شناسهٔ خبر: 22892688 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

فجری عنوان کرد:

کتاب سال سبک زندگی برگزار می‌شود/آثار ضعیف ناشی از نبود مرکز راهبردی

گروه ادب: دبیر جشنواره ملی کتاب سال «سبک زندگی» گفت: جشنواره‌ها و همایش‌های متعددی درباره سبک زندگی برگزار شده، اما یک اشکال مهم عدم هدایت و رهبری از سوی یک مرکز راهبردی است. که سبب تولید آثار ضعیف و غیرکاربردی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «سبک زندگی» به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اهتمام فعالان، نخبگان و مدیران فرهنگی کشور به ویژه مقام معظم رهبری است؛ چراکه از عرصه‌های جدی جامعه‌سازی و تمدن‌سازی و از مهم‌ترین عوامل حفظ و ارتقای هویت یک ملت به شمار می‌رود که در همین راستا نخستین جشنواره ملی کتاب سال «سبک زندگی» شکل گرفته است که برای آشنایی بیشتر با اهداف این جشنواره، گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا فجری، دبیر اجرایی جشنواره انجام داده‌ایم که در ادامه ارائه می‌شود.
- جشنواره کتاب «سبک زندگی» با چه اهدافی راه‌اندازی شده است؟
«جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی» برای نخستین بار در کشور توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود که برخی از مهم‌ترین اهداف این جشنواره عبارتند از تلاش برای تدوین نظام ارزش‌گذاری دانشی و دین بنیاد در عرصه محصولات مکتوب عرصه سبک زندگی و تلاش برای بازتعریف «کتاب سبک زندگی» به مثابه یک رشته تخصصی، رصد فعال و هدفمند آثار مکتوب عرصه سبک زندگی با هدف جریان‌شناسی فعالان سبک زندگی و آسیب‌شناسی، امکان‌سنجی و ظرفیت‌سنجی در ساختن نظام جامع پژوهش‌های سبک زندگی، ظرفیت‌شناسی عناصر پژوهشی عرصه سبک زندگی در سطح کشور به ویژه با تمرکز بر نیروی انسانی و باهدف استعدادیابی و شبکه‌سازی مردمی- نخبگانی، مستندسازی فعالیت‌های علمی مکتوب به عنوان یک گام اثربخش برای ساختن کلان نظام سبک زندگی اسلامی، مقدمه‌سازی برای انجام فراتحلیل های روند پژوهانه از حوزه مطالعات سبک زندگی و گفتمان‌سازی و ایجاد نگرش نو و حساسیت اجتماعی در شبکه نخبگانی کشور نسبت به حوزه مطالعات سبک زندگی.
- چه چشم‌اندازی برای این جشنواره ترسیم کرده‌اید؟
با توجه به مسئولیتی که از سوی نهادهای حاکمیتی و دولتی در زمینه سبک زندگی به دفتر تبلیغات اسلامی داده شده، قرار شده تا هر سال آثار پژوهشگران حوزه سبک زندگی رصد شده و مورد ارزیابی قرار گرفته و از آنان به نحو شایسته تجلیل شود. از این رو این جشنواره مقدمه‌ای برای جهت‌دهی بسیاری از پژوهش‌ها به سمت مسایل مورد نیاز جامعه در حوزه سبک زندگی اسلامی خواهد بود و امیدواریم بعد از چند سال از برگزاری این جشنواره تا حد زیادی از خلأهای پژوهشی این حوزه را پر کنیم.
-در رابطه با سبک زندگی، همایش‌ها و جشنواره‌های متعددی برگزار شد، اما ظاهراً چندان مؤثر نبوده! آیا این جشنواره تفاوتی با سایر جشنواره‌ها خواهد داشت تا قدمی مثبت در این عرصه بردارد؟
همان طوری که اشاره کردید، نه تنها جشنواره‌ها و همایش‌ها بلکه کتاب‌ها و مقالات متعددی با نام سبک زندگی منتشر شده است، اما یک اشکال مهم همه اینها عدم هدایت و رهبری از سوی یک مرکز راهبردی است. تا زمانی که در این زمینه هر مجموعه‌ای برای خودش کار کند و حاضر نباشد به صورت سازماندهی شده فعالیت کند، شاهد خواهیم بود که یا کارهای ضعیف انجام می‌شود یا کارهای غیرکاربردی یا موازی‌کاری و ... . در همین راستا دفتر تبلیغات اسلامی برای اینکه این مشکلات پیش نیاید بیش از دوسال کار مطالعاتی انجام داده است و یک ماتریسی از برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، ترویجی و تقنینی را طرح‌ریزی کرده و با مجموعه‌ای از نهادهای فعال و تأثیرگزار در حوزه سبک زندگی آنها را پیش می‌برد تا تأثیر آن مقطعی نبوده و پس از یک دوره پنج ساله، برای همگان قابل لمس باشد. از آنجا که در حوزه سبک زندگی از عقبه فکری قوی برخوردار هستیم، امید داریم که به لطف خداوند متعال به اهدافمان جامه عمل بپوشانیم.
- فکر می‌کنید در حوزه سبک زندگی چه تعداد آثار وجود دارد؟
با رصدی که در این زمینه انجام داده‌ایم، هرچند بیش از 10 هزار اثر با نام سبک زندگی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد در حدود 1500 اثر دارای شاخصه‌های اولیه ما بوده و قابلیت ارسال و راهیابی به داوری‌های تفصیلی را داشته باشند.
- در راستای ترویج و تبلیغ سبک زندگی اسلامی، چه حمایت‌های ویژه‌ای را از آثار برگزیده خواهید داشت؟
حمایت‌های ما در دو حوزه مادی و معنوی است. به نظر ما آنقدر حمایت‌های ما چشمگیر خواهند بود که پژوهشگران ترغیب شوند، حتماً یه اثر پژوهشی در حوزه سبک زندگی از خود به جای بگذارند و از حمایت‌های ما برخوردار شوند. این نکته را نیز تأکید کنم که برخی از حمایت‌های ما شامل همه شرکت‌کنندگان خواهد بود، حتی از اثر آنها برگزیده نشود.
- در پایان بفرمایید محورهای این جشنواره چه موضوعاتی هستند؟
محورهای جشنواره عبارتند از؛ مباحث تئوریک و نظریه‌پردازی سبک زندگی، مفاهیم، مبانی نظریه‌های سبک زندگی، ارتباط سبک زندگی با نهادها و نظام‌های اجتماعی، نظام خانواده و سبک زندگی، نظام تعلیم و تربیت و سبک زندگی ، نظام سیاسی و سبک زندگی، نظام حقوقی – قضایی، علوم اسلامی و انسانی و سبک زندگی، فقه و سبک زندگی، کلام و سبک زندگی، اخلاق و سبک زندگی، علم اقتصاد و سبک زندگی، علوم سیاسی و سبک زندگی، علم روانشناسی و سبک زندگی، علوم اجتماعی و سبک زندگی، علوم ارتباطات و سبک زندگی، سبک زندگی با نگاه تطبیقی.
الگوهای موضوعی سبک زندگی، الگوی زیبایی، الگوی تغذیه، الگوی مسکن و شهرسازی، الگوی زندگی دوم (فضای مجازی)، الگوی مناسک مذهبی، الگوی معاشرت، الگوی اوقات فراغت، الگوی بهداشت و سلامت، الگوی مصرف فرهنگی، الگوی کسب‌ و کار، الگوی شهروندی، الگوی مصرف اقتصادی، الگوی تزئینات، الگوی اندیشه‌ورزی و دانش‌اندوزی، کالاهای فرهنگی، کالاهای مکتوب، کالاهای رسانه‌ای، محصولات هنری، اسباب‌بازی و وسایل سرگرمی، انواع طراحی‌ها موبایل و فضای مجازی، میراث فرهنگی، کالاهای مذهبی، محصولات ورزشی به ‌مثابه کالای فرهنگی.

نظر شما