شناسهٔ خبر: 22904163 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

صمت آخرین تحولات نفت را تحلیل می‌کند

بی‌اعتنایی بازار نفت به شیطنت‌های، امریکا

صاحب‌خبر -

امیر مهرزاد: آخرین نوسان‌ها و پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت در حالی ارائه می‌شود که برخی کارشناسان ایرانی قیمت نفت را در شرایط کنونی غیرقابل پیش‌بینی توصیف کرده‌اند. نشست ۱۷۳ اوپک برای کنترل قیمت نفت با موفقیت به پایان رسید و کشورهای عضو و غیرعضو تعهد دادند با کاهش تولید نفت، سعی کنند قیمت این محصول را کنترل کنند.


با این وجود هنوز برخی نوسان‌ها در بازار نفت دیده می‌شود که به عقیده کارشناسان تضادی با قوانین اوپک ندارد، اما نظم جهانی قیمت نفت را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند.صمت در ادامه به بررسی قیمت نفت در روزهای گذشته و پیش‌بینی کارشناسان از ادامه این روند پرداخته است.

تولید نفت اوپک در پایین‌ترین سطح
چندی پس از پایان مذاکرات و نشست ۱۷۳ اوپک صمت در گزارشی اعلام کرد؛ مجموع تولید نفت کشورهای عضو اوپک در نوامبر (آذر) سال جاری کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود در چند ماه گذشته رسید. کاهش صادرات نفت عراق و آنگولا، پایبندی بالا به توافق جهانی کاهش تولید نفت و برخی کاهش‌های ناخواسته سبب شد مجموع تولید روزانه نفت کشورهای عضو اوپک در ماه نوامبر (آذر) سال جاری ۳۰۰ هزار بشکه از ماه پیش از آن کمتر شود، که این موضوع بر افزایش قیمت نفت و تحقق آنچه اوپک در نظر داشت، تاثیر مستقیم گذاشت.
پایبندی اوپک به توافق جهانی کاهش تولید نفت نیز از ۹۲ درصد در اکتبر(مهر) سال جاری میلادی به ۱۱۲ درصد در ماه نوامبر (آذر) افزایش یافت. به جز کشورهای امارات، اکوادور و گابون، تولید نفت همه اعضای اوپک در ماه نوامبر(آذر)  کمتر از سقف تعیین شده در توافق جهانی کاهش تولید نفت بود.
بر این اساس اعضای عضو و غیرعضو اوپک در آخرین تصمیم خود تلاش کردند با تمدید طرح فریز نفتی، قیمت این محصول را تا حدی افزایش دهند. چندی پس از این تصمیم اما امریکا در اقدامی، قیمت نفت را کاهش داد.

افزایش ذخایر امریکا و کاهش قیمت نفت
پس از افزایش ذخایر محصولات نفتی پالایش شده قیمت نفت وست‌تگزاس افزایش یافت. این افزایش قیمت نشان از تقاضای ضعیف نفت در دنیا دارد. به عبارت دیگر با اینکه کشورهای عضو و غیرعضو تلاش کردند با کاهش میزان تولید، قیمت این محصول را افزایش دهند، اما افزایش ذخایر امریکا باعث شد قیمت این محصول کاهش یابد.
بهای نفت برنت که قیمت پایه برای بازار بین‌المللی است، ۲۴ سنت یا ۰.۴درصد کاهش یافت و پنجشنبه به ۶۲.۶۲دلار در هر بشکه رسید.
بنا به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، نفت وست‌تگزاس اینترمدیت امریکا با ۲۴ سنت یا ۰.۴درصد کاهش نسبت به قیمت نهایی معاملات روز چهارشنبه، ۵۷.۳۸ دلار در هر بشکه معامله شد.
این دیدگاه که ذخایر سوخت بالاتر به تقاضای ضعیف‌تر اشاره دارد، کاهش ذخایر نفت خام را تحت‌تاثیر قرار داد. ذخایر نفت خام امریکا در همین مدت ۵.۵میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۵۱.۸میلیون بشکه رسید.
به گفته تحلیلگران، خارج از امریکا کاهش عرضه از سوی اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان که هفته گذشته موافقت کردند کاهش تولیدشان را تا پایان سال میلادی آینده ادامه دهند، کمک کرده قیمت‌ برنت بیش از ۴۰ درصد از ژوئن و بیش از ۱۳۰ درصد از اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی (سال ۹۴خورشیدی)افزایش پیدا کند.
براساس گزارش رویترز، تحلیلگران بر این باورند با در نظر گرفتن اینکه کاهش عرضه نفت جهانی تا پایان سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد، قیمت‌های نفت به خوبی پشتیبانی شده‌اند.
 بانک امریکا مریل‌لینچ در دورنمای سال آینده میلادی اعلام کرد تقاضای جهانی قوی و محدود شدن عرضه کمک خواهد کرد قیمت نفت تا اواسط سال آینده میلادی به ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کند. عاملی که ممکن است تلاش‌های اوپک و روسیه برای کاهش عرضه و حمایت قیمت‌ها تضعیف شود، تولید نفت امریکاست که از اواسط سال گذشته میلادی به میزان ۱۵ درصد رشد کرده و به ۹.۶۸ میلیون بشکه در روز رسیده که نزدیک به سطح تولید روسیه و عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است.
کسری تجاری امریکا در پی بالا رفتن قیمت نفت
کسری تجاری امریکا به دنبال واردات رو به رشد و قیمت بالاتر نفت که ارزش واردات این کشور را افزایش داد، از ۴۴.۹میلیارد دلار در سپتامبر به ۴۸.۷میلیارد دلار در اکتبر صعود کرد.
به گزارش ایرنا از فیگارو، مجموع صادرات امریکا در اکتبر(مهر-آبان) ۱۹۵.۹میلیارد دلار بود که کمتر از ۰.۱ میلیارد دلار نسبت به سپتامبر کاهش نشان داد. از سوی دیگر واردات این کشور از ۲۴۰.۸میلیارد دلار در سپتامبر به ۲۴۴.۶ میلیارد دلار در اکتبر افزایش یافت.
کسری تجاری امریکا به بالاترین میزان از ژانویه (خرداد-تیر)افزایش یافت و بالاتر از انتظارات اقتصاددانانی بود که در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند، کسری اکتبر(خرداد-تیر) به ۴۷.۵ میلیارد دلار می‌رسد.
ارزش واردات نفت خام امریکا از ۹.۱۳۱میلیارد دلار در سپتامبر (شهریور-مهر)به ۱۰.۶۶۴میلیارد دلار در اکتبر (خرداد-تیر) صعود کرد.

نقش امریکا در قیمت نفت
غلامرضا شرفی، عضو کمیسون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین تحولات قیمت نفت و پیش‌بینی‌هایی موجود به صمت گفت: سیاست‌هایی که امریکا در زمینه نفت دنبال می‌کند بر هم زننده نظم قیمت این محصول در دنیاست. با این حال باید در نظر داشت استحکام بین اعضای اوپک می‌تواند تا حد قابل‌توجهی این اقدامات را خنثی کند.
این عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه روسیه و عربستان به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان نفت در این زمینه می‌توانند با پایبندی به تصمیم نهایی اوپک قیمت نفت را کنترل کنند، افزود: هر چند قدرت اقتصادی امریکا از این دو کشور بییشتر است، اما منافع مشترک بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در این زمینه می‌تواند مانع کاهش غیرمنطقی قیمت نفت شود.
وی همچنین به موضوع تاثیر افزایش ذخایر بر قیمت اشاره کرد و توضیح داد: افزایش ذخایر به معنی افزایش فروش نیست. با این حال زمانی که کشوری مانند امریکا یا روسیه که توان بالایی در تولید و فروش دارند، ذخایر خود را افزایش می‌دهند، بازار سیگنال فروش دریافت می‌کند. باید این نکته را در نظر داشت که افزایش ذخایر به معنی افزایش مصرف نیست و به نوعی است که در نهایت باید به بازار ارائه شود.
شرفی افزود: بر این اساس به هر حال افزایش ذخایر به معنی افزایش فروش است. امریکا در آخرین نشست اوپک موضوع کاهش تولید نفت را پذیرفت اما اکنون با افزایش ذخایر محصولات پایش شده تلاش می‌کند سیاست‌های نفتی خود را دنبال کند. در این شرایط کشورهایی که فریز نفتی را پذیرفتند نباید از تصمیم خود دلسرد شوند. امریکا تا حد معینی می‌تواند ذخایر محصولات پالایش شده را افزایش دهد. این در حالی است که کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با کاهش میزان تولید می‌توانند تاثیری به مراتب بیشتر از افزایش ذخایر محصولات پالایش شده امریکا داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما