شناسهٔ خبر: 22916056 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

راه نجات صنایع غذایی کوچک ادغام در برندهای برتر است

صاحب‌خبر -
بالغ بر ۱۴ هزار واحد صنعتی در تولید و فرآوری مواد غذایی ایران فعالند که بیش از ۸۵ درصد از آنها جزو صنایع کوچک و متوسط محسوب می شوند. حجم پایین سرمایه گذاری و مقیاس ناچیز بازار برای این گروه از صنایع کوچک و ناتوانی آنها در نوسازی تجهیزات صنعتی موجب کاهش توان رقابت آنها با واحدهای بزرگ تولیدی شده و اغلب آنها را در معرض ورشکستگی و حذف از چرخه تولید قرار داده است.
دکتر مهدی کریمی تفرشی رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف و عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان در گفتگو با خبرنگار اطلاعات ضمن تشریح فضای رقابتی تولید مواد غذایی در ایران و دشواری رقابت در این فضا برای صنایع کوچک گفت: باید پذیرفت که حجم زیادی از اشتغال صنعت غذا در این واحدها فعالند و به خطر افتادن حیات اقتصادی صنایع مذکور مشکلات زیادی را برای شاغلان این قبیل واحدهای صنعتی ایجاد می کند.
به گفته وی، بررسی ها نشان می دهد ۱۷ درصد از کل اشتغال صنعتی کشور، جذب واحدهای تولید موادغذایی و صنایع تبدیلی هستند. در سالهای اخیر تعداد صنایع فعال در این بخش به شدت افزایش یافته و اکنون فضای رقابت برای واحدهای کوچک و متوسط بسیار دشوار شده است.
کریمی تفرشی افزود: با توجه به فرهنگ تولید صنعتی در ایران، تجمیع واحدهای کوچک و ایجاد صنایع بزرگتر ناممکن به نظر می رسد، اما می توان از صنایع کوچک فاقد “برند رقابتی” برای مشارکت در زنجیره تولید صنایع بزرگ کمک گرفت و آنها را از خطر رکود نجات داد.
به گفته وی، اگر صنایع بزرگ مواد غذایی بخشی از چرخه تولید خود را به این گروه از صنایع کوچکتر واگذار کنند و محصول نهایی تحت یک برند مطرح به بازار عرضه شود، مسلما بازار کارفراوانی برای صنایع کوچک فراهم می شود و در عین حال توان تولیدی و صادراتی صنایع بزرگ هم افزایش می یابد.
رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف ادامه داد: از ۵۰ میلیون هکتار اراضی قابل کشت ایران، کمتر از
۲۰ میلیون هکتار زیر کشت موادغذایی با ارزش است، در حالی که با یک برنامه ریزی دقیق می توان ضمن مدیریت منابع آب و توسعه کشت صنعتی، ظرفیت باقی مانده را برای تولید محصولات مورد نیاز کشورهای اطراف به کار گرفت و علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی فراوان در بخش کشاورزی و صنعت، زمینه ارزآوری بیشتر به کشور را فراهم ساخت.
وی گفت: متاسفانه سالانه حدود
۳۰ میلیون تن از محصولات کشاورزی تولیدی ایران به دلیل نبود صنایع تبدیلی از بین می رود، در حالی که استفاده از توان تولیدی صنایع کوچک و متوسط و بکارگیری آنها در چرخه تولید صنایع بزرگ می تواند ظرفیت تولید و صادرات مواد غذایی را افزایش دهد و از هدررفت تولیدات کشاورزی جلوگیری کند.
کریمی تفرشی گفت: با وجود مشکلات فراوان در صنعت غذا، همچنان چشم انداز روشنی پیش روی سرمایه گذاران جدید در تولید مواد غذایی آماده و نیمه آماده و همچنین تولید دم نوش های گیاهی و محصولات ارگانیک است.
وی افزود: ایران دارای محصولات کشاورزی منحصر به فردی است که برنامه ریزی برای فرآوری و بسته بندی آنها بسیار اشتغال زا و ارز آور است. کیفیت زعفران، گل محمدی، زرشک و گل گاوزبان ایران را در هیچ نقطه از دنیا نمی توان یافت، گیاهان دارویی و دم نوش های ارگانیک ما هم مشهور است و حتی پوست لیموی ایران مشتری فراوانی در کشورهای اطراف دارد، ولی اغلب این محصولات به شکل سنتی و در ابعاد کوچک و با برندهای کم توان به بازارهای صادراتی عرضه می شوند و به همین علت ارزش افزوده ناچیزی برای کشورمان به همراه دارند. در ایران همه صنعتگران می خواهند با برند اختصاصی و در مقیاس کوچک تولید کنند، در حالی که هم افزایی و مشارکت این واحدها در زنجیره تولید صنایع بزرگ و فرآوری و بسته بندی محصولات آنها با
دستگاه های پیشرفته، ضمن حفظ اشتغال واحدهای کوچک و متوسط موجب ارزآوری چندین برابری برای کشور خواهد شد.
عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ادامه داد: این بسیار
نگران کننده است که از مجموع
۳ هزار واحد کنسروسازی ایران، کمتر از
۳۰۰ واحد عضو تشکل مربوطه هستند و مابقی به صورت کاملا پراکنده و در مقیاس ناچیز تولید می کنند. در صنایع ماکارونی هم وضع مشابهی داریم که به توان صادراتی این حوزه لطمه زیادی زده است.
وی به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت پیشنهاد کرد تا تعامل و رایزنی بیشتری با بخش خصوصی داشته باشند و در جلسات همفکری و تعامل، مسیر کمک به صنایع کوچک و متوسط غذایی را طراحی کنند. بزرگی و فربگی
دستگاه های دولتی تصمیم گیرنده برای تولید و صادرات مواد غذایی مانع اقدام به موقع و مناسب صنایع ایران در بازارهای صادراتی شده است.
کریمی تفرشی تاکید کرد: نبود این تعاملات و هم افزایی ها باعث شده تا بازارهای جدید صادراتی نظیر روسیه و قطر را به سرعت در اختیار رقبای صادراتی خود قرار دهیم.
به گفته وی، روسیه اعلام کرده که حاضر است ۲۰ درصد از کل واردات خود را که ارزش آن حدود ۳۰ میلیارد دلار در سال خواهد شد، از ایران تامین کند، ولی ما هیچ برنامه ریزی برای دستیابی به این جایگاه رفیع صادراتی نداریم؛ به گونه ای که حداکثر صادرات ما به روسیه در سال ۲۰۱۶ به ۴۰۰ میلیون دلار رسید و امسال هم اندکی از این حد فراتر خواهیم رفت.
رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف ادامه داد: ترکیه با استفاده از الگوی هم افزایی صنایع کوچک موفق شد ظرف ۴۸ ساعت بازار جدید قطر را تصاحب کند، ولی ما با گذشت ماهها از اعلام نیاز این بازار به ورود کالا از همسایگان، همچنان در فکر برنامه ریزی و بررسی اوضاع هستیم.
وی گفت: ارائه خطوط اعتباری و وام با تعرفه تولیدی به صنایع بزرگ و تسهیل ورود مواد اولیه فرآوری موادغذایی، موجب تقویت توان تولیدی این حوزه خواهد شد.
کریمی تفرشی تاکید افزود: باید شرایطی فراهم کرد که در این حوزه به جای رقابت فشرده و مخرب میان هزاران واحد تولید کوچک و متوسط، ۲۰ کارخانه بزرگ صنعتی با مجموعه گسترده ای از واحدهای کوچک فعال در زنجیره تولید داشته باشیم. تنها از این شیوه قادر خواهیم بود ضمن محافظت از بازار داخلی و جلوگیری از نفوذ کالاهای خارجی، حضور خود را در بازارهای بین المللی تقویت کنیم.

نظر شما