شناسهٔ خبر: 22916675 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس دیوان محاسبات کشور:

عطش مدیران دولتی با دریافتی بالای ۱۷ میلیون برای دریافت یارانه!/ متوسط تغییر ۶ درصدی بودجه در مجلس در ۱۰ سال اخیر

رئیس دیوان محسابات کشور گفت: مدیرانی داریم که با حقوق بالای ۱۷ میلیون تومان یارانه نقدی می‌گیرند!

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ عادل آذر با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ۴۵: ۲۲ با انتقاد از بی‌انضباطی‌های مالی ردیف بودجه، گفت: بیش از ۶۰ درصد بودجه کشور به شرکت‌ها اختصاص داده می‌شود.برخی شرکت‌ها بیشتر از بودجه اختصاص داده شده سهم برده‌اند که این نشان از بی‌انضباطی‌های مالی در سطح وسیع دارد. بودجه شرکت‌ها ۱۶۰ درصد افزایش یافته است و این به معنای بی انضباطی اقتصادی است.
 
وی با بررسی نحوه اثرگذاری مجلس بر بودجه سالانه، تصریح کرد: به طور میانگین در ۱۰ سال اخیر، مجلس لایحه بودجه را ۶ درصد تغییر داده است که این میزان تغییر نشان از تصویب کلیات بودجه توسط مجلس دارد.
 
عادل آذر در ادامه با اشاره به شاخص‌های عملکرد، گفت: اگر شاخص‌های عملکرد مشخص باشد کسی به این راحتی پست‌های مدیریتی را نمی‌پذیرد زیرا مسئولیت سنگینی به دوش گرفته خواهد شد. در این صورت باید به دنبال مدیران برای سپردن مسئولیت به آن‌ها باشیم و کسی برای مدیریت اشتیاقی نشان نخواهد داد.
 
رئیس دیوان محسابات کشور افزود: برخی بودجه‌های ما توجیه زیست محیطی و اقتصادی ندارد و برخی از این پروژه‌ها ۴۱ سال عمر دارد؛ برای اجرایش ۳۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

وی در ادامه با انتقاد از شناسایی و حذف برخی از یارانه بگیران، گفت: از جایگاه رئیس دیوان محسبات کشور، این مطلب را اولین بار است اعلام می‌کنم. مدیرانی داریم با حقوق بالای ۱۷ میلیون تومان یارانه نقدی می‌گیرند. یک سوم مدیران کشور بالای ۴.۵ میلیون تومان حقوق می گیرند. در تبصره ۱۴ آمده است، کسانی که متوسط حقوق دریافتی سالانه‌شان ۳۵ میلیون تومان است، باید یارانه خود را داوطلبانه حذف کنند تا جریمه نشوند. در این خصوص بخش حقوقی مطالعات گسترده‌ای انجام داده است و شناسایی متخلفین آغاز شده است.
 
عادل آذر در پایان افزود: وابستگی به نقت و تراز عملیاتی از مهم‌ترین چالش‌های بودجه است و در صورت وجود ابهام جای بحث و انتقاد دارد. وابستگی به نفت در طی سال‌های اخیر از نظر درصدی کاهش یافته ولی از نظر عددی افزایش نیز یافته است.
 
 
 

نظر شما