شناسهٔ خبر: 22918407 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سید مهدی ویسه، حسین مهدیزاده، فریده کمری

بررسی و تعیین میزان استفادۀ دانشجویان دانشگاه‌های غرب کشور از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات

بین میزان استفاده از وب2، رایانه و اینترنت در دانشجویان غرب کشور و میزان روحیۀ خطرپذیری، سلاست فکری، روحیۀ چالش‌طلبی و روحیۀ فرصت‌گرایی رابطۀ معناداری وجود دارد.

صاحب‌خبر -

چکیده

هدف: بررسی و تعیین میزان استفادۀ دانشجویان دانشگاه های غرب کشور از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات با تأکید بر محیط‌های مبتنی بر وب 2 و رابطۀ آن با مؤلفه‌های روحیۀ کارآفرینی آنان. روش: این پژوهش از نظر روش‌شناسی، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در تمامی مقاطع در دانشگاه های دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی و علوم پزشکی غرب کشور (استانهای ایلام، کرمانشاه، همدان، لرستان و سنندج) در نیمسال دوم سال تحصیلی 90-89 است که با استفاده از روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و به صورت تصادفی، نمونه‌ای به حجم 450 نفر(شامل 284 دختر و 163 پسر) تعیین شد. در این پژوهش متغیّر وابسته: روحیۀ کارآفرینی و مؤلفه‌های آن و متغیّرهای مستقل: میزان استفاده از رایانه، میزان استفاده از اینترنت و میزان استفاده از محیط‌های وب2 می‌باشند. یافته‌ها: بین میزان استفاده از وب2، رایانه و اینترنت در دانشجویان غرب کشور و میزان روحیۀ خطرپذیری، سلاست فکری، روحیۀ چالش‌طلبی و روحیۀ فرصت‌گرایی رابطۀ معناداری وجود دارد. اما بین میزان استفاده از وب2، رایانه و اینترنت در دانشجویان دانشگاه های غرب کشور و میزان درونی بودن کانون کنترل درونی، نیاز به موفقیت، تحمل ابهام، روحیۀ عملگرایی و رویاپردازی رابطۀ معناداری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: درونی بودن کانون کنترل یک ویژگی روان‌شناختی و شخصیتی بوده و معمولاً تابعی از شرایطی است که فرد از بدو تولد تحت تأثیر محیط، خانواده، وراثت و آموزش در خود به دو شکل کانون کنترل درونی و بیرونی ممکن است به همراه داشته باشد. افرادی که دارای کانون کنترل درونی‌اند، معمولاً از اعتماد به نفس بالا برخوردارند، موفقیت ها و شکست های خود را به دیگران نسبت نمی‌دهند، بلکه خود را مقصر می‌دانند. ولی افراد دارای کانون کنترل بیرونی، دیگران را عامل عدم موفقیت و شکست های خود می‌دانند

کلیدواژه ها: کارآفرینی؛ روحیۀ کارآفرینانه؛ فنّاوری اطلاعات و ارتباطات

نویسندگان:

سید مهدی ویسه: استادیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام

 حسین مهدیزاده: استادیارگروه کارآفرینی دانشگاه ایلام

فریده کمری: شاغل در آموزش وپرورش ایلام، دانشجوی دکترای کارآفرینی، دانشگاه علی‌آباد کتول

فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی - دوره 5، شماره 16، پاییز 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.