قارون» و حالا بعد از گذشت ۵ دهه از آن روزها سینماها بار دیگر نوع دیگری از رونق را تجربه میکنند که حافظه کوتاهمدت تصویری از آن در ذهن ندارد.
محمدحسین فرحبخش از تهیهکنندگان سینمای ایران دلیل استقبال از فیلمها را تبلیغات متفاوت فیلمها میداند و دراین باره به صمت میگوید: وقتی صدا و سیما از وظیفه ذاتی خود که حمایت از سینمای ایران است فاصله میگیرد و شبکههای ماهوارهای با هزینههای کم و حجم بالای تبلیغ جای آن را میگیرند طبیعی است پخشکنندگان به سمت آنها بروند که نتیجه آن را در نوروز امسال مشاهده کردید. این استقبال بسیار بالا نتیجه قهر مردم با تلویزیون و گستردگی مخاطبان شبکههای ماهوارهای است. فرحبخش با اشاره به اینکه شاهد رونق بیشتر سینمای ایران خواهیم بود، گفت: ظرفیت اکران سینمای ایران بسیار بالا است و به نظرم این استقبال خوب به هیچ وجه یک اتفاق نیست و از پیش میشد آن را پیشبینی کرد.
بنابراین گزارش در باشگاه ۱۰ میلیاردیها فیلمهای «نهنگ عنبر ۲»، «گشت۲»، «خوب، بد، جلف»، «فروشنده»، «محمد رسول الله(ص)»، «من سالوادور نیستم»، «سلام بمبئی»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «ابد و یک روز»، «بارکد» و «اکسیدان» ۱۱ فیلم سینمایی هستند که موفق به فروشی بیش از ۱۰ میلیارد تومان در گیشه شدهاند که موضوع ۷ فیلم کمدی است و یک فیلم از مضمون تاریخی و دینی و ۳ فیلم نیز از مضمونی اجتماعی برخوردار هستند. فیلم «نهنگ عنبر ۲» به کارگردانی و تهیهکنندگی سامان مقدم با ۲۰ میلیارد و ۹۴۱ میلیون تومان لقب پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داده و پس از آن فیلم «گشت ۲» ساخته سعید سهیلی با مجموع فروش ۱۹ میلیارد و ۷۸۱میلیون تومان و «خوب، بد، جلف» ساخته پیمان قاسمخانی با مجموع فروش ۱۶ میلیارد و ۲۸۸ میلیون تومان در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. از مجموع ۱۱ فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران، ۶ فیلم را شرکت فیلمیران پخش کرده و هدایت فیلم و رسانه فیلمسازان مولود هر کدام پخش دو فیلم و شرکت پخش نورتابان پخش یک فیلم را بر عهده داشتهاند.