شناسهٔ خبر: 22911138 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر رییس جمهور کره جنوبی به چین در سایه تنش ها

'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی که ماه می (اردیبهشت) سال 2017 قدرت را در انتخاباتی زودهنگام به دلیل بروز فساد مالی در دولت قبلی در اختیار گرفت، خود را برای سفر به چین و گفت و گو با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق این کشور آماده می کند.

صاحب‌خبر -

این سفر از آنجا اهمیت دارد که اوضاع در شبه جزیره کره بشدت بحرانی بوده و منافع امنیتی چین هم به مخاطره افتاده است و همزمان دو کشور بر سر سامانه پیشرفته آمریکایی تاد در کره جنوبی دچار اختلافاتی هستند، هرجند این اختلافات نسبت به یک سال قبل فروکش کرده است.
دیدار دو رییس جمهور یکی از مهمترین ملاقات های رهبران دو کشوری است که منافع زیادی در شبه جزیره کره و آسیای شمال شرقی دارند و دستکم در این موضوع وحدت نظر دارند که نباید اجازه داد جنگی در منطقه شروع شود.
چین البته از اینکه کره جنوبی درهای این کشور را به روی پیشرفته ترین تجهیزات دریایی، هوایی و زمینی آمریکا باز کرده است نگران است و هر بار از این کشور می خواهد رزمایش هایش را با آمریکا متوقف کند اما در میانه این درخواست ها، دو کشور آمریکا و کره جنوبی بزرگترین رزمایش هوایی خود را با بیش از 230 جنگنده و حضور بمب افکن های آمریکایی برگزار کردند.
سامانه تاد هم کماکان در کره جنوبی برقرار می باشد اما این کشور قول داده که شمار رادارهای آن را افزایش ندهد و فعلا 6 واحد موشک انداز این سامانه در منطقه ای واقع در 300 کیلومتری جنوب شرق پایتخت کره جنوبی فعال و عملیاتی شده است.
البته این سومین بار است که رهبران دو کشور دیدار می کنند، یک بار آن در اجلاس گروه 20 در آلمان و دیگری در ماه نوامبر(آبان) در حاشیه اجلاس آپک در ویتنام بود، برای بار سوم قرار است این ملاقات چهارشنبه این هفته در پکن انجام می شود.
به دلیل اختلافات فراوانی که در نوع رویکرد دو کشور به خصوص در مسایل امنیتی و نظامی در شبه جزیره کره وجود دارد، بعید به نظر می رسد این ملاقات با موفقیت های زیادی همراه باشد اما می تواند مانع شدت گرفتن چالش ها و اختلافات شود و باعث گردد تا دو کشور در زمینه تجاری و اقتصادی روابط عادی خود را ادامه دهند.
وقتی که سامانه تاد در کره جنوبی عملیاتی شد چین گروه های گردشگری خود را از سفر به کره جنوبی برحذر داشت و پس از آن بسیاری از قراردادها و معاملات با شرکت های کره ای متوقف شد و شمار زیادی از مردم چین کالاهای کره ای را تحریم کردند در همین راستا کره جنوبی می گوید ممنوع شدن سفر گروه های گردشگری چین به آن کشور نزدیک به هفت میلیارد دلار تاکنون به کره صدمه اقتصادی زده است.
در بحث شبه جزیره کره، دو طرف بر خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره تاکید کرده و چین بار دیگر از کره شمالی می خواهد آزمایش های اتمی و موشکی را متوقف کند به شرط اینکه آمریکا و کره جنوبی هم رزمایش های مشترک متوقف کنند، اما بعید است به دلیل رد درخواست از سوی واشنگتن و سئول در این زمینه توفیقی حاصل شود.
پکن به هر صورت از این فرصت برای شکست اتحاد نظامی آمریکا در منطقه استفاده خواهد کرد و در واقع بهبود روابط با کره جنوبی می تواند موجب شود تا این کشور راهبرد قوی تری در ارتباطات نزدیک به واشنگتن را دنبال نکند و این برای چین سودمند خواهد بود که یکی از اصلی ترین عوامل تنش در شبه جزیره کره را حضور نظامی آمریکا می داند.
آنچه مسلم است این است موشک پرانی های کره شمالی و آزمایش های اتمی این کشور، روابط نظامی میان آمریکا را با کره و ژاپن قوی تر کرده و همزمان مناسبات چین با این کشور را تیره تر نموده است و برای همین پکن از چند هفته قبل بتدریج اعلام کرده که دوران تیرگی روابط با کره جنوبی پایان یافته است و تبادلات و همکاری های دوکشور بیشتر خواهد شد.
به هر صورت فعلا که کره جنوبی و آمریکا با تمرینات هوایی خود حملات فرضی به سایت های موشکی و نظامی کره شمالی را انجام می دهند برای چین بهترین فرصت است تا با تقویت دیپلماسی و با استفاده از روابط رو به بهبود با کره جنوبی، راه را برای از سرگیری مذاکرات در شبه جزیره کره برای پایان دادن به این بحران باز کند موضوعی که برای نتیجه آن باید تا پایان سفر رییس جمهور کره جنوبی به پکن منتظر ماند.
آساق**231*1144** انتشار دهنده: علیرضا جباری
از : مسعمود احمدی

انتهای پیام /*

نظر شما