شناسهٔ خبر: 22901579 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نیازمند برندسازی دینی در زمینه نشر کودک و نوجوان هستیم

گروه فرهنگی: مسئول نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه‌ نشر کودک و نوجوان اگر بخواهیم به بیرون از ایران برویم باید به برند‌سازی فکر کنیم، گفت: برای کتاب کودک و نوجوان دینی باید به سراغ یک برند واحد برویم.

صاحب‌خبر -

محمد فخری، مسئول نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه بیش از 50 سال است که کانون کتاب‌های استاندارد دقیق برای گروه‌های سنی «الف- ب – ج – ر- ه» تولید می‌کند که مخاطب آن گروه 6 تا 16 سال کودک و نوجوانان هستند.

فخری در ادامه گفته‌های خود درخصوص مشکلات نشر کودک و نوجوان، بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات نشر کودک غیرتخصصی بودن کتاب‌ها است زیرا هر کسی در حوزه کودک دست به قلم می‌برد و کتاب چاپ می‌کند.

مهم‌ترین ضعف در حوزه نشر کودک و نوجوان؛ تکرار در سبک کاری

وی مهم‌ترین ضعف در حوزه نشر کودک و نوجوان را تکرار در سبک کاری دانست و افزود: هیچ کنترل و نظارتی در چاپ کتاب کودک و نوجوان نیست وهمین مسئله موجب می‌شود تا آمار چاپ کتاب‌های خوب پایین بیاید از طرفی هم یک انتشارات وقتی می‌بیند کتابی در زمینه کودک و نوجوان با موضوعی برد مالی بیشتری دارد به دنبال سبکی نمی‌رود که در آن نوآوری، خلاقیت و اثرگذاری باشد.

 مسئول نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خراسان رضوی ادامه داد: نگاه اقتصادی صرف به چاپ کتاب کودک و نوجوان، تنها به ظاهر کتاب اهمیت دادن، طراحی‌های شلوغ و رنگارنگ با محتوایی ضعیف و ... از جمله مشکلات نشر کودک و نوجوان به شمار می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در زمان انقلاب کتاب‌هایی همچون «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از مهدی آذر یزدی جزو بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان به شمار می‌رفت، عنوان کرد: قبل از انقلاب، کتابی برای گروه سنی کودک و خردسال وجود نداشت.

 

توجه و شناخت دقیق نسبت به هدف؛ مهم‌ترین مسئله برای یک ناشر

وی با بیان اینکه توجه و شناخت دقیق نسبت به هدف مهم‌ترین مسئله برای یک ناشر است، افزود: نکته‌ای که باید به ناشران بگویم این است که یک ناشر نمی‌تواند در تمام عرصه‌های بین‌المللی موفق باشد؛ این یک قاعده‌ کلی‌ است. باید دو نکته حوزه‌ زبانی و حوزه‌ جغرافیا را با هم تلفیق کنیم، باید حوزه‌ جغرافیا را پیدا کرده و روی آن تمرکز کنیم.

جای دائرة‌المعارف موضوعی کودک و نوجوان در حوزه‌ علمیه‌ قم خالی است

فخری با بیان اینکه یک ناشر باید حوزه‌ تخصصی خودش را پیدا کند و روی آن هدف‌گذاری داشته ‌باشد، ابراز کرد: این هدف‌گذاری باید در سطح کلان اتفاق بیفتد و در سطح میدانی و تخصصی مشخص شود که چه حوزه‌های موضوعی در رابطه با کار کودک وجود دارد؛ این استخراج یا باید بر پایه‌ منابع دینی باشد یا از شخصیت‌های دینی در این خصوص استفاده شود. به ‌هر حال ما به یک دائرة‌المعارف موضوعی در حوزه‌ کودک نیاز داریم. این موضوعات مباحث اجتماعی، اعتقادی، معاشرتی، سبک زندگی … را در بر می‌گیرد. جای دائرة‌المعارف موضوعات کودک و نوجوان در حوزه‌ علمیه‌ قم خالی است.

نیازمند برندسازی دینی در زمینه نشر کودک و نوجوان هستیم

مسئول نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه‌ نشر کودک و نوجوان اگر بخواهیم به بیرون از ایران برویم باید به برند‌سازی فکر کنیم، تصریح کرد: برای کتاب کودک و نوجوان دینی باید به سراغ یک برند واحد برویم، برای مثال در حوزه‌ مسیحیت در بخش اسپانیایی زبان، انتشاراتی وجود‌ دارد به ‌نام «پَاُلینَ» که در ارتباط با خانواده‌های مسیحی کاتولیک زبان، برای گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت می‌کند و هر خانواده‌ کاتولیک زبان در هر کشوری که به کتابی نیازمند باشد حتماً به این انتشارات مراجعه می‌کند.

وی بیان کرد: این اتفاق باید در فرهنگ اسلامی - شیعی ما هم بیفتد. اگر دیر اقدام کنیم و امثال وهابی‌ها فرصت را از ما بگیرند، آن‌وقت دیگر در موضع ضعف قرار خواهیم‌ گرفت؛ اگر برند‌سازی نکنیم، هزار کتاب هم به کشور‌های دیگر بفرستیم بی‌نتیجه خواهد بود لذا باید کاری کنیم که اگر در تمام دنیا کسی خواست کتاب اسلامی -شیعی تهیه کند، باید بداند که به کدام برند و عنوان مراجعه کند.