شناسهٔ خبر: 22895379 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

خطیب جمعه اردبیل عنوان کرد؛

اقدام ترامپ اعلام جنگ به مسلمانان است/خیانت کشورهای عربی عیان شد

اردبیل - خطیب جمعه اردبیل قدس را نه برای فلسطینی‌ها بلکه برای امت اسلامی دانست و گفت: ترامپ با به رسمیت شناختن بیت‎المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل به تمام مسلمان‌ها اعلام جنگ کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدحسن عاملی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه اردبیل افزود: ترامپ مجری مصوبه کنگره آمریکاست. کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ تصویب کرده که بیت المقدس باید به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شود و سفارت آمریکا از «تل ابیب» به آنجا منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه از آن زمان به بعد هیچ رئیس جمهوری از آمریکا جرأت اجرای آن را نداشت چون نه به نفع آمریکا بود و نه به نفع اسرائیل ادامه داد: ترامپ در آستانه استیضاح به منظور جلب توجه «آیپک» که همه کاره آمریکا است، آن را اجرایی کرد.

نماینده ولی فقیه در استان این اقدام ترامپ را اقدام برای راه اندازی جنگ مذهبی در دنیا عنوان کرد و متذکر شد: قدس متعلق به تمام مسلمانان جهان است لذا انتفاضه قطعا فقط در فلسطین نخواهد بود.

وی در عین حال عامل اصلی این ذلت را حکومت های نالایق در کشورهای اسلامی مخصوصا در کشورهای عربی برشمرد و اضافه کرد: کانال ده اسرائیل گفته »تصمیم ترامپ با مشورت و چراغ سبز مصر و عربستان و هماهنگی آنها صورت پذیرفته است» از همین جا به خوبی می توان فهمید که چرا سه هفته قبل مفتی عربستان طی فتوایی اعلام کرد «جنگ علیه صهیونیست ها و کشتن آنها حرام است و حماس یک گروه تروریستی است و به فلسطین و مسجد اقصی آسیب می رساند».

حکومت‌های نالایق عربی عامل اصلی این ذلت است

عاملی بیان داشت: ترامپ با این کار بزرگترین اشتباه دوران خود را مرتکب شده چون جبهه مقاومت را متحد تر، قوی تر و مصمم تر و بیداری عظیم اسلامی و عربی را کلید می زند و با این اقدام مسأله فلسطین را دوباره در کانون توجه دنیا قرار داده و لذا تمام اروپایی ها و حتی شورای روابط خارجی کنگره آمریکا با وی در این خصوص مخالف هستند.

وی تصریح کرد: این کار ترامپ به شدت هم پیمانان عربی او را به زحمت انداخته و آنها را از چشم ملت خود ساقط کرده است. از این اقدام معلوم شد که ترامپ شرکایی سر به زیر، برده هایی حلقه به گوش و هم پیمانانی نوکر و لشگری بی اراده می خواهد.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری بیشترین خسارت این اقدام آمریکا را دولت های مزدور خلیج فارس دانست و تاکید کرد: ترامپ ۵۵۰ میلیارد دلار از عربستان و ۴۶۰ میلیارد دلار از قطر، امارات و بحرین گرفت و همه این وجوه حق امنیت بودند که در قالب صدور سلاح انجام پذیرفت و حالا در ازای دوشیدن آنها مزد خوبی به آنها داد.

وی یادآور شد: او به جای اینکه رشوه بدهد قدس را بگیرد، هم رشوه را گرفت و هم قدس را، از این کار ترامپ، خیانت کشورهای عربی معلوم شد. آنها باید اعتراف به خیانت و از آن توبه کنند.

کشورهای عربی از پیمان اسلو و کمپ دیوید خارج شوند

عاملی ادامه داد: این کشورها باید اعتراف کنند که با انتخاب گزینه مذاکره با اسرائیل راه را اشتباه رفتند. آنها باید از پیمان اسلو و کمپ دیوید سریعا خارج شوند. اینکه نهایت کمپ دیوید به تصرف بیت المفدس رسیده نشان می دهد که آن پیمان، پیمانی بس خیانت بار بوده است.

وی عنوان کرد: از اینکه بن سلمان به جای اعتراف به خیانت، به آمریکا پیشنهاد داده که منطقه کوچک ابودیس در شرق قدس پایتخت فلسطین باشد و بیت المقدس به اسرائیل واگذار شود، خیانت بزرگ به امت اسلام و دخالتی آشکار در کشور فلسطین و بازی کردن با سرنوشت آنها است. با این حال ایران را متهم می کنند که در امور کشورهای منطقه دخالت می کند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه اقدام ترامپ وزن سیاسی و وضعیت ایران در منطقه را بالا برد، افزود: ایران سالهاست که می گوید مذاکره و صلح راه حل مشکل فلسطین نیست و حالا مذاکره کنندگان مجبورند به تنها راه باقی مانده یعنی راه مقاومت بازگردند. با اقدام ترامپ صلح بین اسرائیل و فلسطین برای همیشه از بین رفت.

اقدام ترامپ نشان داد مذاکره و صلح راه حل مشکل فلسطین نیست

وی در عین حال با اشاره به عجز سازمان ملل و شورای امنیت در حل این بحران یادآور شد: این دو نهاد ابزار دست آمریکا برای تامین منافع و کوبیدن دولت های مشروع مخالف هستند.

عاملی با اشاره به راهکارهای حل این بحران بین المللی تاکید کرد: یک راه حل اعتراضات و تظاهرات جهانی است که امروز در ۵۶ کشور اسلامی به غیر از عربستان، امارات، قطر، بحرین و آذربایجان بعد از نمازجمعه تظاهرات اعتراضی برگزار می شود.

وی اضافه کرد: یک راه دیگر تحریم کالاهای آمریکائی و اسرائیلی است مخصوصا که ترامپ به سیاست، نگاه تجاری دارد. راه مهم تر این است که کشورهای عربی خلیج فارس مخصوصا عربستان ذخیره ارزی خود را که رقم فوق العاده است از آمریکا خارج کند.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین با اشاره به اهانت یکی از نمایندگان مجلس به یکی از مراجع بزرگ گفت: از اینکه یک نماینده مجلس به راحتی به یک مرجع عظیم الشأن اهانت می کند به تمام نمایندگان تسلیت عرض می کنیم و از اینکه رئیس مجلس می توانست با یک کلمه، تبری تمام نمایندگان را اعلام کند، ولی نمی کند به ایشان هم تسلیت عرض می کنیم و از اینکه هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان می گوید تا خود مرجع شکایت نکند رسیدگی نمی کنیم، به آنها از همه بیشتر تسلیت عرض می کنیم.

انتقاد از مصاحبه یک روزنامه با وزیر خارجه حکومت جعلی قره‌باغ

وی با انتقاد از مصاحبه یک روزنامه غیردولتی کثیرالنتشار با وزیر خارجه حکومت جعلی، خودخوانده و غاصب قره باغ متذکر شد: از اینکه این روزنامه ادعاهای باطل فرد جعلی را در دنیا مطرح کرده و در همین حد به آنها رسمیت داده، شدیدا معترض بوده و آن را محکوم می کنیم.

عاملی بیان داشت: از اینکه وزارت خارجه اینگونه به تخریب رابطه دو کشور ایران و آذربایجان بی توجه است اعتراض داریم. حکومت خودخوانده قره باغ را غیر از ارمنستان هیچ دولتی به رسمیت نشناخته و عضو کشورهای سازمان ملل نیست. چنین حکومتی نباید مجال تبلیغ پیدا کند.

وی ادامه داد: این شخص که خود را وزیر خارجه قره باغ می نامد، یک مجرم واقعی است و برای یک روزنامه بی اعتباری بالاتر از این نمی شود که با یک مجرم مصاحبه کند.

نظر شما