شناسهٔ خبر: 22899540 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

جست‌وجو برای یافتن کوهنوردان مفقودی در اشترانکوه ادامه دارد

آخرین صعـود

صعود 14 کوهنورد مشهدی همراه کوهنوردی از لرستان به قله «کول‌جنو» اشترانکوه، با پایانی تلخ همراه بود. این تیم کوهنوردی که پیش از این نیز سابقه صعود به قله‌های بلند مرتبه داخلی و خارجی را داشتند، روز سه‌شنبه صعود خود را آغاز کردند. در میان راه سه نفر در جان‌پناه مانده و 12 نفر دیگر به صعود ادامه دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم، کوهنوردان بامداد جمعه در حال بازگشت به پایین قله بودند که به‌دلیل شرایط بد هوا،میانشان فاصله افتاد. ریزش بهمن هم 9 نفر از آنها را گرفتار کرد و سه نفر از کوهنوردان توانستند خود را به جان‌پناه برسانند. پس از گزارش این حادثه نخستین تیم امداد و نجات هلال‌احمر راهی محل شده و ساعت سه و بیست‌دقیقه بامداد جمعه به منطقه رسیدند و در همان ساعت‌های اولیه پیکر علیرضا عامری 22 ساله پیدا شد. کوهنورد جوان به علت سرمازدگی جان خود را از دست داده بود و عملیات احیا برای نجات جان او موثر واقع نشد.

آغاز عملیات جست‌وجو

صبح جمعه و همزمان با شروع عملیات جست‌وجو و امداد و نجات در محل وقوع بهمن‌ با دستور فرماندار ازنا، ستاد مدیریت بحران در این شهرستان تشکیل شد تا امدادگران در کمترین زمان ممکن بتوانند مفقود شدگان را پیدا کنند. محمد محمدی‌نژاد ، فرماندار ازنا پس از تشکیل جلسه ستاد بحران عنوان کرد: دو فروند بالگرد از الیگودرز و شهرکرد در محل حاضر است و همچنین یک گروه 20 نفره پشتیبان به سرپرستی امداد و نجات شهرستان ازنا برای یافتن کوهنوردان گمشده در محل حاضر شدند. درخواست سگ‌های زنده‌یاب برای یافتن کوهنوردان گمشده در اشترانکوه را نیز داده‌ایم .

پیداشدن جسد دومین کوهنورد

امدادگران در محل پیدا شدن پنج کوله کوهنوردان توانستند ساعت 13 و 41 دقیقه جمعه جسد یکی از کوهنوردان مفقودی را پیدا کنند. جسد این کوهنورد در مسیر دره دایی اشترانکوه پیدا شد.

با انتقال پیکر دومین جان‌باخته به پایگاه ازنا مشخص شد، جسد متعلق به مرتضی غلام‌پور است. او از کوهنوردان حرفه‌ای کشور است که سابقه صعود به اورست را داشت و جایزه پلنگ برفی را دریافت کرده بود.

احتمال مرگ هفت مفقودی

با کشف جسد دومین کوهنورد احتمال زنده پیدا شدن هفت مفقودی کمرنگ شد تا این که ساعت 15 دیروز مدیرکل ستاد مدیریت بحران لرستان گفت: تلاش‌ها برای پیدا کردن هفت کوهنورد دیگر ادامه دارد و به احتمال بسیار زیاد این کوهنوردان در زیر بهمن جان خود را از دست داده‌اند.

رضا آریایی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: دومین جسد از گروه کوهنوردان مفقود شده مشهدی در اشترانکوه پیدا شد که جسد یک مرد است و هنوز پیکر هفت کوهنورد دیگر پیدا نشده است.

وی با تاکید بر به کارگیری تمام امکانات برای پیدا کردن کوهنوردان مفقود شده افزود: تلاش‌ها برای یافتن هفت کوهنورد دیگر که دو زن و پنج مرد هستند ادامه دارد و به احتمال بسیار زیاد این کوهنوردان در زیر بهمن جان خود را از دست داده اند چراکه کوله پشتی‌های پیدا شده درست در محل پیدا کردن جسد کوهنورد بوده است.

آریایی در پاسخ به این پرسش که آیا کوهنوردان از وضعیت جوی باخبر نبودند، گفت: هواشناسی در روزهای گذشته چندین بار اعلام کرد هوای غرب کشور بویژه استان لرستان همراه با برف و باران است، اما این تیم کوهنوردی به این هشدارها اهمیتی نداده و گرفتار این حادثه شدند.

نجات 6 نفر

فتحی، مدیر روابط عمومی اورژانس لرستان هم درباره نجات کوهنوردان گرفتار در پناهگاه به جام‌جم گفت: پس از ریزش بهمن افرادی که در پناهگاه گرفتار بودند در تماس با نیروهای امدادی درخواست کمک کردند که سریعا یک فروند بالگرد هلال‌احمر به محل اعزام شد و یکی از کوهنوردان را پیدا و به بیمارستان ولیان الیگودرز منتقل کرد که جان خود را از دست داده بود. در گشت‌های بعدی کوله‌پشتی‌های کوهنوردان در منطقه پیدا شد اما از آنها اثری نبود.

وی افزود: بالگرد سپس خود را به پناهگاه رساند و شش نفر از افرادی که در آنجا بودند، را به پایگاه ازنا منتقل کردند. این افراد دچار سرمازدگی جزئی شده بودند. براساس آنچه اعلام کرده‌اند، این کوهنوردان در حال بازگشت از صعود دچار حادثه شده بودند.

پایان عملیات جست‌وجو در روز اول

پس از 13 ساعت جست‌وجو، معاون هلال‌احمر لرستان پایان روز نخست عملیات امداد و نجات و جست‌وجو را در منطقه ریزش بهمن اعلام کرد تا از صبح امروز ـ شنبه ـ جست‌وجو در محل ادامه پیدا کند.

محمدباقر محمدی در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: این حادثه ساعت 3 و 15 دقیقه بامداد جمعه رخ داد. کوهنوردان در مسیر برگشت مسیر را گم کرده و در ادامه گرفتار بهمن می‌شوند. بعد از اعلام حادثه به هلال‌احمر تیم‌های جست‌وجو و امداد و نجات در محل حاضر شده و صبح جمعه جسد اولین کوهنورد و حدود ساعت 13 و 41 دقیقه جسد دومین کوهنورد در منطقه پیدا شد. جسد این کوهنورد به نام مرتضی غلام‌پور، زیر دو متر برف قرار داشت که امدادگران موفق به یافتن او شدند.

وی ادامه داد: امدادگران با «میل سونداژ» در محل ریزش بهمن جست‌وجو کرده و تنها جسد این کوهنورد در زیر برف پیدا شد. با توجه بشدت بارش برف و تاریکی هوا، ساعت 17 عملیات را متوقف کردیم تا جلسه‌ای با هیات کوهنوردی و دیگر مسئولان تشکیل دهیم.

حادثه‌ای مشابه

محمدی افزود:‌ از صبح شنبه جست‌وجو را آغاز می‌کنیم. حجم بهمن زیاد است و منطقه تقریبی حادثه را شناسایی کرده‌ایم. آذر سال 84 هم در این منطقه بهمنی مرگبار آمد که اجساد قربانیان آن بهار و تابستان سال بعد پیدا شد. ما سعی می‌کنیم این کوهنوردان را در کمترین زمان ممکن پیدا کنیم.

صعود بدون هماهنگی

استاندار لرستان هم دیروز در جمع خبرنگاران گفت: طبق اعلام یکی از نجات‌یافتگان این حادثه، کوهنوردان هنگام صعود به سمت ارتفاعات با تاریکی هوا و بارش سنگین برف و کولاک شدید مواجه شده‌اند و به همین علت بین اعضای گروه فاصله افتاده و هشت نفر از اعضای گروه که دو نفر از آنها خانم هستند عقب‌تر از بقیه قرار گرفتند. سرما، بارش شدید برف، کولاک و رعدوبرق شدید و از طرفی تاریکی هوا و خستگی مفرط شرایطی را پیش آورده که کوهنوردان متوجه فاصله زیاد افراد از همدیگر نشوند.

موسی خادمی در ادامه اعلام کرد: هشت نفری که در انتها قرار گرفتند احتمالا درون یکی از آبشارهای یخی که عبور از آن فوق‌العاده سخت و دشوار است با مشکل سقوط بهمن مواجه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این حادثه زمانی رخ می‌دهد که از یک هفته پیش هواشناسی کشور و استان در تمام شبکه‌های خبری و فضای مجازی بارش سنگین برف را در استان‌های غرب و جنوب غرب کشور ازجمله استان لرستان پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی کرده بودند و لازم بود کوهنوردان عزیز به این اخطارهای هواشناسی توجه بیشتری می‌کردند. این گروه کوهنورد به‌صورت خودجوش و بدون هماهنگی با مسئولان استانی و شهرستانی ازجمله هیأت‌های کوهنوردی استانی و محلی اقدام به انجام این صعود کرده بودند.

آلپ ایران

اشترانکوه به دلیل واقع‌شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل مرتفع سرد با بیش از 3500 متر ارتفاع از سطح دریا و همچنین دره‌های نسبتا گرم است.

یخچال‌های طبیعی و دائمی این رشته‌کوه که یکی از زیباترین کوه‌های کشور به شمار می‌رود، در تمام سال از برف و یخ پوشیده است. اشترانکوه در جنوب شهر‌های دورود و ازنا قرار دارد و به «آلپ ایران» نیز معروف است؛ البته این نام تنها به خاطر بلند بودن آن نبوده بلکه به دلیل شیب تند کوه‌هایش و دره‌های جوان و «وی» شکل و یخچال‌های طبیعی آن است.

درجست‌وجوی 7 مفقودی

در این حادثه علیرضا عامری و مرتضی غلامپور جان خود را از دست دادند. همچنین ناصر اکبری، اکرم حقانی،مهشید جوان‌محمدی، علی قاسم‌زاده، مجید زاده‌تراب،‌علی حسینی و امان‌الله جوکار بر اثر ریزش بهمن مفقود شده و جست‌وجوها از صبح امروز برای یافتن آنها ادامه پیدا می‌کند. امدادگران در همان ساعات اولیه موفق شدند محسن اشرفی، سیدرضا وحیدی، امیر تقی‌زاده، محمود فرنوش‌فر، حسن موسوی و سروش قادری را در جان‌پناه پیدا کرده و به پایگاه ازنا انتقال دهند.

نظر شما