شناسهٔ خبر: 22897619 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

قيمتِ برنجِ خارجي قد كشيد

درحالي‌كه بيش از يك ميليون و ۳۰۰ هزار تن در هشت ماهه امسال برنج وارد شده و به ميزان يكسال و نيم آينده برنج مورد‌نياز كشور تأمين است...

صاحب‌خبر -
درحالي‌كه بيش از يك ميليون و ۳۰۰ هزار تن در هشت ماهه امسال برنج وارد شده و به ميزان يكسال و نيم آينده برنج مورد‌نياز كشور تأمين است، به محض توقف ثبت سفارش برنج، قيمت اين كالا در بازار ۱۰درصد گران شد. طبق آمار گمرك در هشت ماهه نخست امسال بيش از يك ميليون و ۳۰۰ هزار تن برنج وارد شده و حدود ۲‌ميليون تن نيز توليد داخلي داشتيم، از اين‌رو با توليد داخل و برنج‌هاي وارد شده در كشور بيش از 3ميليون و ۳۰۰ هزار تن برنج در داخل كشور داريم كه مي‌تواند نياز يكسال و نيم كشور را تأمين كند. با وجود فراواني اين كالا به محض ممنوعيت واردات انواع برنج خارجي با توقف ثبت سفارش برنج خارجي، قيمت اين كالا در بازار 10درصد افزايش يافت و با رشد قيمت 500 تا 700 تومان مواجه شده است.

اين واكنش بازار به ممنوعيت واردات حاكي از آنست كه بازار برنج كشور در دست وارد‌كنندگان است و با كوچك‌ترين تغيير در روند واردات بازار به هم ريخته و مصرف‌كنندگان متضرر مي‌شوند.  به گفته بنكداران مواد‌غذايي ضرر اين بالارفتن قيمت متوجه مصرف‌كننده مي‌شود. توزيع‌كنندگان عمده برنج با بيان اينكه با توجه به كمبود برنج خارجي در بازار اين ممنوعيت تصميمي نادرست است، مي‌گويند: در اين تصميم به بازار و تجار توجهي نمي‌شود، بنابراين دليل افزايش قيمت برنج براي ما نيز معلوم نيست، اما انباشته بودن اين كالا در انبارهاي خارج از شهر براي ما نيز جاي سؤال دارد؟ محمد آقاطاهر، رئيس اتحاديه بنكداران مواد‌غذايي نيز با اشاره به اينكه يك سوم برنج مورد‌نياز بازار بايد وارد شود، ادامه داد: اين واردات بايد به صورت كنترل شده انجام شود تا با افزايش حجم اين كالا و انباشت آن مصرف‌كننده مجبور به استفاده از محصول تاريخ مصرف‌گذشته نباشد. وي افزود: برنج وارد شده به كشور هنوز به بازار نرسيده است. سرانه مصرف برنج در كشور 40 كيلوگرم است، بنابراين نحوه تنظيم بازار اين كالاي پرمصرف نيازمند توجه بيشتر است. تصميم‌گيري‌ها نيز بايد با توجه به حفظ حقوق مصرف‌كننده و توليد‌كننده انجام شود. 
   
واردات كره، دوغ و آب پنير

ايران در هفت ماه نخست سال ۱۳۹۶ و در دوره دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم از كشورهاي امارات، آلمان، تركيه، ايرلند، دانمارك، فرانسه و هلند دوغ و آب پنير وارد كرده است.   بر اساس آمار گمرك، دوغ‌هاي وارداتي در سال‌جاري تماماً از مبدأ كشور امارات و از طريق گمرك گناوه وارد كشورمان شده است. چهار محموله دوغ از امارات در ماه‌هاي مرداد و مهر امسال از امارات به ايران وارد شده است.  آمار گمرك درباره واردات آب پنير به كشور نيز جالب توجه است. در هفت ماه اول امسال 2هزار و 10 تن آب پنير به ارزش 6 ميليون و 251 هزار و 882 دلار وارد ايران شده است. امارات، آلمان، تركيه، ايرلند، دانمارك، فرانسه و هلند از جمله صادركنندگان آب پنير به ايران بوده‌اند.  گزارش مركز آمار نشان مي‌دهد ايران در هفت ماه نخست سال‌جاري از كشورهاي اروگوئه، امارات، ايرلند، آلمان، بلژيك، تركيه، چين، سوئد، نيوزيلند و هلند كره بسته‌بندي وارد كرده است. 

واردات انار از افغانستان 

علاوه برلبنيات، شتر، سنگ پا و ديگر كالاهاي غيرضرور از بازار ميوه و تره بار خبر مي‌رسد كه اخيراً نوعي انار بي‌دانه مانند انگور از كشور افغانستان وارد شده است. اين انار كه كيلويي ۲۰ هزار تومان به فروش مي‌رسد، به دليل گراني قيمت، چندان مورد استقبال بازار قرار نگرفته است، اما اين واردات درحالي است كه انار مرغوب داخلي همچنان در بازار داخل موجود است. 
   
چه ميزان ارز صرف واردات «كاغذ سيگار» شد؟

براساس آمار گمرك در هشت ماهه نخست سال‌جاري بيش از ۲ هزار و ۸۵۴ تن كاغذ سيگار از كشورهاي مختلف جهان وارد ايران شده است.   براساس آمار مقدماتي گمرك از تجارت خارجي هشت ماهه نخست سال‌جاري، در اين مدت بيش از ۲ هزار و ۸۵۴ تن كاغذ سيگار به شكل رول و لوله از كشورهاي مختلف جهان وارد ايران شده است.  براساس واردات اين حجم كاغذ سيگار به كشور ۹ ميليون و ۲۰۳ هزار و ۸۹۵ دلار ارز از كشور خارج شد كه بالغ بر ۳۱ ميليارد و ۷۵۴ ميليون و ۷۵۷ هزار و ۳۲۸ تومان در آمار گمرك به ثبت رسيده است. كاغذ سيگار از ۱۷كشور جهان وارد ايران شده كه در اين ميان اولين و بزرگ‌ترين صادركننده كاغذ سيگار به ايران اتريش بوده است كه با فروش ۳۹۴ تن كاغذ سيگار به ايران، درآمد ۲ ميليون و ۲۹۹ هزار و ۸۱۳ دلاري را نصيب خود كرده است. در اين ميان چين با صادرات ۷۳۶ تن كاغذ سيگار به ايران سومين فروشنده اين كالا به كشور بوده است كه درآمد يك ميليون و ۷۵۴ هزار و ۲۹ دلاري را به خود اختصاص داده است. 

نظر شما