شناسهٔ خبر: 22897380 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس ایتالیایی: آمریکا به صراحت از ظالمان درقبال مظلومان حمایت می کند

رم - ایرنا - 'استفانو بونیلائوری'کارشناس ایتالیایی و رئیس انجمن'روسیه - امیلیارومانیا' با اشاره به تصمیم ترامپ درخصوص قدس گفت: آمریکا با این اقدام هرگونه ادعای میانجیگری و بی طرفی برای حل مساله فلسطین و اسرائیل را ترک کرده و به صراحت نشان داد که از ظالمان درقبال مظلومان حمایت می کند.

صاحب‌خبر -

'استفانو بونیلائوری' روز جمعه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در رم، با اشاره به تصمیم یکجانبه دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا با چنین اقدامی هرگونه ادعای میانجیگری و بی طرف بودن را کنار گذشته است. درحالی که اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا سعی می کرد راه حل های دیگری مانند قطر و شبکه نفوذ آنرا برای تقویت امپریالیستی امریکا در خاورمیانه استفاده کند، ترامپ به عقب بازگشته و ارتباطات خود را از سویی با اشغالگران فلسطین و از سوی دیگر با رژیم کاخ سعود تقویت می کند.
وی اظهار داشت: اکنون و درقبال این واقعیت اعلام شده، کشورهای منطقه و قدرت های جهانی باید این موضوع را برسمیت بشناسند که نمی توان با امریکا وارد مذاکره شد، آمریکا به صراحت از ظالمان و ستمگران در قبال مظلومان و ستم دیدگان حمایت می کند، بنابراین باید هر اقدام آمریکا در خاورمیانه و یا مساله فلسطین را با درنظرگرفتن این مساله بررسی کرد.
وی افزود: برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ، تاثیرات عملی زیادی به همراه نخواهد داشت، زیرا رئیس جمهوری آمریکا تنها یک واقعیت انجام شده را برسمیت شناخته است. درحالی که حقوق بین الملل و سازمان ملل، الحاق سرزمین هایی را که بطور نظامی تسخیر می شوند غیرقابل قبول محسوب می کنند.
وی با اشاره به واکنش اتحادیه اروپا در قبال این تصمیم، گفت: با اینکه اتحادیه اروپا عمدتا وابسته به منافع ایالات متحده است، اما این بار خودی نشان داد، شاید جای امید وجود داشته باشد که با این امتناع مشروع، برخی اروپایی ها به نظریه بازگشت به موضعی مستقل در سیاست خارجه فکر کنند.
رئیس انجمن'روسیه - امیلیارومانیا' افزود: این تصمیم ترامپ تهدید برای چشم انداز راه حل دو دولت نیست چرا که نمی توان چیزی را که از سال ها مرده است، تهدید کرد. توافقات اوسلو سال آینده به یک چهارم قرن می رسد. تل آویو هرگز به این توافق ، حتی در طی دولت کارگری و میانه رو احترام نگذاشت و اکنون با نتانیاهو در راس دولت، نه تنها مرده می ماند بلکه فرایند ایجاد شهرک های جدید و توسعه شهرک های موجود نیز متوقف نمی شود. راه حل دو دولت همانند برگ انجیری بود که یک رهبری فسطینی شکست خورده از آن به عنوان سپر و صفحه نمایش عدم فعالیت استفاده می کرد، شاید هم این توهین از سوی ترامپ انرا وادار به واکنش و موضع گیری بکند.
بونیلائوری گفت: یقینا این تصمیم ترامپ منجر به واکنش های گسترده می شود، همانطور که در این ساعات شاهد آن هستیم اما عقیده دارم که باعث انتفاضه همانند پایان دهه 80 و پس از سال 2000 نخواهد شد و این نه بخاطر عدم اراده مبارزه از سوی فلسطینی ها، بلکه برای نبود یک رهبری سیاسی که بتواند این اراده را هدایت کند و به سوی اهداف واقعی سوق دهد.
وی افزود: ترامپ با این اقدام گستاخانه، حداقل 25 تا 30 سال ادعای کاخ سفید مبنی بر علاقمندی به یک ترکیب و یا یک راه حل برای جنگ میان اسرائیل و فلسطین نابود کرد. ترامپ خود را متحد و حامی کامل نتانیاهو خواند، هر اقدامی که او انجام دهد و هر قطعنامه سازمان ملل و یا ماده حقوق بین المللی را نقض کند، ازحمایت ترامپ برخوردار خواهد بود.البته حتی اوباما، بوش ، کلینتون و روسای اسبق جمهور آمریکا این گونه عمل می کردند ، اما حداقل هوش سیاسی داشتند و آنرا به این صورت گشاده اعلام نمی کردند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه پانزدهم آذرماه اعلام کرد که بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد. وی در سخنانی در کاخ سفید از وزارت خارجه خواست تا برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس آماده شود.
کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرد اما دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند. ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند.
شهر قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهم ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمارمی آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون مجموعا 8 قطعنامه در مورد قدس صادر کره است که در این قطعنامه ها بر حفظ نظم و امنیت قدس و محافظت از مقدسات و پرهیز از هتک حرمت مقدسات و شکنجه و آزار ساکنان قدس تاکید شده است و در آن ها هرگز قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته نشده است.
اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است.
قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».
شبک**اروپام**461**1392**انتشار: ابوالفضل بابایی

انتهای پیام /*

نظر شما